سازمان دارالقرآن الکریم | حجت‌الاسلام تقی‌زاده خبرداد

آغاز پویش مستورا برای گفتمان‌سازی و حفظ ۱۲ فراز قرآنی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در راستای فرهنگ سازی مفاهیم پایه‌ای قرآن در سطح جامعه، از آغاز پویش حفظ موضوعی 12 آیه قرآنی مرتبط با موضوع حجاب و عفاف خبر داد.

حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم گفت: مقام معظم رهبری همواره بر گفتمان سازی و جهاد تبیین تاکید دارند و یکی از ماموریت‌های مهم سازمان تبلیغات اسلامی هم جهاد تبیین است كه حجت‌الاسلام قمی، ریاست این سازمان نيز همواره بر آن تاکید دارد. از وظایف سازمان در سند جدید تاکید بر تدبر در قرآن در آموزش همگانی برشمرده شده و ماموریت ديگر، گفتمان‌سازی مفاهیم پایه‌ای قرآن کریم متناسب با نیاز امروز و فریضه جهاد تبیین و نیاز‌های امروز انقلاب اسلامی است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اين كه ذیل گفتمان سازی، پویش حفظ موضوعی قرآن در اين سازمان طراحی شده، درباره اهداف اين پويش توضيح داد: هدف اصلي این پویش آموزش همگانی مفاهیم پایه‌ای قرآن است. ما در یک برنامه بلند مدت که فرایندی سه تا چهار سال زمان نیاز دارد حدود ۱۵۰ آیه را در راستای نیاز‌های امروز جامعه و جهاد تبیین در نظر گرفته‌ایم که مخاطبان ویژه‌ ما این آیات را حفظ می‌کنند.

وي افزود: حفظ موضوعی ذیل پروژه بزرگتر گفتمان‌سازی مفاهیم پایه‌ای قرآن ديده شده، يعنی حفظ موضوعی یکی از قالب‌هایی است که قله حرکت اين گفتمان‌سازی را نشان می‌دهد؛ به عنوان مثال در طراحی اين برنامه، فرهنگ‌سازی برای طیفی حدود ۲۰ میلیون مخاطب تصوير می‌شود که از این تعداد شايد دو میلیون نفر انس بیشتری می‌گیرند و این آیات را حفظ می‌کنند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم همچنين درباره اين كه چه آیاتی از قرآن محور این پویش است نيز گفت: براي انتخاب آيات، پژوهشی صورت گرفت و آياتی كه به طور ویژه مورد توجه حضرت امام رحمه الله، مقام معظم رهبری و آیت الله طباطبایی قرار گرفته بود احصا شد و سپس، مخاطبان و گروه‌های مختلف را درنظر گرفتيم؛ مثلا برای دانش آموزان آياتی انتخاب شدند و برای خانم‌های خانه دار يا کنشگران اجتماعی آياتی ديگر.

او درباره فرایند این عملیات نيز گفت: در گام اول 12 آیه از قرآن با موضوع حجاب و عفاف و خانواده انتخاب شده که هم بحث حفظ و هم بحث تبیین آیات در نظر گرفته شده است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام تقی‌زاده در توضيح آن كه چطور قالب حفظ موضوعی برای اين روند گفتمان سازی انتخاب شده نيز گفت: حفظ موضوعی، قالبي شناخته شده در جامعه قرآنی است كه ظرفیت قابل توجهی از حمايت فعالان قرآنی دارد؛ اما مفاهیم پایه‌ای قرآنی باید با ابزار‌های دیگر گسترش پیدا کند و جامعه‌ای فراتر از ظرفیت جامعه قرآنی به آن اضافه شود؛ در اين مسير، از جمله ابزار‌های مهم برای ما رسانه است.

وی افزود: براي اين آيات تولیدات تصویری مختلفی تدارك ديده شده؛ از جمله موشن‌گرافی‌ها و یاتیزر‌هایی که از تلویزیون پخش می‌شود. همچنين برای حضور در شبکه‌های اجتماعی مختلف هم تدبیر شده است؛ برای مثال برای درگیری دانش‌آموزان با این پویش، در شبکه شاد این محصولات تولیدی توزیع می‌شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم ادامه اين فرايند را نيز چنين توضيح داد: پس از فراگیری آموزش‌ها و بعد از تماشای محتوا‌هاي تهيه‌شده، به فراخور مخاطب و محصولات تولید شده وارد یک فرایند گام به گام می‌شویم و با توجه به اینکه افراد چقدر این آیات را فهم یا حفظ کرده باشند، برنامه‌های مختلفی شامل مسابقات و اهداي جوايز در نظر گرفته‌ایم.

او اضافه كرد: این برنامه یک عملیات بلند مدت هم دارد که به یک معنا شروع جدی این پروژه به صورت ملی بوده و از ماه مبارک رمضان آغاز می‌شود. بدين‌ترتيب عملیات کوتاه مدت در راستای هدف عملیات بلند مدت انجام می‌شود که حدود سه تا چهار سال زمان می‌برد و درواقع این عملیات شناسایی برای عملیات بلند مدت محسوب می‌شود تا از تجربه‌های این عملیات استفاده کنیم.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده در پايان و درباره تعامل ديگر نهادها با اين پويش نيز ابراز داشت: جنس موضوع، به نحوی است که سایر نهاد‌ها هم از این پویش استقبال کرده‌اند و با نهاد‌هایی مثل آموزش و پروش، حوزه علمیه، سازمان اوقاف، هیئت اندیشه ورز بانوان قرآنی، شبکه قرآن و نهادهايی از اين دست هم تعامل خوبی برقرار کرده‌ایم.

1402/08/27