کد خبر: ۱۰۹۵۹
مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل:

امام محمد باقر (ع) الگوی علم مداری و تبیین در جامعه اسلامی است

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل گفت: حضرت امام محمد باقر (ع) مقلب به باقرالعلوم الگوی علم مداری در جامعه اسلامی است.
۲۹ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام قاسم جعفرزاده در گفتگو با خبرنگار تبلیغات اسلامی اردبیل در سخنانی با گرامی داشت سالروز ولادت حضرت امام محمد باقر (ع)، از آنحضرت به عنوان شکافنده دشواری‌های دانش و گشاینده پیچیدگی‌های معرفت یاد کرد و افزود: حضرت امام محمدباقر(ع) در عصر حاکمیت جور و تشتت اندیشه‌های دینی امت اسلام،‌ تولد یافت تا پیام‌آور معرفت و احیاگر اسلام ناب محمدی (ص) باشد.

وی دوران امامت امام محمد باقر(ع) را اوج ستم‌ها عنوان و اظهارداشت: در این مدت ظلم و جور امویان و استفاده ناروای آنها از بیت المال مسلمانان مصادف شد؛ شدت اختناق و بیداد چنان بود که خلفا آشکارا به دشمنی با آل محمد(ص) می‌پرداختند و نام آنان را از دیوان بیت المال حذف می‌کردند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل به پایه ریزی دانشگاه علوم اسلامی و تشیع در دوران امامت امام محمدباقر(ع) اشاره و خاطر نشان کرد: دانش آن حضرت و تربیت شاگردانی گرانبها جهت تبلیغ اصل دین اسلام که در گذرزمان توسط حاکمان جابر دچار تغییر و دگرگونی قرار گرفت به حدی است که به جرات می‌توان گفت که آن امام همام دانشگاه تشیع و علوم اسلامی را پایه ریزی کرد.

حجت الاسلام جعفرزاده افزود: امام باقر(ع) از پیام آوران کربلا بودند که در زنده نگه داشتن این واقعه بزرگ و ابلاغ پیام آن در دوران حیات خود کوشید و به عنوان بنیانگذار مرثیه خوانی امام حسین(ع) و روضه خوانی های خانگی بود که پس از آنحضرت، سوگواری بر امام حسین(ع) در زمان امام صادق(ع) نهادینه شد.

وی افزود: پنجمین امام شیعیان به دلیل ایجاد شرایط و فرصت مناسب در جامعه آن زمان اقدام به نشر علم و دانش در جامعه اسلامی کرد. این فعالیت ها به اندازه ای بود که دانشمندان مختلفی در سایه آموزش های آن حضرت تربیت شدند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی اردبیل به اوضاع سیاسی دوران امام محمد باقر(ع) اشاره کرد و افزود: دوران امامت امام باقر(ع) مصادف با ادامه فشارهای خلفای ستمگر بنی امیه بود که مقارن با حکومت ظالمانه هشام بن عبدالملک اموی بود که شدیدا به مقام و منزلت حضرت حسادت کرده و در راه تصرف حکومت و کنار زدن امام از هیچ جنایتی خودداری نمی کردند.

وی افزود: حضرت در بین همه ائمه معصومین(ع) به دلیل تحمل سختی های واقعه کربلا و بعد از آن جریان اسارت و حوادث و تالمات و ظلم هایی که خلفای اموی بر ایشان وارد کردند، یکی از سخت ترین دوران زندگی خود را سپری نمودند به طوری که واقعه جانسوز کربلا را از نزدیک درک کرده و در تبیین و ترویج اهداف قیام عاشورا در بین مردم تلاش کردند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار