در دومین نشست اندیشه ورزی فرهنگ و هنر بررسی شد؛

سروده جدید گروه زهرائیون نقد و بررسی شد

دومین نشست از سلسله نشست‌های اندیشه ورزی فرهنگ و هنر به همت پحوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان با هدف بررسی، توانمند سازی، استعدادیابی، هویت بخشی و حمایت از گروه‌های موسیقی خوزستان؛ در اداره تبلیغات اسلامی شهرستان کارون برگزار شد.


محمد کمایی که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت، با تاکید بر این‌که در تهیه آثار هنری، مهم تر از مسائل فنی و مسائل مدیریتی است، گفت: در کار فرهنگی مسئله مدیریت موضوع بسیار حایز اهمیتی است چه بسا این‌که پیش از شکل گیری گروه زهرائیون، گروه های قوی تر بودند که امروز جایی در جغرافیای هنر استان ندارند چون مدیریت خوبی نداشتند.

وی با اشاره به انتقاداتی که در کنار تمجیدهای فراوان به گروه سرود زهرائیون وارد شده است، گفت: وقتی حجم انتقادات زیاد باشد یعنی گروه در حال رشد است و این مسئله بارقه ای از امید را ایجاد می کند.

کمایی همچنین با اشاره به نقاط قوت گروه زهرائیون گفت: یکی از کارهای خوبی که در آثار این گروه مشاهده می شود؛ آوردن اسم گروه در سرودها است که کمک شایانی به برندینگ زهرائیون خواهد کرد.

این منتقد گفت: در موسیقی جنوب خوزستان که اصطلاحا بندری معروف است چون یک سری الفاظ را غیر جنوبی ها نمی فهمند از تکرار کلمات ساده استفاده می کنند تا نخ ارتباط شکل بگیرد و گروه سرود زهراییون به خوبی توانسته از این ظرفیت استفاده کند.

وی گفت: همچنین استفاده از یزله و حرکات همراه کننده در این گروه بسیار لذت بخش است و باعث همراهی مخاطبین شده است؛ این ها ابداعاتی است که مخاطب را از چندین طریق به کُنه ذات اثرهنری متصل می کند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت بُعد بین المللی آثار هنری گفت: واژه بین المللی به این معنی نیست که در یک کشور خارجی اجرا داشته باشیم بلکه به این معناست که بتوانیم مخاطب را برای شنیدن آثار مشتاق نماییم.

به گفته ی این منتقد موسیقی، اخلاق، ادب و نظم گروه زهراییون از شاخص ترین ویژگی های این گروه به شمار می آید.

محمد کمایی که به عنوان منتقد در این نشست حضور داشت، با تاکید بر این‌که در تهیه آثار هنری، مهم تر از مسائل فنی و مسائل مدیریتی است، گفت: در کار فرهنگی مسئله مدیریت موضوع بسیار حایز اهمیتی است چه بسا این‌که پیش از شکل گیری گروه زهرائیون، گروه های قوی تر بودند که امروز جایی در جغرافیای هنر استان ندارند چون مدیریت خوبی نداشتند.

وی با اشاره به انتقاداتی که در کنار تمجیدهای فراوان به گروه سرود زهرائیون وارد شده است، گفت: وقتی حجم انتقادات زیاد باشد یعنی گروه در حال رشد است و این مسئله بارقه ای از امید را ایجاد می کند.

کمایی همچنین با اشاره به نقاط قوت گروه زهرائیون گفت: یکی از کارهای خوبی که در آثار این گروه مشاهده می شود؛ آوردن اسم گروه در سرودها است که کمک شایانی به برندینگ زهراییون خواهد کرد.

این منتقد گفت: در موسیقی جنوب خوزستان که اصطلاحا بندری معروف است چون یک سری الفاظ را غیر جنوبی ها نمی فهمند از تکرار کلمات ساده استفاده می کنند تا نخ ارتباط شکل بگیرد و گروه سرود زهرائیون به خوبی توانسته از این ظرفیت استفاده کند.

وی گفت: همچنین استفاده از یزله و حرکات همراه کننده در این گروه بسیار لذت بخش است و باعث همراهی مخاطبین شده است؛ این ها ابداعاتی است که مخاطب را از چندین طریق به کُنه ذات اثرهنری متصل می کند.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت بُعد بین المللی آثار هنری گفت: واژه بین المللی به این معنی نیست که در یک کشور خارجی اجرا داشته باشیم بلکه به این معناست که بتوانیم مخاطب را برای شنیدن آثار مشتاق نماییم.

به گفته ی این منتقد موسیقی، اخلاق، ادب و نظم گروه زهرائیون از شاخص ترین ویژگی های این گروه به شمار می آید.

