کد خبر: ۱۰۶۵۷

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا(ع)

حوزه هنری انقلاب اسلامی نیز مانند همه مجموعه‌ها توان عملیاتی خود را برای تولید و نمایش آثار عاشورایی هنرمندان به کار گرفته است.
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۷

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)به گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، همزمان با فرا رسیدن ایام محرم، بخش‌های مختلف حوزه هنری از دفتر هنر‌های تجسمی گرفته تا سازمان سینمایی سوره و مراکز استانی حوزه هنری برای ابراز ارادت به ساحت اباعبدالله الحسین (ع) دست به کار شدند. حوزه هنری نه تنها برای تولید آثار هنری عاشورایی کمر همت بسته بلکه برای نمایش دادن آثار گذشته هنرمندان نیز اقداماتی را برنامه ریزی و اجرا کرده است که در ادامه، مروری اجمالی بر فعالیت‌های محرمی حوزه انجام شده است.

«همچنان جاری» مهمان موزه هنر‌های معاصر انقلاب اسلامی

منتخبی از گنجینه آثار حوزه هنری در قالب یک موزه عاشورایی همزمان با آغاز ماه محرم در موزه هنر‌های معاصر انقلاب اسلامی افتتاح شد. این نمایشگاه مروری بر بازتاب جریان عاشورا در هنر‌های تجسمی معاصر، شامل ۸۰ اثر از ۳۵ هنرمند است که برای نخستین بار به نمایش گذاشته شده است.

در نمایشگاه «همچنان جاری» آثاری از هنرمندان برجسته‌ای همچون، مرتضی اسدی، حسین خسروجردی، مصطفی گودرزی، غلامعلی طاهری، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، عبدالحمید قدیریان، حبیب الله صادقی و حسن اسماعیل زاده، محمد حسین حلیمی، محمد تجویدی، مرتضی ممیز، فرامرز پیلارام، رضا بانگیز، پرویز کلانتری، عباس بلوکی فر، علی اکبر لرنی، محمدعلی ترقی جاه، صادق تبریزی، رضا حمیدی، احمد خلیلی، محمدفراهانی، حسین همدانی به نمایش گذاشته شد. بازدید این نمایشگاه تا ۲۲ شهریور ماه هر روز به جز دوشنبه‌ها برای عموم امکان پذیر است.

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)

 

هر شب یک «روضه خانگی»

برنامه تلویزیونی «روضه خانگی» به همت مراکز استانی حوزه هنری تولید شده و در دهه اول ماه محرم هر شب داستان یکی از خانه‌هایی که میزبان روضه اباعبدالله الحسین (ع) را روایت می‌کند. این برنامه هر شب ساعت ۱۸ روی آنتن شبکه یک رسانه ملی می‌رود.

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)

دیوارنگاره جدید حرم مطهر رضوی

همزمان با ایام سوگواری سید و سالار شهیدان، دیوارنگاره جدید حرم رضوی با عنوان «کل یوم عاشورا» در حرم امام رضا علیه السلام رونمایی شد. این دیوارنگاره با عنوان «کل یوم عاشورا» ترجمان تصویری بخشی از روایت امام رضا علیه السلام به ریان ابن شبیب و همچنین روایتگر امتداد خط شهادت از عاشورا تا انقلاب اسلامی ایران است. این دیوارنگاره به همت هنرمندان گرافیست استان البرز تولید و به مناسبت فرارسیدن ماه محرم در حرم رضوی رونمایی شده است. این دیوار نگاره که ۹۰ متر طول و ۶ متر ارتفاع دارد در بست شیخ بهایی نصب شده است. از ایده یابی تا طراحی و اجرای این دیوارنگاره تقریبا دو ماه زمان برده است.

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)


تله‌تئاتر «کاتب اعظم» روی آنتن شبکه ۴

مجموعه تله‌تئاتر «کاتب اعظم»، به عنوان اولین محصول مرکز سریال سوره همزمان با ماه محرم از شبکه چهار سیما روی آنتن رفت. این مجموعه از ۳۱ تیرماه هر شب ساعت ٢۴ روی آنتن شبکه چهار سیما رفت و تکرار آن روز بعد ساعت ١١ و ١٨ پخش می‌شد.

