کد خبر: ۱۱۲۵۵

«تعزیه خوان» پیشکسوت و نمونه کشوری و استان اردبیل درگذشت

«حاج بابا امانی» پیشکسوت شبیه خوانی و تعزیه کشور و استان اردبیل دار فانی را وداع گفت.
۲۸ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۶

 

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، گروه تعزیه‌خوانی معین‌البکاء حاج بابا امانی محله معمار از قدیمی‌ترین گروه‌های تعزیه‌خوانی دارالارشاد اردبیل است که همه ساله در روزهای تاسوعا، عاشورا و اربعین حسینی ضمن بصیرت‌افزایی در جامعه، حقایقی از وقایع مربوط به قیام عاشورا را به نمایش می‌گذارند که با درگذشت حاج بابا امانی پیرغلام حسینی ضایعه‌ای بزرگ به شبیه خوانی و هنر تعزیه اردبیل وارد شد.

 

پیشکسوت تعزیه و شبیه خوانی کشور و اردبیل درگذشت

 

در پی درگذشت این هنرمند تعزیه کشور و اردبیل مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل با صدور پیامی اظهار کرد:

انالله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت معین البکاء استاد زنده یاد مرحوم حاج بابا امانی هنرمند آئینی و پیشکسوت تعزیه و شبیه خوانی کشور و استان اردبیل که در بین مردم حسینی دارالارشاد اردبیل، به حسن شهرت معروف است، سبب تأثر گردید.

درگذشت این خادم سیدالشهداء و تصویرساز صحنه عاشورا را به بیت مکرم و جامعه هنری شهرستان و عموم مردم عزیز به ویژه اهالی محترم محله معمار تسلیت گفته برای آن مرحوم طلب غفران و رحمت و برای بازماندگان محترم صبر و اجر جزیل آرزومندم.

قاسم جعفرزاده 
مدیرکل تبلیغات اسلامی استان اردبیل
۲۷ شهریور ۱۴۰۲
دوم ربیع الاول ۱۴۴۵

گفتنی است؛ مرحوم حاج بابا امانی نزدیک به ۹۰ سال سن داشت که از اهالی اصیل محله معمار اردبیل و سرپرست سینه زنان محله معمار که بیش از ۷۰ سال خادم دربار سیدالشهدا بوده و در همین مدت شبیه خوانی و تعزیه محله معمار را کارگردانی می‌کرد.

حاج بابا امانی اغلب نقش «شمر» را بازی می‌کرد و سال های گذشته و ایام کودکی و نوجوانانی به «رقیه خوان» و «علی اکبرخوان» مشهور و در روز عاشورا نیز مرثیه خوان حضرت سیدالشهدا بود.

مرحوم امانی عمر خود را وقف بارگاه اباعبدالله الحسین (ع) کرد که یک شخصیت حسینی و هیئتی در اردبیل محسوب می‌شد که هیچ گاه اقامه نماز و قرائت قرآن را ترک نکرد.

این خادم دربار امام حسین و اهل بیت (ع) صبح روز دوشنبه 27 شهریور 1402 دار فانی را وداع گفت و چهره در نقاب خاک کشید.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار