بنیاد هدایت | مریم زادقاسمی، دبیر مهرواره «بانور»

میدان‌داری بانوان در عرصه جهاد تبیین

مهرواره «بانور» به دومین ایستگاه خود رسید. دومین تجربه‌ای که حول محور مسجد و مردم محله می‌گذرد و درصدد شناسایی و تقویت حلقه بانوان کنشگر جهاد تبیین است.

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مهرواره «بانور» به دومین ایستگاه خود رسید. دومین تجربه‌ای که حول محور مسجد و مردم محله می‌گذرد و درصدد شناسایی و تقویت حلقه بانوان کنشگر جهاد تبیین است. مهرواره «بانور» شبکه‌ای کشوری است که در دو بخش «حل مسئله» و «روایت‌گری» کار خود را از سال ۱۴۰۱ با دغدغه پررنگ‌تر کردن فعالیت بانوان آغاز کرده است. در این رویداد بزرگ، تلاش شریکه الامام‌ها و بانوان فعال مسجدی برای حل مشکلات محل با محوریت مسجد و مردم محله، روایت شد و «بانور» فرصتی برای اشتراک‌گذاری تجربیات این بانوان کنشگر اجتماعی بود. به بهانه آغاز دومین مهرواره «بانور» با مریم زادقاسمی، دبیر مهرواره گفتگو کرده‌ایم.

مریم زادقاسمی متولد سال ۱۳۵۸ و زاده شهر رشت است؛ تحصیلات را تا مقطع کارشناسی در رشته مطالعات زنان پیش برده و از سال ۷۸ تا ۸۵ در گیلان فعالیت دانشجویی داشت. حل مسئله دانش‌آموزان در عرصه فرهنگی و کنشگری اجتماعی باعث شد زادقاسمی حیطه فعالیت خود را در سال ۹۶ از فعالیت‌های دانشجویی به فضای دانش‌آموزی تغییر دهد، اتفاقی باعث پدید آمدن انجمن یاران سبز موعود و پروانه شد. او از ابتدای سال ۱۴۰۰ همکاری با بنیاد هدایت را آغاز کرد که در نهایت به مهرواره «بانور» رسید.

* با توجه به تجربه اولین دوره مهرواره «بانور»، چه وجه تمایزی میان این دو دوره می‌بینید؟

در اولین دوره برگزاری مهرواره بانور هدف ما شناسایی بانوان کنشگر در محله‌ها بود، تا با شناسایی بهتر و ایجاد شبکه فعال بانوان، آن‌ها را بیش از پیش در میدان، نقش‌آفرین کنیم، اما در دومین مهرواره بانور دنبال آن هستیم شبکه بانوان در سراسر کشور و هم‌افزایی آن‌ها به عنوان فردی مثمر ثمر در محلات را تقویت کنیم. در حال حاضر کیفیت کار و خروجی گفتمان بانوان برایمان مهم است.

* مهم‌ترین مسئله مهرواره «بانور» چیست؟

مهرواره «بانور» به عنوان یک شبکه سراسری، نخستین بار است که بانوان را وارد عرصه یک کنشگری جمعی در سطح کشور می‌کند. هدف اول برپایی مهرواره بانور در دومین دوره گسترش شبکه و توانمندسازی بانوان است، به این نحو که بانوان خود را از اعضای خانواده بانور بدانند و در مسیر جهاد تبیین قدم بردارند. مهمترین رسالت مهرواره بانور در دومین دوره، جهاد تبیین و گام دوم انقلاب اسلامی است؛ بدین ترتیب که ما در بانور پس از شناسایی بانوان، نوع کنشگری آن‌ها و نیازمندی‌هایشان را می‌سنجیم و سپس با تشکیل حلقه‌های مختلف، آن‌ها را در مسیر ارتقای کنشگری در حوزه جهاد تبیین آموزش می‌دهیم. در دوره اول مهرواره بانور حلقه‌ها و سرگروه‌ها از سراسر کشور به واسطه اداره‌کل‌های استانی شناسایی و ثبت‌نام شدند و حالا در دومین دوره برگزاری این مهرواره سعی در تأمین نیازمندی‌های بانوان داریم تا شبکه گفتمان بین بانوان سراسر کشور بیش از گذشته شکل بگیرد.

مهمترین محور‌های مهرواره «بانور»
عدم تمایل جوانان به ازدواج اختلاف و نزاع بین زوجین
عدم آشنایی با آداب اسلامی در زندگی
مشکلات اقتصادی در خانواده
مشکلات حوزه سلامت

* در اولین مهرواره بانور، کنشگری بانوان روایت شد؛ به نظر خودتان چقدر در این عرصه موفق بودید؟

روایت‌گری شبکه گسترده‌ای، چون شبکه «بانور» کار پیچیده و سختی است که امید داریم بعد از سامان گرفتن اداره‌کل بانوان، کار ما هم تا قدری آسان شود. از طرفی دیگر هم چند رسانه قول همکاری به ما دادند. امیدواریم پس از برگزاری دومین مهرواره بتوانیم با استفاده از هنرمندان انقلابی، روایتی درست از کنشگری بانوان کشورمان داشته باشیم.

* دومین مهرواره بانور از چه زمانی آغاز شده و تا کی ادامه دارد؟

دور جدید مهرواره بانور از روز ولادت حضرت زینب (س) فعالیت خودش را شروع کرده و تا روز میلاد حضرت زهرا (س) ادامه خواهد داشت؛ اما با توجه به روندی که در سیر تقویت شبکه‌های گفتمانی بین بانوان داریم این مهلت تمدید خواهد شد.

* بازخورد و استقبال ستاد‌های استانی تا امروز به چه نحو بوده است؟

تاکنون بیش از ۲ هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند و تشکیل حلقه و شبکه مردمی آن‌ها تشکیل شده است. ستاد‌های استانی سال گذشته بسیار فعال بودند، البته امسال هم تازه اول مسیر هستیم و تا روز‌های پایانی راه بسیار است. استان‌هایی مثل خراسان رضوی، کرمانشاه، کرمان و قم از پیشتازان عرصه کنشگری «بانور» هستند و فعالیت چشمگیری، هم در دوره اول و هم در این مرحله از خود نشان داده‌اند. در این دوره اصرار و اجباری به ثبت‌نام جدید نداریم، چراکه رویکردمان کیفی است و تمام تلاشمان را برای تقویت گروه‌های جهادی گذاشته‌ایم تا از همه ظرفیت‌های گروه‌ها بهره ببریم. 

میدان‌داری بانوان در عرصه جهاد تبیین

مهرواره‌ها را بیشتر بشناسید

حجت‌الاسلام سید ناصر میرمحمدیان مدیرعامل بنیاد جامعه‌پرداز هدایت در ادامه درباره تشکیل مهرواره‌ها در این نهاد دینی - فرهنگی گفت: در برگزاری مهرواره‌های «بانور» و «محله همدل» هر بار ذره‌بین‌مان را روی یکی از خطوط فعالیت مسجد در جامعه می‌گیریم تا با یک تیر، دو نشان بزنیم؛ جدا از حل مشکلات محلات، توانمندسازی و آموزش در مسیر جهاد تبیین را هم داشته باشیم. هر دو مهرواره «بانور» و «محله همدل» برپایه گره‌گشایی از مردم ایجاد شده‌اند و دغدغه برپایی جشن‌های ملی و تعظیم شعائر دینی را دارند؛ مانند مهمانی محله، مهمانی ده کیلومتری غدیر یا محله اربعینی. نگاه سازمان تبلیغات اسلامی به سمت جهاد تبیین، نگاهی مثبت است تا در راستای گفتمان‌سازی صحیح، ابعاد مختلف مسجد را بررسی کنیم و به قله جهاد تبیین بیش از پیش نزدیک شویم.

1402/10/06