کد خبر: ۱۰۰۳۴
رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور:

هیئت به عنوان یک نهاد اجتماعی باید برای همه شئون جامعه برنامه ریزی کند

حجت الاسلام باباخانی گفت: بعد از انقلاب اسلامی هیئات مذهبی از یک مراسم ساده خارج شد و در مسیر یک نهاد اجتماعی فعال حرکت کرد و وظیفه نهاد اجتماعی این است که در محله ای که برپا می شود باید آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد کم بشود و مسائل مهم کشور در آن مورد بررسی قرار گرفت و امروز هیئات مذهبی این نقش را ایفا می کنند.
۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۳۹

 

به گزارش واحد رسانه اداره کل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی، حجت الاسلام مجید باباخانی، امروز در نشست روسای هیأت مذهبی شمالغرب کشور که در اردوگاه نور ارومیه برگزار شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی مرهون هیئات مذهبی و مساجد بود و کسی باور نمی کرد مردم با دستان خالی در برابر حکومت تا بن دندان مسلح پیروز شوند و اساس انقلاب اسلامی فرهنگی بود و چنین رویدادی در تاریخ کم نظیر بوده است و هیئات مذهبی علت محدثه این نظام بوده اند و علت مبقیه هم هیئات مذهبی است.

وی افزود: هیئت در کنار احساس و هنر، شور و نشاط به جامعه تزریق می کند و معنویت خیلی از افراد مرهون این هیئات می باشد و بسیاری از مردم در زمان های دیگر فرصت حضور در محافل دینی و معنوی را ندارند اما در ماه محرم آن فضای معنوی را درک می کنند و بر اساس نظرسنجی، 95 درصد مردم گفته اند با هیئت و عزاداری ارتباط داشته اند.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی کشور خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی هیئات مذهبی از یک مراسم ساده خارج شد و در مسیر یک نهاد اجتماعی فعال حرکت کرد و وظیفه نهاد اجتماعی این است که در محله ای که برپا می شود باید آسیب های اجتماعی نظیر طلاق و اعتیاد کم بشود و مسائل مهم کشور در آن مورد بررسی قرار گرفت و امروز هیئات مذهبی این نقش را ایفا می کنند.

وی گفت: باید هیئات مذهبی آموزش ببینند و در منطقه ای که فعال هستند، جوان ونوجوانی نباشد که هیئت برای آن برنامه نداشته باشد و باید سلائق و علائق مختلف را دور هم جمع کنیم و در این راستا می توان از تجربیات همدیگر استفاده کرد.

حجت الاسلام باباخانی با بیان این که انقلاب اسلامی موجب رشد کمی و کیفی هیئت شد، عنوان داشت: در هشت سال دوران دفاع مقدس هیئت و دفاع مقدس خدمات متقابل به همدیگر داشتند و در جنگ تحمیلی ما تبلور حماسه های عاشورایی را در سنین مختلف مشاهده کردیم و وصیت نامه ها و خاطرات شهدا در آن برهه در نوع خود بی نظیر است که مباحث عرفانی و مبانی انقلابی را به ما می آموزند.

وی ادامه داد: دفاع مقدس یک جنگ عادی نبود بلکه رشد و تعالی جامعه را به رخ کشید و شهدای ما معلمین فضای عرفان شدند و این به برکت نفس الهی امام خمینی بود و در جای جای انقلاب هیئت رشد کرد و امروز کمیت ها و کیفیت های هیئات مذهبی زبانزد عموم مردم است.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی با بیان این که حاکمیت دینی قوام بخش هیئات بوده است، افزود: در زمان پهلوی کشور در ریل فساد و تباهی قرار داشت و آن چیزی که در غرب امروز مواجه هستیم اگر انقلاب اتفاق نیفتاده بود، در ایران امروز شاهد این بحران ها بودیم و امروز هیئات مذهبی ما مملو از حضور جوانان است.

وی اضافه کرد: در مکتب امامین انقلاب اسلامی اساس حرکت الله است و مردم در این حرکت نقش اساسی دارند و این امام امت بود که نقش اصلی را به مردم دادند و قبل از آن خیلی ها اعتقادی به نقش مردم نداشتند و حرکت الهی مردم نماد اخوت و ولایت است.

حجت الاسلام باباخانی تصریح کرد: باید اول برادری تحقق پیدا کند تا حکومت الله محقق شود و ممکن نیست مردم پای کار نیایند و حکومت دینی مستقر شود و در برخی موارد مسئولین فرهنگی کوتاهی کرده اند که هیئت باید آن را باز تعریف کرده و برایش برنامه ریزی کند.

وی اضافه کرد: باید هیئات مذهبی در زمینه های عفاف و حجاب و تبیین احکام دینی و دستاوردهای انقلاب اسلامی فعال باشد و امروز دشمن، اسلام و انقلاب را هدف قرار داده است  و هیئت در خنثی کردن این توطئه نقش اساسی دارد و از یک طرف باید حرمت هیئت حفظ شود و از سوی دیگر در به روی همه اقشار مردم باز باشد.

رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی در پایان گفت: در پیروزی انقلاب اسلامی، هیئات مذهبی در تولید شعارها نقش اساسی داشتند و امروز نیز باید هیئت برای مسائل روز جامعه شعار تولید کند و همه به این نتیجه رسیده اند که مسیری را که هیئت می رود جای نگرانی نیست البته باید مراقبت کنیم که در دامن دشمنان نیفتیم.

انتهای خبر./

 

 

ارسال نظر