دبیر بخش پوستر دومین سوگواره ملی پایتخت موکبها؛

«پایتخت موکبها» بیانگر منظر تمدنی اربعین است

سوگواره پایتخت موکب‌ها ضمن توجه به نقش کلیدی مردم این استان در رویداد بزرگ اربعین سعی دارد تا از دو منظر ملی و تمدنی نیز به زوایای گسترده اربعین بپردازد.

محمد ترک، دبیر بخش پوستر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها؛ این سوگواره اربعینی را به عنوان پدیده ای مهم با ابعاد گوناگون اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دانست و اظهار داشت: اربعین گواه حرکت و پویایی تاریخی شیعه است که توجه جهان را به خود معطوف ساخته است. شیعیان قرن‌ها با حرکت مخفیانه، جریان سازی در سایه و به دور از توجه حکام ظالم سعی در پیشبرد اهداف خود داشته اند.

وی با بیان اینکه اربعین به عنوان یک فریاد رسا از حنجره شیعیان پیام قرن ها سکوت و مظلومیت را فریاد می‌زند؛ بیان داشت: پیامی که حاوی رنج‌های بی شمار در حق اهل بیت پیامبر و البته بشارت ظهور آخرین منجی بشریت است. از این حیث و به سبب عمق معنا و محتوای این رویداد بی‌سابقه باید با زبان هنر توجه عموم مردم منطقه و جهان را به آن جلب نماییم.

این هنرمند مطرح کشوری با اشاره به اثرگذاری سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در اتصال تمدنی، فرهنگی و اجتماعی ملت ایران و عراق عنوان داشت: خوزستان به سبب هم‌مرزی با کشور عراق سالانه محل رجوع میلیون ها زائر ایرانی و خارجی است به نوعی می‌توان گفت نقطه اتصال تمدنی، فرهنگی و اجتماعی دو ملت ایران و عراق استان خوزستان است؛ از طرفی نیز در اکثر شهرهای این استان صدها موکب بوسیله اقوام گوناگون دایر می‌شود که شبانه‌روزی مشغول خدمت به زوار هستند. به لحاظ کثرت مواکب و خادمین اربعین می‌توان گفت خوزستان نخستین استان در تمام کشور است.

وی افزود: سوگواره پایتخت موکب‌ها ضمن توجه به نقش کلیدی مردم این استان در رویداد بزرگ اربعین سعی دارد تا از دو منظر ملی و تمدنی نیز به زوایای گسترده اربعین بپردازد.

دبیر بخش پوستر دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها در خوزستان ادامه داد: سوگواره پایتخت موکب‌ها اقدامی هنری در راستای کشف استعدادهای مردمی است که خارج از قاب رسانه‌های رسمی ابعادی زیبا و شگفت انگیز از راهپیمایی اربعین به نمایش می گذارند.

ترک با اشاره به اثرگذاری گارگاه‌های آموزشی در رشد و کشف استعدادهای هنری ابراز داشت: یکی از نقاط قوت سوگواره پایتخت موکب ها در دور دوم برگزاری استفاده از اساتید مجرب کشوری و استانی بود تا علاقه‌مندان به زمینه‌های هنری را آموزش دهند. این کارگاه‌ها در سطح استان برگزار شد و همه تلاش دبیرخانه و اساتید بر آن بود تا سطح کیفی آثار ارسالی به نسبت گذشته بالاتر رود و همچنین افراد دارای استعداد شناسایی شده و مورد حمایت قرار گیرند.

وی می گوید: مزیت دومین سوگواره ملی پایتخت موکب‌ها آن است که به همه افراد با هرسطحی این باور را القاء می‌کند که برای تولید یک اثر هنری زیبا تلاش کنند و توانایی‌های خود را دست کم نگیرند.

این هنرمند مطرح کشوری در پایان تصریح می کند: بی‌شک این سوگواره با توجه به ظرفیت های مردمی و هنری ویژه ای که دارد می‌تواند منشاء اثرگذاری در ابعاد بین‌المللی باشد، هرچند هم‌اکنون در گام‌های نخست آن هستیم اما اگر مسئولین فرهنگی و هنری استان اهتمام ویژه‌تری نسبت به حمایت از این سوگواره داشته باشند می‌توان گفت که در ادوار آینده از کشورهای متعدد جهان هنرمندان و عموم مردم به این جریان خواهند پیوست.

ترک در پایان اظهار داشت: ما در آینده نیازمند توسعه دبیرخانه سوگواره، گسترش نگاه بین المللی، جلب حمایت‌های ملی و البته دائمی نمودن دبیرخانه آن هستیم تا در طول سال فعالیت‌های خود را با قدرت انجام دهد.

 

1402/07/19