کد خبر: ۱۱۶۸۹
دارالقرآن الکریم|مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم:

حافظان قرآن باید کنشگر اجتماعی باشند

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم کشور گفت: حافظان قرآن در حوزه مسئولیت‌پذیری باید آموزش‌هایی را ببینید که نیازمند تعامل دوسویه با حافظان هستیم.
۲۶ مهر ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۱

حافظان قرآن باید کنشگر اجتماعی باشندبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست هم اندیشی جمعی از حافظان قرآن کریم با عنوان «حافظ مسئولیت پذیر» با حضور جمعی از حفاظ نوجوان و جوان کشور و همچنین حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن کریم، محمد مهدی بحرالعلومی، مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم، محمد خواجوی، پیشکسوت قرآنی و جمعی از مدیران ارشد قرآنی کشور در سازمان دارالقرآن کریم برگزار شد.

بحرالعلومی در ابتدای این نشست درباره اهمیت نشست و دیدار با حافظان قرآن کریم گفت: سازمان دارالقرآن الکریم از گذشته تا امروز در زمینه‌های مختلف در ترویج، توسعه و آموزش فرهنگ قرآنی انجام وظیفه کرده است و ان‌شا‌الله این وظایف ادامه خواهد داشت.

وی درخصوص تعامل دوسویه با جامعه حفاظ قرآنی ادامه داد: از دو ماه گذشته بحث تعامل دو سویه با حافظان کشور را آغاز کردیم و از شیوه حفظ معمول قرآن فراتر رفتیم تا برای کنشگری در جامعه اقدامات موثرتری را انجام دهیم و تا پایان سال بازهم این جلسات ادامه پیدا می‌کند.

مسئول دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم بیان کرد: ما امروز حافظان قرآنی داریم که نیازمند آموزش برای ارائه خدمات هستند. حافظان قرآن در حوزه مسئولیت‌پذیری باید آموزش‌هایی را ببینید چراکه از دستگاه‌های دولتی آبی برای تربیت حافظان قرآن گرم نمی‌شود و همه این اتفاقات و جریان‌ها باید از دل خود حافظان و بستر مردمی صورت بگیرد لذا در این حوزه نیازمند یک تعامل دو سویه بین حافظان و دستگاه‌ها هستیم.

در ادامه این نشست، محمد رمضانی‌فر، کارشناس دبیرخانه ملی حفظ قرآن کریم به اهمّ اقدامات صورت گرفته در سازمان دارالقرآن الکریم در زمینه آزمون‎‌های ملی حفظ قرآن کریم اشاره کرد و گفت: ما دوست داریم به فعالیت‌های جاری حفظ در کشور جهت دهیم و حافظان را در کنشگری اجتماعی درگیر کنیم و هدفی است که از پیگیری بحث حفظ موضوعی در کشور دنبال می‌کنیم.

رمضانی برنامه حفظ موضوعی را در سه بخش تقسیم کرد و در توضیح آن گفت: در برنامه کوتاه مدت دوازده موضوع مرتبط با زن، زندگی و آزادی را از قرآن استخراج کردیم و در این حوزه کنشگران اصلی  طلاب، دانش آموزان، مادران و معلمان مدرسه و ... هستند. در برنامه میان مدت از کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن کریم» که جلسات سخنرانی دهه ۶۰ مقام معظم رهبری است استفاده کردیم:

رمضانی‌فر همچنین اضافه کرد: اجرای این طرح از اسفند امسال برای ماه رمضان سالی که در پیش داریم آغاز می‌شود و در ماه مبارک رمضان ۱۴۰۳ آیات مرتبط با «ایمان» و «توحید» و «نبوت» و «ولایت» به عنوان حفظ موضوعی میان مدت و در قالب ۳۰ شب-۳۰ آیه برگزار می‌شود و برنامه‌هایی در این زمینه پیش بینی شده است که به زودی اطلاع رسانی می‌کنیم. در بخش بلند مدت هم آیاتی تحت عنوان کتابی با نام «منظومه منتخب آیات قرآن کریم» چاپ شده است و برای این بخش، این منبع قابل دسترسی است که به تبلیغ و ترویج افق روشن حیات طیبه می‌پردازیم.

این پیشکسوت قرآنی توضیح داد: در سازمان دارالقرآن کریم تاکنون بیش از دو هزار نفر ساعت جلسات شورای ارزیابی تخصصی و عمومی حفظ قرآن کریم برگزار شده است. همچنین طراحی و تدوین آیین‌نامه‎‌ها و برگزاری آزمون‌های ارزیابی عمومی و تخصصی حفظ قرآن کریم، طراحی و راه‌اندازی سامانه‌های برگزاری آزمون‌های حفظ عمومی و تخصصی حفظ قرآن کریم، مدیریت و برگزاری ۱۸ دوره آزمون‌های ملی حفظ تخصصی قرآن کریم و مدیریت برگزاری آزمون‌‎های ملی حفظ عمومی قرآن کریم از دیگر اقداماتی است که در سازمان پیگیری می‌شود.  

در ادامه محمد خواجوی رئیس اسبق سازمان دارالقرآن کریم گفت: حافظان سرمایه‌های فرهنگی کشور هستند. در قرآن هدف غایی نزول قرآن، رسیدن بشر از ظلمات به نور است حال باتوجه به این آیه باید ببینیم فاصله کنشگری حافظان با این آیه چقدر است. حافظان قرآن باید به آنچه که نیاز جهان است ورود کنند، بنابراین عزلت گزینی و حفظِ تنها، نه در شان اسلام است و نه در شان حافظان قرآن؛ چون اسلام دینی اجتماعی است.

در این نششت همچنین حافظان به ارائه راهکار‌هایی در این زمینه پرداختند ودر پایان رئیس سازمان دارالقرآن الکریم حجت الاسلام تقی زاده ضمن تبریک فتوحات جبهه مقاومت گفت: اینکه در آیات و روایات تا حد زیادی به موضوع حفظ قرآن تأکید شده، به این دلیل است که قرآن باید در صحن جامعه باشد. مقام معظم رهبری هم قله‌ای را مبنی بر جامعه حافظان ده میلیونی تعریف کردند و این نیازمند آن است تصویری که از حافظ در جامعه وجود دارد بازبینی شود که نیازمند بازبینی در زمینه آموزش حفظ قرآن نیز هست.

ارسال نظر