حوزه هنری | سارا عرفانی مطرح کرد؛

«بانوی فرهنگ» محفلی برای بانوان نویسنده/ ۳۰۰ بانوی نویسنده همراه مخاطب باشگاه ادبی «بانوی فرهنگ» هستند

باشگاه ادبی «بانوی فرهنگ» یکی از مجموعه‌های ادبی از جنس بانوان نویسنده است که به یاری صاحب نظران این قشر که فرصت پرورش استعداد خود را نیافته‌اند آمده است.

 

«بانوی فرهنگ» محفلی برای بانوان نویسنده/ ۳۰۰ بانوی نویسنده همراه مخاطب باشگاه ادبی «بانوی فرهنگ» هستندبه گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نوشتن یکی از ابتدایی‌ترین روش‌هایی است که وظیفه انتقال پیام به ویژه مفاهیم فرهنگی را برعهده دارد و هنوز هم کارایی خود را حفظ کرده است. حتی در جا‌هایی که تصاویر از دستشان کاری ساخته نیست، این کلمات هستند که به نجات بیننده یا خواننده می‌آیند. اگر کلمات نبودند و کاتبان درباره واقعه عاشورا نمی‌نوشتند، شاید امروزه کمتر کسی به سمت ادبیات عاشورایی سوق پیدا می‌کرد و مجذوب دست‌نویس‌های سیدبن طاووس، کتاب لهوف می‌شد.

باشگاه ادبی «بانوی فرهنگ» یکی از مجموعه‌های ادبی است، از جنس بانوان نویسنده است و توانسته برای استفاده درست از استعداد نوشتن به این قشر کمک کند و در مسیر اهل‌بیت علیهما السلام قدم بردارد و در کتاب «ده» خرده روایت‌های واقعه کربلا را با نگاهی مادرانه مطرح کند. در ادامه سارا عرفانی، مدیر مجموعه «بانوی فرهنگ» درباره این محفل و جمع فرهنگی، توضیحات مفصل‌تری ارائه کرده است.

 در این میان تعداد زیادی از بانوان صاحب‌نظر در حوزه‌های مختلف به نوشتن علاقه‌مند هستند، ولی هیچ گاه فرصت پرورش این استعداد را نیافته‌اند، چون آن‌ها وظیفه همسری و مادری را هم بر عهده دارند که همین موضوع شرکت در دوره‌های مختلف یا فعالیت بیرون از خانه به مدت طولانی را برایشان سخت می‌کند.

- خانم عرفانی هدف از شکل‌گیری مجموعه «بانوی فرهنگ» چه بود و چرا این رویداد را منحصراً برای بانوان در نظر گرفتید؟

*هدف مجموعه «بانوی فرهنگ» هم افزایی و هم‌گرایی بانوان نویسنده است؛ اینکه ما بتوانیم خانم‌های نویسنده را در عرصه‌های مختلف دور هم جمع کنیم و با همکاری هم بقیه علاقه‌مندان و مستعدان این حوزه را حمایت و به تولید آثار خوب و تربیت نویسندگان خوب بپردازیم، مهم‌ترین رویکردی است که مجموعه بانوی فرهنگ دنبال می‌کند. در حال حاضر ۳۰۰ نفر از بانوانی که نویسنده هستند یا به این حوزه علاقه دارند، در «بانوی فرهنگ» عضو هستند و توانسته‌اند تقریبا ۱۰ اثر را به چاپ برسانند. تعداد بسیار زیادی از آثار نیز در دست نگارش یا در مرحله چاپ هستند که در این زمینه درحال پیگیری از ناشران هستیم.

-مجموعه «بانوی فرهنگ»، رویدادی یکساله است یا به گفته شما محفلی است برای بانوان نویسنده کشورمان؟

*بانوی فرهنگ هرساله فراخوان جذب عضو دارد و بانوان از طریق آن عضو «بانوی فرهنگ» می‌شوند. در این مجموعه کلاس‌های مختلف، عناصر مقدماتی و پیشرفته، کارگاه‌های دیگری مثل کهن الگو‌های زن در شاهنامه، درست نویسی، مکاتب ادبی وسرفصل‌هایی از این دست را برای توانمندسازی نویسندگان در زمینه اطلاعات و دانش کارگاهی، برگزار می‌کنیم تا پس از آن مدتی بتوانند کار کنند و بعد به طرح رمانی برسند. اگر طرح رمان و نثرشان تایید شد یک مربی در اختیارشان قرار می‌گیرد که بتوانند با راهنمایی‌های آن مربی، رمانشان را بنویسند.

