کد خبر: ۱۰۶۷۲
حجت‌الاسلام قمی در زنجان:

دختران امروز باید رهرو حضرت زینب (س) باشند

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امروز دختران می‌توانند با حضور در جهاد تبیین رهرو دختران و خواهر بزرگوار امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) باشند.
۰۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۰۸

روایت هنرمندانه حقیقت از ویژگی‌های بانوان استبه گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی،حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سفر به استان زنجان، علاوه بر دیدار با آیت‌الله علی خاتمی نماینده ولی‌فقیه این استان، با بانوان فعال عرصه تبلیغ به گفت‌وگو نشست و در جمع دختران انقلاب استان زنجان و دختران حسینی حاضر شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شامگاه سه‌شنبه سوم مرداد ماه در جمع دو هزار نفری دختران حسینی استان زنجان اظهار داشت: هر کسی می‌تواند بسته به توان ذاتی خود کار‌های مختلفی را انجام دهد و برخی از کار‌ها که نیاز به توان جسمی دارد، از مردان و پسران بر می‌آید و برخی از کار‌های که نیاز به لطافت و هنرمندی دارد از دختران بهتر بر می‌آید.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی، با اشاره به اینکه همان گونه که در کربلا پسران و مردان همراه امام حسین (ع) بدون ترس و هراس از تعداد لشگریان یزید دلیرانه به میدان رفتند و با دشمن جنگیدند، تصریح کرد: امروز نیز اگر جنگ نظامی واقع شود، مردان و پسران توانمند در میدان حاضر می‌شوند.

وی با بیان اینکه امام حسین (ع) برای روشنگری حق از باطل و نشان دادن ظلم و گمراهی قیام کردند، خاطر نشان کرد: روشنگری امام حسین (ع) روز عاشورا با شهادتشان تمام نشد و این حضرت زینب (س) و دختران امام حسین (ع) بودند که با سخنرانی و روشنگری‌های خود بعد از روز عاشورا مکتب را به ثمر رساندند.

حجت الاسلام قمی با اشاره به اینکه کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود، ادامه داد: اگر انتشار حق و حقیقت روز عاشورا و قیام امام حسین (ع) توسط حضرت زینب نبود کسی از واقعیت قیام و ظلم یزیدیان با خبر نمی‌شد و خون امام حسین (ع) و یارانشان بی‌ثمر می‌ماند.

رئیس سازمان دتبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه حضرت سکینه (س) در آن زمان دختری نوجوان بودند، یاد آور شد: ایشان با هنرمندی اشعاری برای بیان و نشان دادن مظلومیت پدر بزرگوارشان و ظلم یزید و یزیدیان خواندند که تاثیری بسیار زیادی در دل‌ها گذاشت.

وی به نقش والا‌ی حضرت رقیه در انتشار پیام قیام کربلا اظهار داشت: حضرت رقیه (س) نیز به نوبه خود با سن کم توانستند با ناله‌های خود در دوری از پدر و از دست دادن ایشان کاخ یزید را به لرزه درآورده و پرچم قیام والای امام حسین (ع) و یارانشان را برفزاشته کردند.

قمی در ادامه با اشاره به اینکه امروز نیز زمان حضور دختران حسینی و انقلابی در میدان فرا رسیده است، تصریح کرد: دختران امروز ما با حضور در جبهه تبیین می‌توانند رهرو دختران امام حسین (ع) باشند و نگذارد یزیدیان زمانه به اهداف خود برسند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: دختران با هنرمندی و ظرافتی که دارند، می‌توانند حق و حقیقت را در جامعه به گوش همه برسانند و فاتح جبهه امروز باشند و دشمنان و توطئه‌های آن‌ها را برملا کنند.

وی با اشاره به اینکه در زمان انقلاب زنان و دختران با حضور به موقع خود زمینه پیروزی را محیا کردند، خاطر نشان کرد: به گفته امام خمینی (ره) اگر زنان به میدان نمی‌آمدند، انقلاب پیروز نمی‌شد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: امروز دختران می‌توانند با حضور در جهاد تبیین رهرو دختران و خواهر بزرگوار امام حسین (ع)، حضرت زینب (س) باشند.

