مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان:

اجرای طرح تعالی مساجد در استان

حجت‌الاسلام گرزین گفت: طرح تعالی مساجد در گلستان تدوین و با راهبری نماینده، ولی فقیه در استان جهت ساماندهی هدفمند و هوشمندانه‌ای در مدیریت فرهنگی و اجتماعی مساجد به تصویب رسید.

اجرای طرح تعالی مساجد در استان

به گزارش پایگاه خبری نهضت، حجت‌الاسلام عباسعلی گرزین در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به جایگاه مساجد در جامعه اسلامی اظهارکرد: از ابتدای اسلام تا کنون مساجد پایگاه همه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی و اقتصادی و محل رجوع مردم و حل مسائل آنان بوده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان افزود: در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی ما شاهد نقش‌آفرینی مساجد در تحولات بزرگ سیاسی، فکری، فرهنگی و اجتماعی بودیم. به عبارت دیگر مهمترین بستر برای خروج از مشکلات جامعه، مساجد است.

وی ادامه داد: دشمن هم متوجه اهمیت این جایگاه شده و سعی کرده است که کارکردهای اساسی و اصلی مساجد را پایین بیاورد و باید اذعان کنیم که برخی برهه‌ها هم توانسته به این پایگاه‌های اصلی ضربه وارد کند‌.

حجت‌الاسلام گرزین با تاکید بر تلاش دستگاه‌های فرهنگی برای بازگشت مساجد به دوران اوج فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی گفت: طرح تعالی مساجد در استان تدوین و در شورای فرهنگ عمومی استان با راهبری نماینده ولی‌فقیه در گلستان به تصویب رسید تا ساماندهی هدفمند و هوشمندانه‌ای در مدیریت فرهنگی و اجتماعی مساجد داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت‌های اثرگذار مبلغین و ائمه جماعات در مساجد شاخص خاطرنشان کرد: در استان ما شاهد فعالیت‌ها و خدمات متعدد فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و اشتعالزایی برخی مساجد شاخص با محوریم مبلغین و ائمه جماعات هستیم که با استقبال مردم هم مواجه شده است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی گلستان روستای وامنان را یکی از الگوهایی معرفی کرد که با محوریت مسجد و روحانیت، فعالیت‌های اقتصادی انجام داده و تحول بزرگی را در وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم آن روستا ایجاد کرده است.

وی اضافه کرد: ۹۱ مسجد در استان در قالب طرح مسجد الگو و تراز قرار گرفته و تلاش ما این است با احیای کارکردهای اصلی مساجد، بتوانیم این مساجد را به الگویی در موضوعات فرهنگی و اجتماعی تبدیل کنیم و در گام‌های بعدی آن را به دیگر مساجد استان تسری دهیم.

حجت‌الاسلام گرزین با اشاره به وجود دو هزار و ۸۰۰ مسجد در استان گلستان بیان کرد: از این تعداد حدود دو هزار مسجد فعال است و ما تلاش می‌کنیم با همکاری دستگاه‌های مختلف از جمله اوقاف و امور خیریه، فرهنگ و ارشاداسلامی، بسیج، شورای فرهنگ عمومی و ... در گام اول آن ۹۱ مسجد را به عنوان مساجد الگو و تراز تبدیل کنیم و با توانمندسازی مبلغین و ائمه جماعات، حذف قوانین دست و پاگیر و ... کارکردهای اصلی سایر مساجد را احیا کنیم و در مسیر مسجد تراز و الگو قرار دهیم.

وی گفت: با احیای کارکردهای مساجد و تبدیل آنها به مساجد تراز، نسخه انقلاب اسلامی برای تحقق آرمان‌های بشریت که به میدان اوردن مردم برای مبارزه با ظلم و ترویج و تحقق عدالت عمومی است محقق خواهد شد.

1402/05/31