تقویت حوزه نرم‌افزاری مساجد در دستور کار سازمان تبلیغات اسلامی قرار دارد

مدیرعامل بنیاد هدایت با بیان اینکه تقویت حوزه نرم‌افزاری مساجد برعهده سازمان تبلیغات قرار دارد، گفت: در در این حوزه لازم است برخی اقدامات شامل تولید دانش، گفتمان‌سازی، الگوسازی، طراحی عملیات، شبکه‌سازی، توانمندسازی و... انجام شود.

به گزارش روابط عمومی تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری، حجت الاسلام سیدناصر میرمحمدیان در دیدار با نماینده، ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری با اشاره به اهمیت و محوری بودن نقش مسجد، اظهار کرد: اگر مساجد وجود نداشته باشند امکان شکل‌گیری تمدن اسلامی وجود ندارد درواقع بدون مساجد سنگری برای مسلمانان وجود نخواهد داشت تا در برابر هجمه‌های نظام سلطه به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار بگیرد.

مدیرعامل بنیاد هدایت افزود: به دستور شورای عالی انقلاب فرهنگی متنی به عنوان سند ملی مسجد تنظیم شده است که به این منظور حدود سه سال با اندیشمندان مباحثه انجام شده و کتب موجود در این زمینه مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت که درنهایت براساس جمع‌بندی انجام شده مشخص شد یکی از مشکلات عمده در زمینه راهبری مساجد است.

وی با بیان اینکه نهاد‌های مختلفی که می‌توانند در مساجد اثرگذار باشند با یکدیگر هم‌افزایی ندارند، ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات جدی مشارکت مردم است درواقع ساز و کار مشخصی برای استفاده از ظرفیت مردم و مشارکت آن‌ها در زمینه مساجد وجود ندارد بنابراین درحال حاضر مردم خود را صاحب مساجد نمی‌دانند و در برابر آن‌ها احساس مسئولیت ندارند و برای رفع مشکلاتی که در مساجد وجود دارد به دنبال اقداماتی از سوی مسئولان هستند.

حجت الاسلام میرمحمدیان عنوان کرد: در برخی موارد تعریف صحیح و دقیقی از مساجد وجود ندارد و این موضوع نیز یکی دیگر از مشکلاتی است که باید رفع شود برای مثال برخی افراد گمان می‌کنند مسجد تنها محلی برای عبادت است درحالی که هنر اسلام این است که به محل عبادت بندگان ساختار متفاوتی داده و مسجد را به عنوان محل تلاقی دنیا و آخرت انسان‌ها قرار داده است.

مدیرعامل بنیاد هدایت اضافه کرد: در سال‌های ابتدایی انقلاب اسلامی مساجد پرشور بودند و بسیاری از اقدامات مانند اعزام به جبهه‌های حق عیله باطل در مساجد انجام می‌شد، در دهه ۷۰ به مرور زمان رونق موجود در مساجد کاهش پیدا کرد.

وی تصریح کرد: در دهه ۸۰ افرادی که قصد داشتند در مساجد تغییر و تحول ایجاد کنند و موجب رونق بیشتر آن‌ها شوند کارکرد تربیتی مساجد مانند طرح صالحین را مطرح کردند یعنی این اعتقاد ایجاد شد که باید در مساجد نیرو تربیت شود، در دهه ۹۰ رویکرد تربیتی مساجد نیز دچار افت شد و برای پرشور شدن مجدد مساجد بر روی کارکرد‌های اجتماعی آن‌ها تمرکز شد و در زمان شیوع بیماری کرونا نیز شاهد حل مسائل اجتماعی در مساجد بودیم.

حجت الاسلام میرمحمدیان یادآور شد: نکته قابل توجه این است که مسجد تربیتی، مسجد اجتماعی، مسجد عبادی و... معنای حقیقی مساجد نیست بلکه مسجد در اسلام دارای یک هویت کامل‌تر و فاخرتر است که باید این هویت کشف شود.

مدیرعامل بنیاد هدایت با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه ملی مسجد جهت ساماندهی به امور مساجد طی یک سال گذشته، بیان کرد: در این قرارگاه چند ایده محوری مطرح شد که یکی از آن‌ها ایجاد سازمانی برای اداره مساجد بود البته این موضوع مورد تایید قرار نگرفت، دومین ایده مطرح شده نیز این بود که شورایی از کنشگران اصلی جهت برطرف کردن مسائل مرتبط با مساجد شکل بگیرد که موضوع قابل اجرایی است و مقرر شد دبیرخانه این شورا نیز سازمانی مستقل ذیل امام جمعه باشد چراکه ائمه جمعه مسئول مساجد هستند، درحال حاضر نیز این شورا در برخی از استان‌های کشور تشکیل شده و با عنوان مرکز رسیدگی به امور مساجد نامگذاری شده است.

وی افزود: راهبری مساجد شامل عزل و نصب امام جماعت و هیات امنا، حل منازعات، نظارت، ارزیابی و. به عهده ائمه جمعه قرار دارد و به نیابت از امام جمعه نیز مرکز رسیدگی به امور مساجد عهده‌دار این مسئله است همچنین حوزه‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مساجد نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که حوزه نرم‌افزاری برعهده سازمان تبلیغات و حوزه سخت‌افزاری برعهده اداره کل اوقاف و امور خیریه قرار گرفته است.

حجت الاسلام میرمحمدیان با اشاره به اینکه فعال شدن حوزه‌های مردمی مساجد برعهده بسیج قرار دارد، ادامه داد: در حوزه نرم‌افزاری که برعهده سازمان تبلیغات قرار دارد لازم است برخی اقدامات شامل تولید دانش، گفتمان‌سازی، الگوسازی، طراحی عملیات، شبکه‌سازی، توانمندسازی و... انجام شود البته در حوزه توانمندسازی منظور آموزش نیست بلکه در بسته‌های توانمندسازی مساجد سعی شده قالب و محتوا مورد توجه قرار بگیرد.

مدیرعامل بنیاد هدایت عنوان کرد: قالب‌های توانمندسازی که می‌توان برای مساجد مورد استفاده قرار داد شامل کلاس، کارگاه، مشاوره، تجربه‌نگاری، سرکشی، فضای مجازی، ابزار‌های کمک آموزشی و... است در مرحله بعدی لازم است جایگاه و وظایف ائمه جماعت و کنشگران مساجد مشخص و تبیین شوند.

وی اضافه کرد: جذب مشارکت مردم و تامین منابع دو محور اساسی درخصوص مساجد است که باید سرفصل‌های مرتبط با این دو موضوع نیز در راستای توانمندسازی مساجد آموزش داده شود البته مشخص کردن افق مساجد نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که در بسته توانمندسازی مساجد در دستور کار قرار گرفته است.

حجت الاسلام میرمحمدیان با تاکید بر اهمیت ارائه خدمات از طریق مساجد، خاطرنشان کرد: این موضوع می‌تواند منجر به تقویت شدن مساجد شود همچنین نیاز مالی مساجد برطرف خواهد شد و رویکرد اداره جامعه و محور مردم سالاری دینی که افق ما در حوزه مساجد است به مرور محقق خواهد شد.

1402/08/07