امور بانوان| درباره نشست‌های بانوان فعال کشور با رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

اینجا چراغی روشن است

چند روایت کوتاه از بانوان کشورمان را در این گزارش باهم می‌خوانیم؛ بانوانی که دور از هر حاشیه‌ای، زیر بیرق اسلام ناب محمدی، پرچمدار نهضت پیشرفت بانوان در عرصه خودشان شده‌اند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، بسیاری از خانم‌های کنشگر و فعال در عرصه‌های گوناگون که از مدتی قبل به میزبانی معاونت بانوان سازمان تبلیغات اسلامی به ساختمان میدان فلسطین و دفتر حجت‌الاسلام محمد قمی دعوت می‌شوند، در روز مقرر باتعجب وارد نشست می‌شوند، اما پس از بیان نظرات خود، مطرح کردن دغدغه‌هایشان، شنیدن آن‌ها از طرف رییس سازمان تبلیغات اسلامی و احیانا ایجاد زمینه برای تحقق برخی خواسته‌ها، در پایان خرسند و راضی جلسه را ترک می‌کنند. در این بین آنچه اهمیت بیشتری دارد، بیان نظرات آن‌ها و ایده‌هایی است که طرح می‌شود.

برای چندین دوشنبه متوالی، بانوان فعال در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی، راهی میدان فلسطین می‌شدند تا در دیدار با حجت‌الاسلام محمد قمی، رییس سازمان تبلیغات اسلامی، نقطه نظرات خود را پیرامون مسائل مختلف مطرح کنند تا از دل حرف‌های شنیده و نشنیده شده آنان، ایده‌ها و طرح‌ها و آرایی تازه به نقشه راه خانواده بزرگ سازمان تبلیغات اسلامی اضافه شود؛ هر دوشنبه چراغ این مسیر روشن‌تر می‌شد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی زمستان سال گذشته در دیدار رئیس و جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، بازار فکر و محصولات نو در داخل و خارج را پررونق خواندند و توصیه فرمودند: با تولید فکر نو، فرآوری آن‌ها و تبدیلشان به محصولات فاخرِ دارای بسته‌بندی خوب، در این بازار پرمشتری فعال شوید.

در راستای همین فرمایش مقام معظم رهبری و برای تولید فکر نو، شنیدن صحبت‌های بانوان کنشگر و فعال کشور در عرصه‌های دینی، فرهنگی، هنری، اجتماعی و حتی اقتصادی می‌تواند گامی موثر باشد و امید می‌رود تصویری شفاف برای آینده ترسیم کند. آنچه در پی می‌آید ۳ نمونه از اظهارات این بانوان در نشست‌های دوشنبه با حجت‌الاسلام محمد قمی است که به نتایج پرباری رسید.

این‌ها فقط چند روایت کوتاه از بانوان کشورمان است؛ بانوانی که دور از هر حاشیه‌ای، زیر بیرق اسلام ناب محمدی، پرچمدار نهضت پیشرفت بانوان در عرصه تخصصی خودشان شده‌اند. اگرچه حرف‌هایشان بسیار است و راه‌شان تاحدی دشوار، اما در سازمان تبلیغات اسلامی همیشه چراغی برای حمایت از بانوان روشن است. 

نمایش «فاطمه» نتیجه نشست دوشنبه

در این روزگار که مدعیان دروغین در رسانه‌های خارجی و داخلی، در محدودیت زن ایرانی اشک تمساح می‌ریزند، بانوان این سرزمین گاه بسیارخلاقانه‌تر از مردان در میدان فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی، هنری، ورزشی و حتی اقتصادی می‌درخشند و چشم‌ها را خیره می‌کنند. نمونه بارز آن هم مریم شعبانی کارگردان تئاتر است که تا امروز چند نمایش درباره بانوان تاریخ اسلام و ایران را روی صحنه برده و با نمایش «فاطمه» راهی کشورهایی، چون عراق شده است.