روایت هنرمندانه حقیقت از ویژگی‌های بانوان است

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در جمع دختران انقلاب این استان اظهار کرد: همه ما در انسان بودن و بنده خدا بودن مساوی هستیم، اما برخی از افراد با توجه به توانایی‌هایی که انسان‌ها دارند، بعضی کار‌ها را بهتر انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه خداوند ویژگی‌های خاصی را در خلقت زن و مرد قرار داده است، ابراز کرد: خداوند به خاطر قدرت بدنی، جهاد را برای آقایان واجب کرده، اما شرکت در جهاد برای خانم‌ها واجب نیست و در عین حال یکی از توانمندی‌های بانوان روایت هنرمندانه حقیقت است که امروز به جهاد تبیین معروف شده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه با دشمن و دشمنی‌هایش باید مبارزه کرد، یادآور شد: ما از امام حسین (ع) آموخته‌ایم که در مقابل ظلم و ظالم کوتاه نیاییم و با آن مبارزه کنیم.

وی با اشاره به اینکه نوع مبارزه‌ها متفاوت است، عنوان کرد: در زمانی که حمله نظامی است، افرادی که مهارت نظامی دارند باید وارد عمل شوند و حمله‌ای که نیازمند قدرت جسمی است افراد با این شرایط به میدان می‌روند.

حجت‌الاسلام قمی با بیان اینکه خداوند ظرفیت کارکرد‌هایی را در وجود دختران قرار داده که این توان در مردان کمتر است، خاطرنشان کرد: وقتی قرار است از حق و حقیقت روایتی شود که اثرگذار باشد و ذهن جامعه را روشن کند حتما خانم‌ها این کار را بهتر از آقایان انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: در واقعه کربلا همه مردان در هر سنی جانانه برای دفاع از اهل بیت (ع) جنگیدند، اما کار امام حسین (ع) بعد از شهادت تمام نشد؛ چراکه هدف از قیام کربلا نشان دادن راه حق بود و اباعبدالله‌الحسین (ع) برای تبیین آمده بود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی جهاد را مبارزه با دشمن و تبیین را روشن کردن حقیقت مثل روز خواند و گفت: در جهاد تبیین چیزی که برای انسان‌ها مبهم است واضح و واقعیت روشن می‌شود که در قیام عاشورا کار روشنگری بر عهده سیدالشهدا (ع)، خانواده و دختران او قرار داشت و کار امام حسین (ع) زمانی به نتیجه رسید و پیروزی او در اهدافش زمانی محقق شد که این روشنگری شکل گرفت.

وی تصریح کرد: اگر حضرت زینب (س) زینب مسئولیت انتشار وقایع کربلا به جامعه بشری را بر عهده نمی‌گرفت، کسی از حماسه عاشورا و اهداف آن باخبر نمی‌شد و این بانوی بزرگ با همراهی دختران به نحو احسن این وظیفه را به انجام رسید.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه اشعار زیبای حضرت سکینه نیز در روشن کردن ذهن جامعه تأثیر زیادی داشت، ادامه داد: اینکه با زبان هنری و زیبا حقیقت را بیان کنیم، بیشتر کاری دخترانه است. 
وی حضرت رقیه دختر امام حسین (ع) را از دیگر دختران تأثیرگذار در واقعه کربلا برای رساندن صدای حق دانست و افزود: ناله‌های رقیه آنقدر اثرگذار بود که دست و پای همه ظالمان و کاخ یزید را لرزاند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه وظیفه ما تا عاشورا عزاداری برای امام حسین (ع) است، اما بعد از سالروز قیام عاشورا باید برای روشن کردن ذهن‌ها قدم برداریم، خاطرنشان کرد: شهر زنجان از اولین استان‌هایی است که بانوان با ظلم پهلوی مبارزه کردند و انقلاب به پیروزی رسید و این خیزش اجتماعی باید امروز هم نمود داشته باشد.

وی افزود: امروز هم باید بیش از پیش در مقابل ظلم فریاد زد و حق را با روش‌های هنرمندانه و رسانه‌ای بیان کرد؛ چراکه جنگ امروز جنگ تبیلغاتی است و دشمن ذهن‌ها را مشوش و انسان‌ها را نامید می‌کند.

روایتگری موثر با سه مولفه نوجوان، زن و رسانه رویکرد اصلی سازمان تبلیغات

همچنین حجت‌الاسلام قمی اظهار کرد: بودجه سازمان تبلیغات اسلامی محدود است و باید مسائل اولویت‌دار را تعیین کرد، اما حمایت و همراهی دیگر ارگان‌ها را می‌توان به چند شکل متصور شد.