- تا امروز چند اثر در مجموعه «بانوی فرهنگ» متولد شده است؟

*داستان‎هایی درمورد زندگی امام علی (ع) موضوع کتاب «آسنا و راز کنیسه» و «در اسارت نفرت» است که به طور کامل در گروه نوجوان بانوی فرهنگ زیر نظر خانم مالک به چاپ رسیده‌اند. دو مجموعه داستان کوتاه کوتاه «ده» از تجمیع داستانک‌هایی که نویسندگان در مسابقه ده نوشته‌اند نیز به چاپ رسیده است. نویسنده‌های مختلفی هم هستند که دوست دارند کتاب‌هایشان را از طریق بانوی فرهنگ منتشر کنند، زیرا نویسندگان با هر سطحی که عضو این مجموعه شوند می‌توانند از مربیانی که از سطح خودشان بالاتر هستند ارتباط گرفته و برای نوشتن اثرشان از آن‌ها کمک بگیرند. موضوعات اجتماعی، دینی، تاریخی، تاریخ زندگی ائمه و انقلاب از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که نویسندگان بانوی فرهنگ درباره آن‌ها کتاب می‌نویسند.

- با اشاره به اینکه بانوان حاضر در مجموعه «بانوی فرهنگ» از قشر زنان شاغل و خانه‌دار هستند، هماهنگی دوره‌های آموزشی چگونه انجام می‌شود؟

*حضور خانم‌ها در مجامع و نشست‌ها و کارگاه‌ها به دلیل مسئولیتی که در خانواده دارند سخت‌تر است و تلاش ما این است که این سختی و مشقت را مقداری کمتر کنیم. در کلاس‌های «بانوی فرهنگ» خانم‌ها می‌توانند با فرزندانشان حضور یابند و دغدغه این موضوع را نداشته باشند. کلاس‌ها را به صورت آفلاین و آنلاین برگزار می‌کنیم تا برای یک مادر و همسر که امکان حضور در کلاس برایش سخت‌تر است شرایطی فراهم شود که بتواند از استعداد‌های خود استفاده کند.

باشگاه ادبی بانوی فرهنگ، به منظور هم افزایی بانوان نویسنده و علاقمندان به نویسندگی توسط چند تن از بانوان نویسنده کشور ذیل حوزه هنری انقلاب اسلامی کار خود را آغاز کرد و تا امروز مولف چند کتاب رمان و تاریخی است. 

سمیه خاکبازان: «بانوی فرهنگ» تیراژ کتابم را دوبرابر کرد

سمیه خاکبازان از دیگر نویسندگان موفق است که از سال ۹۲ با نوشتن کتاب «صف فولادی» کارش را شروع کرد. این کتاب زندگی‌نامه داستانی شهید حسین شکوری، از مبارزان قبل از انقلاب و همرزم شهید بروجردی است. خاکبازان پس از چاپ ۶ کتاب به مجموعه «بانوی فرهنگ» پیوست و کتاب «آسنا و راز کنیسه» را نوشت؛ او در گفت‌وگویی صمیمانه درباره فعالیت‌هایش برایمان گفت: «آسنا و راز کنیسه»، چون قصه داشت به خوبی دیده شد به اندازه‌ای که در طی یک سال توانست به چاپ هجدهم برسد. این در حالی است که کتاب‌های قبلی من فقط تا چاپ هشتم می‌رسید.

- شما به عنوان یکی از اعضای خانواده «بانوی فرهنگ» هستید، حضور شما در مجموعه «بانوی فرهنگ» به چه صورت شکل گرفت؟

* پیش از آشنایی با «بانوی فرهنگ» با انتشارات مختلفی از جمله روایت فتح، سوره سبز، فاتحان، مهرستان و مانند این‌ها همکاری داشتم و بازخورد‌های خوبی از کتاب‌هایم گرفتم و از چاپ آن‌ها راضی بودم، اما نهایتا کتاب‌هایم به چاپ ششم و هفتم می‌رسید. در این مدت بعضی از انتشارات را پرکارتر و برخی را کم‌کارتر دیدم که متناسب با عملکردشان از برخی رضایت بیشتر و از برخی دیگر رضایت کمتری داشتم. به واسطه دوستی که با خانم عرفانی داشتم از زمان شکل‌گیری بانوی فرهنگ با این مجموعه آشنا بودم، اما نتوانستم وارد این مجموعه شوم. مدتی هم به صورت جسته و گریخته در کلاس‌هایی که این کانون برگزار می‌کرد شرکت کردم و دو سال پیش که بانوی فرهنگ کلاس‌های نویسندگی را برگزار می‌کرد فعالیت متمرکز خودم را در این مجموعه آغاز کردم.