در ادامه این نشست، مرتضی حیدری آل کثیر، شاعر و منتقد آثار هنری، مهم ترین رسالت هنرمندان را تلاش برای معرفی جوهره فرهنگی منطقه خود برشمرد و گفت: یکی از دلایل درخشش گروه زهرائیون قدرت آن ها در معرفی جوهره فرهنگی خوزستان بوده است.

به گفته این شاعر، نخل و دشداشه و یزله و ‌...‌ المان هایی هستند که قطعا برای مخاطب جذابیت دارند و شکل گیری ارتباط با اثر هنری را سهولت می بخشد. 

وی گفت: چون اعضای این گروه اصالتا عرب هستند و به خوبی از پس ادای کلمات بر می آیند می توانند کارهای دل نشینی ارائه دهند.

آل کثیر همچنین با بیان این‌که انتخاب زبان بدن برای همراه کردن مخاطب یکی از دیگر مولفه های اثربخش در آثار این گروه بوده است گفت: گاهی ممکن است زبان طوری باشد که مخاطب آن را متوجه نشود ولی حزن سرود می تواند بر مخاطب اثر بگذارد اما این اثرگذاری کامل نیست مگر اینکه همراه با زبان بدن باشد؛ همان گونه که در مجالس سوگ اهل بیت بعد از نوحه با سینه زنی به آرامش می رسیم و این چیزی است که در گروه سرود زهرائیون وجود دارد و این امر در تعداد زیادی از گروه های سرود مشاهده نمی شود

چون فرم و محتوای این گروه در یک راستا است.

آل کثیر همچنین با اشاره به برگزاری مسابقات و تاثیر آن بر پیشرفت گروه های هنری گفت: مسابقات گروه های تواشیح سال هاست در حال برگزاری است اما به جز گروه ثقلین گروهی نداشتیم که آن قدر در جوامع ملی و بین الملل بدرخشد چون فضای مسابقات به جای مردمی شدن نخبگانی شد

اما در مسابقه تلویزیونی که گروه زهرائیون درخشید مردم مشارکت داشتند و سلیقه آن ها دخیل بود و این واقعا کار ارزشمندی به شمار می آید.

وی تاکید کرد: باید در ادامه کار روی محتوای آثار تمرکز بیشتری شود تا خالی از نقص باشد ضمن اینکه باید به جنبه بین‌المللی آن هم توجه ویژه تری شود.

وی گفت: پروردگار متعال انسان را از گل و پست ترین چیزها آفرید و پس از آن از روح خود در آن دمید و از فرشتگان خواست که بر او سجده کنند؛ در واقع این سجده بر جسم نیست سجده بر روحی است که در تن موجود دمیده است.

به جرات می توان گفت که اکثر کارهایی که از لحاظ فنی و تخصصی کامل هستند اما فاقد و روح و حس اند نمی توانند اثرگذار باشند اما گروه زهرائیون که متشکل از کودکان و نوجوانان پاک سیرت است که هنوز نزدیک به روح لطیف ربانی هستند از حس و حال معنوی خوبی برخوردارند و در کنار آن استفاده از زبان عربی هم توانسته کمک بزرگی به پیشرفت این گروه داشته باشد.

فردین کوراوند، شاعر و کارشناس این برنامه نیز با بیان این‌که نشست‌های اندیشه‌ورزی «رواق هنر» با رویکرد بررسی تازه‌ترین آثار تولید هنرمندان و کنش‌گران عرصه فرهنگی استان خوزستان فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: هدف اصلی از برپایی نشست‌های «رواق هنر» برافروختن چراغی فراروی هنرمندان عرصه‌های مختلف هنری است. به همین منظور هسته تصمیم‌گیری رواق هنر ضمن پایش فعالیت های هنری و فرهنگی استان، از توان فنی هنرمندان و منتقدان برجسته استان استفاده می‌کند.

وی گفت: با همین چشم‌انداز گروه پر تلاش و پر کار سرود «زهراییون» به عنوان نمونه ای از فعالیت‌های موسیقایی استان خوزستان به تالار نقد رواق هنر دعوت و مقدمات نقد و تحلیل آثار اخیر این مجموعه هنری، فراهم شد.

در ادامه علی اکبر فلاحی سرپرست گروه سرود زهراییون نیز با تقدیر از توجه حوزه هنری خوزستان به هنرمندان بومی گفت:

گروه سرود بین‌المللی زهرائیون متشکل از ۵۰ سرودخوان در سه گروه نونهالان، نوجوانان و اصلی است که در شهرستان کارون شکل گرفته است و برای انتقال محتوای آثار و معرفی فرهنگ اصیل مردمان این منطقه از هیچ تلاشی مضایقه نمی کند.

فلاحی افزود: در بحث یین الملل ما وظیفه خود را انجام دادیم، سرود سه زبانه داشتیم و حتا برای اجرای زنده آماده هستیم اما شرایط برای جهانی شدن از حیث تبلیغات و حمایت آن طور که باید برای ما مهیا نشد.

1402/08/29