شعبانی یکی از بانوان دعوت شده به نشست‌های دوشنبه با رییس سازمان تبلیغات بود تا نقطه نظراتش را پیرامون مسائل فرهنگی مطرح کند. نتیجه این نشست آن بود که از طرف سازمان تبلیغات برای اجرای نمایش «فاطمه»، سالنی مناسب دراختیار او گذاشته شد. مریم شعبانی تئاتر «فاطمه» را پرچمدار اجرا‌های نمایشی خود می‌داند. او که مهم‌ترین رسالتش را بردن نام زنان تاریخ‌ساز جهان اسلام و ایران می‌داند، می‌خواهد نام زنانی را به میان آورد که ردپایشان از صفحه‌های تاریخ حذف شده، ولی می‌توانند تاثیر بسزایی در الگوسازی دختران نوجوان و جوان داشته باشند.

به گفته شعبانی، «فاطمه»، نمایشی بود که از نگاه هنرمندانه سازمان تبلیغات اسلامی مغفول نماند و اگر این امکانات دراختیار او قرار نمی‌گرفت، اجرای نمایش نیز در پرده‌ای از ابهام فرو می‌رفت. شعبانی «فاطمه» را همچون رویداد‌های مانند جشن «فرشته‌ها»، برنامه «محفل» و سرود‌های ملی و مذهبی می‌داند که سازمان تبلیغات در بزنگاه‌های مختلف، آن‌ها را به نحو احسن برگزار کرده‌است.

وعده‌هایی که عملی شد

زنان همیشه نقش مادری دارند، حتی اگر هم سرپرست خانواده باشند و بخواهند مردانه در کارزار اقتصادی به ایفای نقش بپردازند، باز نگاه لطیف مادرانه‌شان را به سمت کودکان می‌چرخانند و در پی خلق ایده‌ای برای سرگرمی و زیست سالم بچه‌ها هستند؛ همانند نهال برومند، دانشجوی رشته بازی‌سازی و هوش مصنوعی.

برومند بانوی جوان ۲۷ ساله‌ای است که به فراخور تخصص و رشته تحصیلی‌اش در حوزه بازی‌سازی و هوش‌مصنوعی، وارد عرصه بازی‌سازی در داخل و خارج از کشور شده است. او با سختی فراوان، کارش را از یک استارتاپ در پارک علم و فناوری شهید بهشتی شروع کرد و حالا توانسته یک شرکت تخصصی در این زمینه تأسیس کند. صحبت‌هایش در یکی از جلسه‌های دوشنبه که باحضور بانوان کارآفرین در حوزه صنایع خلاق برگزار شد، امیدوارکننده بود. داغ دل او نیز، چون دیگر بانوان حاضر در این نشست در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی تازه شده و آنطور که می‌گوید خیلی از هم‌قطارهایش، ریل تولید بازی‌های کودکانه را به دلیل عدم حمایت و تنظیم‌گری ضعیف رها کرده و از ایران رفته‌اند و مهاجرت کرده‌اند.

او می‌گوید: کشورمان ایران می‌تواند به فراخور تمدن غنی و فرهنگی که دارد، رتبه اول بازی‌سازی در جهان شود. این عرصه جای کار بسیاری دارد. نگاهی که متأسفانه برخی از مدیران فرهنگی از آن چشم پوشیده‌اند. بازی‌سازی حوزه‌ای رقابتی است و ایران بازار داغی در این رقابت دارد، اما بسیاری از حمایت‌های مالی و معنوی این عرصه صرفاً در حد حرف باقی می‌ماند.

برومند درباره نشست با حجت‌الاسلام محمد قمی نیز توضیح می‌دهد: ما پیش از این برای تاسیس شرکت و شروع پروژه‌هایی که داشتیم به وزارت ارشاد، دفتر ریاست جمهوری و انجمن بازی‌سازان مراجعه کردیم، اما با توجه به مقیاس کاری ما که در سطح جهانی است، این نوع حمایت‌ها پاسخگو نبود و پروژه‌های ما حمایت بیشتری را طلب می‌کرد و می‌کند. جلسه‌ای که در سازمان تبلیغات اسلامی برای معرفی صنایع خلاق برگزار شد، اتفاق مبارکی بود که مجال صحبت کردن ما بانوان را با یک مدیر بالادستی و به اصطلاح بزرگتر برایمان فراهم کرد.