- کتاب «آسنا و راز کنیسه» چگونه شکل گرفت؟

* کتاب «آسنا و راز کنیسه» را زیر نظر استاد خاصی ننوشتم. قرار شد چند نفر از نویسندگان درمورد غدیر و محوریت موضوع غدیرخم هر کدام داستانی بنویسند. من هم داستان خودم را نوشتم و آن را با دیگر نویسندگان به اشتراک گذاشتم. همه دوستان در نوشته‌های یکدیگر موثر بودند و کسی روی کار دیگری سرپرستی نداشت بلکه کار به این صورت بود که ۴ نفر کنار هم قرار گرفتیم، داستان‌های هر فصل را می‌نوشتیم، باهم به اشتراک می‌گذاشتیم و درباره آن‌ها نظر می‌دادیم؛ سپس نسبت به نظراتی که داده می‌شد همفکری می‌کردیم و سعی می‌کردیم فصل‌های بعد را به شیوه‌ای دیگر بنویسیم یا نحوه پرداختمان به یک موضوع را متفاوت کنیم. البته خانم مالک هم در این گروه همراه ما بودند که یکی از اساتید بانوی فرهنگ هستند و در نوشتن این کتاب از نظرات ایشان هم استفاده کردیم. این استاد به عنوان کسی که در حوزه ادبیات نوجوان فعالیت می‌کنند بسیار به ما کمک کردند. نوع دیدگاه‌هایی که داشتند به خاطر تخصصشان در این زمینه و داوری‌هایی که برای جشنواره‌های مختلف کرده‌اند در نوشتن رمان «آسنا و راز کنیسه» بسیار تاثیرگذار بود. نکاتی را که من برای نوجوان‌نویسی نمی‌دانستم با حوصله برای من توضیح می‌دادند و می‌توانم بگویم موثرترین استاد این مجموعه برای من، خانم مالک بودند.

- با این اوصاف کتاب «آسنا و راز کنیسه» چه جذابیت و تفاوتی با دیگر آثار شما دارد؟

* آسنا با آثار قبلی من متفاوت بود؛ کتاب‌های قبلی من به حوزه دفاع مقدس مربوط می‌شدند و بحث نگارشی آن هم مرتبط با حوزه روایت نویسی و زندگی‌نامه‌های داستانی می‌شد و آسنا اولین کتاب رمان من آن هم در حوزه نوجوان بود. بازخورد‌های مثبت و خوبی از این کتاب گرفتم. این کتاب، چون داستان و قصه داشت و مباحث خوبی در آن مطرح شده بود به خوبی دیده شد و مخاطب ارتباط راحتی با آن گرفت به اندازه‌ای که در طی یک سال کتاب توانست به چاپ هجدهم برسد.

- تا چه اندازه مجموعه «بانوی فرهنگ» در تربیت نویسندگان خبره کشور به ویژه بانوان اثر گذار است؟

*بانوی فرهنگ محفلی برای همه افرادی است که به نوشتن علاقه‌مند هستند؛ از کسانی که در سطح صفر هستند و هیچ آموزشی ندیده‌اند گرفته تا کسانی که سال‌ها است قلم زده‌اند. این مجموعه شرایط و فضایی مهیا می‌کند که هم قلم زدن برای کسانی که تاکنون ننوشته‌اند شکل بگیرد و هم برای کسانی که سال‌ها است قلم زده‌اند امکان چاپ و انتشار تسهیل شود و آن‌ها بتوانند راحت‌تر آثار خودشان را به دست ناشران برسانند و در عرصه چاپ اثر بتوانند به آن‌ها کمک کنند. هرچه دانش نویسنده بیشتر باشد نوشته‌هایش با ایرادات کمتر، قلم وزین‌تر و پربارتر تولید می‌شود و دیدگاه‌هایشان تغییر می‌کند؛ در نتیجه برگزاری کلاس‌ها و دوره‌های متعدد در این مجموعه هم بسیار کمک کننده بوده و تاثیر زیادی دارد.

منبع: ایرنا

1402/04/27