وی با بیان اینکه مسئولان تبلیغات اسلامی استان‌ها باید امکانات سازمان را تشریح کنند، ابراز کرد: باید اولویت‌ها را مطابق با آن مطابقت دهند تا مشخص شود امکان تخصیص امکانات برای چه کار‌هایی امکان‌پذیر است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه این سازمان دسترسی‌هایی در حاکمیت دارد، عنوان کرد: با استفاده از این ظرفیت می‌تواند واسطه شود تا برخی کار‌ها بهتر پیگیری شود و از حمایت‌های نهاد‌های دولتی و سازمان‌های مختلف بهره برد و در واقع این کار کمک ممضاعفی محسوب می‌شود.

وی وصل کردن فرصت‌ها و ظرفیت‌های کشور را در پیشبرد اهداف تشکل‌ها و مجموعه‌های زیر نظر تبلیغات اسلامی مهم خواند و گفت: این امکان وجود دارد که بین کار‌های مرتبط و نمونه‌های موفق به خاطر انگیزه‌های مقدس ارتباطات شکل گیرد و از کمک‌های فکری و اندیشه‌ورزی آن‌ها استفاده کرد.

حجت‌الاسلام  قمی ادامه داد: در این حالت امکان مشورت‌های موثر و پشتیبانی کیفی برای اینکه مجموعه‌های نوپا قدرتمند پیش روندف فراهم می‌شود و بعضا اگر در موقع و موضع مناسب به کارگیری شود از حمایت مالی بیشتر موثر واقع می‌شود.

وی در مورد بیمه فعالان قرآنی تصریح کرد: مقرر شد صندوق هنرمندان این مسئولیت را به عهده بگیرد و در سال اول سقفی برای این امر مشخص کردند و پیگیری ما این است که این ظرفیت افزایش تصادعدی پیدا کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به اولویت‌های کاری این سازمان اشاره کرد و گفت: باید در نظام ارزشی و اولویتی مشخص کنیم که چه مسائلی بر صدر نشسته است و در این بین نوجوانان و بانوان از جمله مسائل حائز اهمیت ما هستند.

وی با بیان اینکه حضور مردمی در فضای رسانه‌ای می‌تواند مقوم و مکمل دو مولفه اول باشد، تصریح کرد: باید از دختران نوجوان با مراقبت، دلسوزی و رسیدگی‌هایی و با استفاده از کمک موثر فضاساز و گفتمان‌ساز در فضای مجازی محافظت کنیم.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اینکه سال گذشته با پست سر گذاشتن نیمی از سال با یک بلوا در نقطه تلاقی نوجوان، زن و رسانه مواجه شدیم، یادآور شد: ایراد کار در بروز چنین آشوبی از تشخیص مسائل روز نبود بلکه ایراد این بود که نتوانستیم توان مجتمع و هم‌افزای قدرتمند مردمی ایجاد کنیم.

وی تصریح کرد: اگر هم‌افزایی لازم صورت گیرد می‌توان قدری مسئله پوشش و عفاف را در صنف، تجارت و سبک زندگی متفاوت کرد و باید فعالان فرهنگی و مجازی با بیان خلاقانه و متناسب با روحیه نوجوانان کاری موثر انجام دهند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: با استفاده از ظرفیت تشکل‌های مختلف، گروه‌های مردمی و ظرفیت فعالان قرآنی می‌توان فضای پیرامون را آکنده از حرف حساب و جذاب و دیگران را به خیر و خوبی دعوت کرد و در این مسیر نوجوانان و بانوان می‌توانند روایتی از زیبایی‌های محیط زندگی و شهر و اطراف خود ارائه کنند.

وی با اشاره به اینکه زنجان یکی از استان‌های پیش‌رو در تلاقی این رویکرد‌ها است، اظهار کرد: از این استان انتظار می‌رود همانطور که بانوان نخستین راهپیمایی را به راه انداختند، این روایترگری را نیز به عهده بگیرند و در این عرصه پیشرو و پیشران باشد.

حجت‌الاسلام قمی به توانمندسازی حضور موثر رسانه‌ای تأکید کرد و گفت: از خودگذشتگی‌ها و الگو‌ها با لطافت‌های رسانه‌ای روایت شود و قدرت‌های نرم می‌توانند منشأ اثرگذاری باشند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار