حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری بیان کرد:

اصلاح فهم موجود نسبت به هویت بانوی مسلمان ایرانی راهی جهت تکریم حقیقی بانوان است

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه ما در حوزه تفکر اسلامی گاهی الگوی تکریم بانوان را به درستی پیش نمیبریم، گفت: تکریم صحیح بانوان درحقیقت اصلاح فهم ما نسبت به هویت بانوی مسلمان ایرانی است.

اصلاح فهم موجود نسبت به هویت بانوی مسلمان ایرانی راهی جهت تکریم حقیقی بانوان است

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به موضوع هویت زن در تفکر اسلامی اظهار کرد: شیوه تربیتی قرآن کریم گاهی شیوه مواجه مستقیم یا پرداختن به مسئله به شکل مستقیم نیست و در مرحله اول مواجه با موضوع و تحلیل آن مدنظر قرار دارد.

وی با اشاره به شیوه و رویکرد حضرت ابراهیم در مواجه با با مشرکین و بت‌پرستان که در ابتدا همراهی بود، افزود: زمانی که حضرت ابراهیم ماه، خورشید یا ستارگان را مشاهده می‌کرد آنان را به عنوان معبود قبول می‌کرد، اما طی یک مراحلی فرمود "جنس این‌ها از افول است و انسان‌ها مقرر است یک حیات باقی داشته باشند بنابراین باید به یک منبع باقی متصل شوند پس من آن کسی را دوست دارم که مرا خلق کرده و روزی می‌دهد" به این ترتیب مردم در مقابل وجدان خود قرار می‌گرفتند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: زمانی که پیامبر اکرم (ص) به رسالت مبعوث شد یکی از مهم‌ترین مباحثی که امتداد تفکر مشرکانه و جاهلیت به شمار می‌آمد موضوع بانوان جامعه بود درحقیقت در آن جامعه زن موجودی حقیقی و انسان محسوب نمی‌شد و به تعبیر قرآن کریم اگر کسی خبر داشتن فرزند دختر دریافت می‌کرد از خجالت صورتش سیاه می‌شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری عنوان کرد: اولین مواجه پیامبر اکرم (ص) با موضوع نگاه جاهلانه جامعه به زن نیز مواجه وجدانی بود، مواجه‌های وجدانی ضرورتا مواجه‌های توضیحی نیست بلکه پرسشی است یعنی همان پرسشی که در قرآن کریم درخصوص دختران مطرح شده که "به کدامین گناه کشته شدند" و پس از آن نیز پاسخی مطرح نشده، اما پرسشی درمقابل وجدان بشر قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: پرسشی که قرآن کریم درخصوص دختران مطرح کرده تنها مختص دوران جاهلیت نیست بلکه تمامی انسان‌ها در تمامی ادوار را مخاطب قرار داده که رابطه مردان با دختران، همسران و مادران خود چگونه است یعنی شیوه مواجه افراد با همسران و دختران خود یکی از شاخصه‌های حیات آن‌ها در مکتب توحیدی قرآن کریم و پیامبر اعظم (ص) است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: ما در حوزه تفکر اسلامی گاهی الگوی تکریم بانوان را به درستی پیش نمی‎بریم چراکه گمان می‌شود تکریم بانوان با دادن هدایای مادی انجام می‌شود درحالی که تکریم بانوان اصلاح فهم ما نسبت به هویت بانوی مسلمان ایرانی است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری با بیان اینکه یکی از پایه‌های آسیب‌پذیری دختران در اجتماع سرد بودن رابطه پدر با دختر است، یادآور شد: اساس و پایه ارتباطی پدر و دختر توسط پیامبر اکرم (ص) برای ما ترسیم شده است برای مثال زمانی که حضرت زهرا (س) وارد منزل می‌شدند پیامبر اعظم (ص) برخواسته و به استقبال ایشان می‌رفتند.

وی با اشاره به اینکه حضرت خدیجه کبری (س) یکی از پایه‌های آرامش پیامبر اکرم (ص) بودند، بیان کرد: زمانی که حضرت خدیجه (س) از دنیا رفت پیامبر اکرم (ص) آن سال را به عنوان سال حزن و اندوه نامگذاری کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری افزود: تفکر دینی و روایات اهل بیت (ع) درمورد زنان بسیار ویژه است برای مثال براساس روایت پیامبر اکرم (ص) حرف قاطع برای مردان است، اما در الگوی تربیت دینی برنامه درون منزل توسط زنان تنظیم می‌شود و دخالت مردان در حوزه داخلی خانه یکی از پایه‌های تزلزل خانواده به شمار می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری خاطرنشان کرد: براساس تفکر دین مبین اسلام وجود بانوان گل است و اگر کسی قصد دارد به تحریم آن‌ها وارد شود باید مراحلی را طی کند، درحقیقت تنها تفکری که در عالم با تولد دختران برای آن‌ها حریم قائل شده دین اسلام است یعنی با تولد دختران محارم آن‌ها مشخص است که این محارم در برابر دختر مسئولیت دارند.

1402/10/18