مجموعه نمایشی «کاتب اعظم» به نویسندگی و کارگردانی هنری مهدی غفوری و کارگردانی تلویزیونی علی عبادی، با اقتباسی از کتاب «اعترافات کاتب کشته شده» نوشته ساسان ناطق، اتفاقات شب تا عصر عاشورا را از خیمه دشمن روایت می‌کند و اولین بار سال گذشته همزمان با ایام اربعین حسینی پخش شد.

در این تله تئاتر امین زندگانی، سیامک صفری، نادر فلاح، نازنین فراهانی، فاطمه گودرزی، حدیث میرامینی، خسرو شهراز، امین میری، امیرحسین هاشمی، امیر شهرابی، محسن علیخانی، محمدمحسن شفیعی، آرش رحیمی، محمدرضا تاجیک، امیر تک‌فلاح و وحیدرضا قناعتیان ایفای نقش می‌کنند.

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)
همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)
حال و هوای محرم در شهر یزد با صدای «راغب»

همزمان با فرارسیدن ماه محرم، نماهنگ «راز فریاد» به کارگردانی سیدجلال اشکذری و با صدای مصطفی راغب و شعر محمد مهدی سیار منتشر شد. نماهنگ «راز فریاد» براساس نوا‌ها و نوحه‌های سنتی و ماندگار یزد، حسینیه ایران و توسط سازمان سینمایی سوره با مشارکت حوزه هنری استان یزد تهیه شده است.

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)

بیلبورد‌های سطح شهر تهران، سیاهپوش عزای مظلوم کربلا

به همت مرکزهنر‌های تجسمی حوزه هنری و با همکاری سازمان زیباسازی شهر تهران آثار منتخب چهاردهمین دوره سوگواره هنر عاشورائی با عنوان «نگارخانه عاشورائی تهران» روی بیلبورد‌های سطح شهر رفت. این نمایشگاه در بردارنده ۱۱۴ اثر برتر از چهاردهمین دوره «سوگواره هنر عاشورائی» در رشته‌های عکاسی، خوشنویسی و گرافیک با موضوع و محتوای واقعه عظیم کربلا است.

«نگارخانه عاشورائی تهران» که همزمان با ایام عزاداری سید و سالار شهیدان، به صورت بیلبورد در سطح شهر تهران به نمایش گذاشته شده تا پایان ماه محرم ادامه خواهد داشت.


مسابقه عکس عزاداری در پویش «عکس حسینی»

پویش «عکس حسینی» از سوی باشگاه مهرا به مناسبت فرارسیدن محرم در حال برگزاری است. عزاداران حسینی می‌توانند با ارسال عکس‌های خود از مراسم محرم و اربعین در این پویش شرکت کنند. پس از پایان مهلت ارسال آثار، قرعه کشی بین شرکت کنندگان پویش انجام می‌شود و جوایز شامل ۳ عضویت طلایی یک ساله باشگاه مهرا به همراه کارت هدیه ۵۰۰ هزار تومانی به ۳ نفر از شرکت کنندگان اهدا می‌شود. این پویش تا اربعین حسینی ادامه خواهد داشت.

همه ظرفیت‌های حوزه هنری در خدمت ابراز ارادت به ساحت سیدالشهدا (ع)

تیزر فرهنگی «مرثیه ناتمام»

مرثیه «ناتمام» در باشگاه فیلم سوره تولید شد؛ نویسنده این اثر حسین حقیقی بود و کارگردانی مرثیه ناتمام را احمد حیدریان عهده دار شد. کار تهیه کنندگی این فیلم کوتاه را هم حامد یامین پور انجام داد و در آستانه عاشورای حسینی منتشر شد.

مرثیه ناتمام داستانی ۴ دقیقه‌ای از تلاش کودکانه جمعی از بچه‌ها برای به دام انداختن شمر تعزیه را روایت می‌کند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار