- استانها
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست چالشهای تغییر الگوی مصرف خانوادههای ایرانی در بازیها با عنوان «کودک، نوجوان، آینده بازیها» پیش از ظهر دوشنبه ۲۴ مهر با حضور جمعی از کارشناسان و فعالان در حوزه بازیهای رایانهای در سالن جلسات مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان برگزار شد.
در ابتدای این نشست، مریم داوردان، دبیر سرویس کدومو گفت: «کدومو» یک پل ارتباطی محکم و مطمئن بین رسانه و خانوادهها است. کارشناسان و ارزیابهای دقیق و دلسوز خانواده «کدومو»، استراتژی شرکتهای معروف رسانهای را بررسی و تمام محصولات رسانهای مربوط به کودک و نوجوان را رصد میکنند.
وی ادامه داد: هدف کدوموییها تغذیه سالم رسانهای خانواده است؛ خوراکهای رسانهای که به شکلهای مختلف مثل ارزیابی فیلم، کتاب، بازی، انیمیشن، سایت، اپلیکیشن و یا در قالب محصولات و برنامههای متنوع سرگرمی و آموزشی ارائه میشود. «کدومو» چهارچشمی مراقب ورودی و خروجیهای ذهنی خانوادهها است و آغوش گرمش برای تعامل و معاشرت با والدین و بچهها باز است. کدومو که یک سایت است، به عنوان دستیار چندرسانهای خانواده و سامانه هدایت مصرف خانواده عمل میکند و برمبنای پژوهشها به موضوع تربیت رسانهای کودک و نوجوان مشغول است.
داوردان، دبیر سرویس این سایت همچنین گفت: «کدومو» محصولات خود را به مجموعههای خانواده محور و مراکزی که دغدغههای تربیتی دارند، ارائه میدهد. ساختار این سرویس شامل بخشهای ارزیابی، آموزش، رسانه، مشاوره و باشگاه خانواده است. در بخش ارزیابی، فیلم، انیمیشن، سریال، بازی، سایت، اپلیکیشن و کتاب ارزیابی میشود. بخش آموزش نیز برگزاری دوره، کارگاه و رویداد را بر عهده دارد. تولید محتوا در شبکههای اجتماعی، تولید بستههای خبری و بستههای پیشنهادی برای خانواده از وظایف بخش رسانه است. سواد رسانهای خانواده، چالشهای رسانهای نوجوانان و والدین، سبد مصرفی نوجوان در فضای مجازی، ادبیات نوجوان در فضای مجازی و استراتژی محصولات رسانهای در بخش مشاوره «کدومو» انجام میشود. رویدادهای خانوادگی، اردوهای خانوادگی، دورهمیهای والدگری و تسهیل گردشگری خانوادگی نیز در بخش باشگاه خانوادگی نیز قرار دارد.
داوردان گفت: ۵۰۰ ارزیاب و کارشناس در «کدومو» مشغول فعالیت هستند. ارزیابهای «کدومو» تاکنون بیش از ۳ هزار بازی رسانهای را بر اساس سن، جنسیت و معیارهای تربیتی دست چین و ارزیابی کرده اند. کارشناسان کدومو حدود ۵۰۰ مقاله آموزشی در حوزه محصولات رسانهای نوشته اند. ۲ هزار خانواده عضو باشگاه خانواده «کدومو» هستند و سایت «کدومو» ماهانه ۲۸۰ هزار بار بازدید دارد. این سرویس با بیش از ۵۰ مجموعه فرهنگی و رسانهای همکاری کرده است.
وی افزود: «کدومو» تاکنون با اپلیکیشنهای روبیکا، تلوبیون، شاد، توپ مارکت، فیلیمو، مایکت، بازار و باد صبا و نهادها و مراکز آموزشی پرورشی از جمله معاونت فضای مجازی صدا و سیما، مؤسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش، معاونت ابتدایی آموزش و پرورش، سازمان فرهنگی هنری شهرداری، حوزه هنری انقلاب اسلامی، مؤسسه مصاف نوجوان، بنیاد ملی بازیهای یارانهای، سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، مؤسسه تبیان، بانک ملی و مجموعه ویراستاران همکاری کرده است. این همکاریها شامل ارائه مشاوره رسانهای کودک و نوجوان، تولید محتوا و برگزاری نشستها و دورههای تخصصی بوده است. همچنین کدومو سال ۱۴۰۰ برگزیده جشنواره رسانههای دیجیتال در بخش خانواده شده است.
در ادامه این نشست کارشناسان حاضر به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.