وی ادامه می‌دهد: الحمدالله از همان روز جلسه بار‌ها سازمان تبلیغات اسلامی و خودم پیگیر طرح و ایده‌های مطرح شده در جلسه بودیم و چند کار مشترک را توانستیم با همراهی سازمان تبلیغات اسلامی پیش ببریم. واقعا طبق همان حرفی که حاج آقا قمی زدند و گفتند و تاکید بر پیگیری داشتند، ظهور و بروز داشت و برخلاف دیگر نهادها، دیدم که چتر حمایتی سازمان تبلیغات اسلامی به فراخور دغدغه‌های هر قشر وجود دارد و حرف‌هایشان عملیاتی می‌شود.

من به این دیدار‌ها و این نوع محفل‌ها خوش‌بین هستم چراکه پیگیری‌ها و حمایت‌های سازمان تبلیغات اسلامی خیلی سریع‌تر از ارگان‌ها دیگر انجام شده‌است و به نظرم این نگاه فقط می‌تواند از راهبری جوان سازمان تبلیغات اسلامی برآید. 

صدای ما را به دولتمردان برسانید

مرجان پژمان بعد از سال‌ها زندگی و تجارت در خارج از کشور به فکر این افتاد که چرا در برخی از شهر‌های آمریکایی و اروپایی، ایرانیان مدارس یا مرکز تحصیلی مختص به خود ندارند. به همین دلیل از حدود ۲ دهه قبل و پس از گفتگو با ایرانیان مقیم خارج کشور، تصمیم به آموزش با نظام تحصیلی ایران برای فرزندان ایرانی خارج از کشور گرفت. پژمان بیش از ۱۷ سال است که مدیریت مدارس از راه دور را برای ایرانیان خارج از کشور برعهده دارد و جدای ایرانیان، اتباع افغان، ترک، عرب و ... نیز با سیستم آموزشی ایرانی درس می‌خوانند. خودش می‌گوید: دغدغه‌ام از ابتدا تربیت دانش‌آموزان ایرانی در فضای آموزشی اروپایی و آمریکایی بود، که الحمدالله تا امروز سربلند بیرون آمده‌اند و توانستم در هر سال تحصیلی بالای ۱۰۰ دانش‌آموز را تربیت کنم. دانش‌آموزانی که امروز خیلی از آن‌ها در بهترین دانشگاه‌های ایران، اروپا و آمریکا در حال تحصیل هستند.

او کارش را در ابتدا با توزیع لوح‌های فشرده تحصیلی در بین خانواده‌های ایرانی آغاز کرد و آرام آرام با پیشرفت جهانی اینترنت، فضای آموزشی را به سمت کلاس‌های آنلاین سوق داد تا این که کرونا عالمگیر شد. خودش می‌گوید که توانست در این مدت از تهدید خانه‌نشینی ویروس کرونا فرصت خوبی برای دانش‌آموزان خارج از کشور ایجاد کند.

پژمان که به فراخور شغلش دو سالی می‌شود به ایران بازگشته است، فضای کار را برای زنان ایرانی مناسب می‌بیند، اما به شرطی که فعالیتشان، چون کار آقایان در جامعه دیده و حرف‌هایشان شنیده شود. او می‌گوید: در زمانه‌ای که دشمن ادعا می‌کند زن در ایران نقشی ندارد، دولتمردان بیش از گذشته باید از زنان حمایت کنند. ما اصلا از رئیس سازمان تبلیغات نداشتیم توقعی نداشتیم و حمایت ایشان برایمان خیلی غافلگیرکننده بود. هیچ‌کدام از ما خانم‌هایی که به نشست‌های هم‌اندیشی سازمان تبلیغات اسلامی دعوت شدیم، توقع نداشتیم که حاج‌آقای قمی پای دردِدلمان بنشیند یا حمایت مالی کند، ما در طلب پول نیستیم بلکه دلمان می‌خواهد سازمان تبلیغات اسلامی صدای ما در ارگان‌های بالادستی باشد. همین حمایت که صدای ما را به گوش دولتمردان برسانند، کافی است.

1402/10/01