دکتر «کاظم نظری» - رئیس دانشکده هنر سوره:

«سوره ای» ها در جشنواره‌های بین المللی می درخشند

دانشکده هنر« سوره مهر » پنجمین دانشکده هنر کشور، توانسته است علاوه بر برداشتن گام‌های بلند و قوی در توسعه دانشکده، دانشجویان نخبه‌ای را نیز تربیت کند که هرکدامشان در حوزه هنر حرفی برای گفتن دارند.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی،  دکتر «کاظم نظری» رئیس دانشکده هنر سوره معتقد است دانشجویان فارغ‌التحصیل و موفق این دانشگاه در جشنواره‌های خارجی حضور شایسته‌ای داشته و دارند و با شرکت در این جشنواره‌ها توانسته‌اند رتبه و امتیاز‌های قابل‌توجهی را کسب کنند. گفت‌وگوی ما را با رئیس دانشکده هنر سوره بخوانید:

به نظر شما دانشکده سوره با توجه به اینکه در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های هنری کشور دانشگاهی نوپاست، توانسته به جایگاه علمی و هنری دست پیدا کند؟
این دانشکده با پشتوانه فعالیت آموزشی و تربیت نیرو‌های ماهر و نیمه ماهر در رشته‌ها و گرایش‌های مختلف هنر‌های سنتی، تجسمی، نمایشی و سینما از اعتبار و جایگاه قابل‌قبولی در میان دانشکده‌های هنری برخوردار شده و فراتر از آن توانسته است در برخی رشته‌های تخصصی به جایگاه برجسته و بی‌بدیلی دست یابد.

بنا به گفته شما  شاهد این ادعا می‌توانند دانشجویان موفقی باشند که از این دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند. آیا افتخارات دیگری هم وجود دارد که از چشم دیگران دور مانده است؟
بی‌شک کسب جوایز، لوح‌های تقدیر و شایستگی‌هایی که توسط استادان، دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشکده هنر در نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها و همایش‌های داخلی و خارجی کسب شده، در سوابق و خاطر سوره محفوظ می‌ماند. همان‌طور که شاهدیم، وقتی دانشجویان دانشگاه سوره به بیرون از مرز‌های کشور سفر کرده و در جشنواره‌ها شرکت می‌کنند، حرفی برای گفتن دارند و بار‌ها دانشجویان دانشکده هنر دست‌پر از نمایشگاه‌ها و جشنواره‌های بین‌المللی برگشت‌اند؛ مثلاً یکی از دانشجویان ما در بخش صنایع‌دستی توانسته است هنر‌های خود را در موزه پاریس به نمایش بگذارد.

با توجه به اینکه دانشکده هنر سوره در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد و در رشته‌های متنوع هنر دانشجو می‌پذیرد، رشته‌های سینما و تئاتر در میان دیگر رشته‌های هنری دانشکده سوره طرفدار بیشتری دارد. از موفقیت‌های این رشته در دانشگاه بگویید؟
 از سال ۱۳۸۸ گروه تئاتر دانشگاه، جشنواره تئاتر دانشجویی دانشگاه سوره را بنیان گذاشتند. این جشنواره پس از گذشت سال‌ها امروز به یکی از مهم‌ترین جشنواره‌های تئاتر دانشجویی کشور تبدیل شده است. دانشجویان و فارغ‌التحصیلان تئاتر دانشگاه سوره، هرساله در جشنواره‌های تئاتر دانشجویی داخل و خارج از کشور موفقیت‌های فراوانی به دست می‌آورند و تعداد زیادی از آن‌ها نیز امروزه به هنرمندان حرفه‌ای کشور تبدیل شده‌اند. همین اتفاق سبب شده است که گروه تئاتر دانشکده سوره در جامعه معرفی شود. همچنین گروه سینمای دانشگاه سوره تابستان ۱۳۹۷ با همکاری مدرسه ملی سینمای ایران میزبان دانشگاه‌های هنر، تهران و صداوسیما شد و نخستین مدرسه تابستانی سینما را برگزار کرد که حاصل برگزاری چندین کارگاه تخصصی و تولید ۳۰ فیلم کوتاه ۳ دقیقه‌ای بود. همه این اتفاقات بیشتر سبب معرفی این رشته‌ها در میان هنردوستان می‌شود.

همراه با دانشگاه‌های خارجی هنر

کشور ما صاحب صنعت سینماست و مسئولیت بیشتری در میان کشور‌های همسایه بر عهده دارد. در این میان، دانشکده هنر سوره توانسته است با شرکت در جشنواره‌های خارجی نماینده خوبی از کشورمان باشد؛ طوری‌که از نمونه‌های این همکاری‌ها و جشنوار‌ها می‌توان به برگزاری سه دوره همکاری دانشگاه سوره و دانشگاه «کنرادوولف» آلمان اشاره کرد که درمجموع منجر به تولید ۲۳ فیلم کوتاه دانشجویی شده است و این امر می‌تواند نمونه خوبی از یک همکاری بین‌المللی باشد. این فیلم‌ها در جشنواره فیلم فجر ۱۳۸۵، جشنواره فیلم کوتاه «اوبرهاوزن» آلمان، جشنواره فیلم کوتاه کوثر و... شرکت داشتند و در کشور آلمان نیز ارکران شدند. همچنین دانشجویان سوره در کلاس‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی که در کشور‌های مانند لهستان، کوبا، کرواسی و کره جنوبی کلاس‌های آموزشی برگزار کردند، مشارکت علمی داشتند. برگزاری کارگاه آموزشی در سالن حوزه هنری با همکاری گروه سینما و گروه معماری، «پیتر پائولو کالزا» از استادان دانشگاه ایتالیا از دیگر برنامه‌های بین‌المللی این دانشکده است.

1400/12/02