کد خبر: ۱۰۶۲۹
مدیرعامل مرجع سرودخوانی سینوا مطرح كرد

ضرورت توجه بیشتر به اجرای زنده گروه‌های سرود/ سرود‌های ما رسانه زده شده است

مدیرعامل سینوا گفت: گروه‌های سرود رسانه زده شده و باید به اجرای زنده و جمع‌خوانی در این گروه‌ها بیشتر توجه شود.
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۱

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، ضرورت توجه بیشتر به اجرای زنده گروه‌های سرود/ سرود‌های ما رسانه زده شده استحامد اسماعیلی مدیرعامل مرجع سرودخوانی سینوا گفت: جوی که امروز در بین گروه‌های سرود حاکم شده، جو رسانه‌زده‌ای است که کارکرد اصیل خودشان یعنی اجرا‌های صحنه‌ای و خیابانی را فراموش کرده‌اند و دائما توجهشان به فضای رسانه است.

اسماعیلی تصریح کرد: امروزه سرود را به مثابه یک محتوای رسانه‌ای در فضای مجازی نگاه می‌کنند که کاربرد این هنر را زیر سوال می‌برد. جایگاه سرود کمرنگ‌تر شده و جای آن را ترانه‌های جمع‌خوان گرفته است یعنی جمع‌خوانی‌هایی که الزاما سرود نیستند. خوب است که گروه‌های سرود به این موضوع توجه کنند که باید به دل جامعه، صحنه‌ها، خیابان‌ها، مساجد، مدارس و دیگر اجتماعات مردمی بازگردند. برای اینکه در این فضا توفیقات بیشتری داشته باشند باید زنده خوانی را در بین خودشان تقویت کنند و در مقام طراحی حواسشان به اجرای زنده هم بیش از قبل باشد.

وی درباره رویداد سینوا که با همکاری حوزه هنری برای گروه‌های سرود برگزار شد گفت: تقریبا سه محور اصلی در لیست ارائه دروس این دوره داشتیم؛ محور اول مباحث تربیتی حول گروه‌های سرود بود، محور بعدی مباحث فنی و تخصصی موسیقی و آثار کُرال مثل مبانی موسیقی، رهبری گروه، صداسازی و صوت شناسی و محور دیگر هم بحث‌های بصری سرود یعنی مباحث مربوط به اجرا و پرفورمنس بود که با استقبال خوبی مواجه شد.

مدیرعامل سینوا افزود: در این اردوی فشرده ۲۷ ساعت آموزش با ۹ استاد پیش بردیم و در کنار آن دورهمی‌هایی برای آشنایی گروه‌های سرود و بررسی و تحلیل مسائل گروه‌ها داشتیم که در نوع خود جالب و جذاب بود. امیدواریم کسانی که این دوره را با موفقیت گذرانده و گواهی قبولی می‌گیرند بتوانند در برنامه‌های بعدی یعنی اردوی پیشرفته و حرفه‌ای شرکت کنند.

اسماعیلی بیان کرد: در اردوی سینوا ۳۵۰ نفر از طریق پیش ثبت نام اعلام آمادگی کردند که از بین آن‌ها ۱۰۰ نفر برای حضور در این اردو انتخاب شدند. افرادی که نتوانستیم در این دوره پذیرایشان باشیم در دوره‌های بعدی حضور خواهند داشت.

وی اظهار داشت: خروجی این دوره آشنایی شرکت کنندگان با سرفصل‌هایی است که یک مربی سرود نیاز دارد. در این مرحله می‌خواهیم افراد را با مطالبی آشنا کنیم که جرقه‌هایی در ذهنشان شکل بگیرد و خودشان برای تکمیل اطلاعاتشان اقدام کنند. بسیاری از تازه کار‌ها این علاقه را دارند که کار کنند، اما اعتماد به نفس این را ندارند که کارشان را در سطوح مختلف گسترش دهند. یکی از نتایج این دوره اعتماد به نفسی است که به شرکت کنندگان می‌دهد تا کار خودشان را شروع کنند و حتی با اساتید متخصص این دوره ارتباط برقرار کنند.

مدیرعامل سینوا گفت: حوزه هنری بستری بسیار مناسب برای انجام چنین امور زیرساختی در حوزه سرود و جمع خوانی است و به نظر من سازمان تبلیغات و حوزه هنری نهادهایی هستند که این کار‌های زیرساختی جزو رسالت‌های اساسی آن‌ها است. این بستر در حوزه هنری فراهم است و امیدواریم که بتوانیم موفقیت‌های خوبی را در راستای اجرای این طرح‌ها داشته باشیم.

اسماعیلی تصریح کرد: تا کنون در سینوا بیش از ۱۴۰۰ اثر صوتی و تصویری به همراه شناسنامه کامل و متن شعر در اختیار مخاطبان قرار داده‌ایم و در حال تکمیل کردن آثار قدیمی‌تر و به روز هستیم.

وی افزود: وقتی می‌خواهیم قطعه‌ای را برای مخاطب حاضر و زنده بسازیم باید همه اقتضائات عصرمان را در تولید آن اثر در نظر بگیریم و نمی‌شود به سلایق، علایق و روحیات افراد بی توجه باشیم؛ بنابراین توجه به سبک‌ها و مدل‌های ارائه محتوای جدید باید مدنظر قرار گیرد.

مدیرعامل سینوا ادامه داد: از طرفی ما ریشه‌های فرهنگی داریم که تا قرن‌ها و هزاره‌ها در فرهنگ ما تاثیرگذار بوده و از ما تاثیر می‌گیرند و بنیان‌های احساسی ما را شکل داده‌اند. اگر به آن‌ها بی توجه باشیم یا از آن‌ها فاصله بگیریم نمی‌توانیم اثر عمیقی در مخاطب داشته باشیم پس ناگزیریم در ارائه مدرن و به روز سرودهایمان دست به دامن فرم‌ها و نمونه‌ها، الگو‌ها و ظرفیت‌های گذشتگان خودمان باشیم. در این راستا بازآفرینی ریشه‌های فرهنگی هنری به شکلی جدید و نوین راه مطلوبی است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار