کد خبر: ۱۲۲۶۲
۷ آذر | حجت‌الاسلام قمی در چهارمین جلسه کمیسیون‌های تخصصی سی‌امین اجلاس سراسری نماز مطرح کرد

توجه ویژه به نسل نو در موضوع اقامه نماز

حجت‌الاسلام محمد قمی در چهارمین جلسه کمیسیون‌های تخصصی سی‌امین اجلاس سراسری نماز از اهتمام ویژه برای اقامه نماز و استفاده از ظرفیت‌های مختلف سازمان تبلیغات اسلامی در این زمینه بخصوص برای نسل نو تاکید کرد.
۰۸ آذر ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۱

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، صبح روز سه شنبه هفتم آذرماه، «چهارمین جلسه کمیسیون‌های تخصصی سی‌امین اجلاس سراسری نماز» به میزبانی سازمان تبلیغات اسلامی در سالن کنفرانس معاونت فرهنگی ساختمان شهید نواب این سازمان با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت‌الاسلام رضا عزت زمانی معاون فرهنگی این سازمان به همراه نمایندگان ۱۳ دستگاه متولی در امر نماز کشور برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی، با بیان خرسندی از حضور در کنار خادمین نماز گفت: خوشبختانه در سازمان تبلیغات اسلامی همواره اهتمام ویژه‌ای برای اقامه نماز و توجه به این امر مهم الهی وجود داشته و دارد و ما در این سازمان، تنها به مصوبات پیشین اجلاس سراسری نماز بسنده نکرده و مباحث اقامه نماز را از سوی دیگر دستگاه‌های کشور نیز پیگیربوده‌ایم؛ این درحالی است که در خصوص توجه به نسل نو که شعار سی‌امین اجلاس نماز هم هست، علاوه بر توجه و تاکید بر ظرفیت‌های سازمان تبلیغات اسلامی و حوزه هنری، ارتباطات خوبی با سازمان آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شبکه‌های پویا و نهال و امید صدا و سیما داشته‌ایم و ظرفیت‌هایی نیز در این زمینه ایجاد شده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از تقویت پویش‌ها و مجموعه‌های مردمی در زمینه امر نماز در کشور خبر داد و اظهار داشت: ما حتی به موضوع «انتقال نماز از مادران به فرزندان» نیز تاکید داریم؛ به تعبیر حضرت آقا «سابقا صدایی بود که مادران نماز را به کودکان آموزش می‌دادند، اما امروز گویا ضعیف ترشده است». ما معتقدیم باید خط انتقال مفاهیم از مادران به فرزندان دوباره مطرح و پیگیری شود.

وی با بیان اینکه سازمان تبلیغات اسلامی تنها عضو کوچکی از ستاد اقامه نمازمحسوب می‌شود، افزود: تصور ما این است به غیر از وظایفی که سازمان برعهده دارد که باید به جد هم پیگیر آن باشیم، می‌توانیم با دستگاه‌هایی که عضو ستاد اقامه نماز نیستند، اما می‌توانند در امر نماز تاثیرگذار باشند نیز ارتباط برقرار کنیم؛ مانند سازمان فرهنگی هنری شهرداری‌های کلان شهر‌ها که با برخی از آنان نیز ارتباط‌های خوبی هم برقرار شده و خوشبختانه اولویت این سازمان‌ها نیز جوانان و نسل نو بوده است. درهرحال، مساله نماز رکن مهمی است که ما با اهتمام آن را پیگیری خواهیم کرد.

نماز فقط یک امر عبادی نیست

حجت الاسلام رضا عزت زمانی نیز در این نشست با بیان اینکه در مورد مباحث اقامه نماز در حوزه ستادی دو جلسه جدی در تهران و یک جلسه هم در جمع معاونین فرهنگی در نشست فصلی برگزار شده، افزود: در دو هفته گذشته نیز، کمیسیون‌های تخصصی ما در امر اقامه نماز پیگیری‌های جدی تری را در دستور کار خود داشتند؛ طوری که ما امروز شاهد ارسال بیش از ۲۰ گزارش از سوی استان‌ها در مورد امر نماز بودیم که انشاءالله با توجه به مجموعه گفتگو‌هایی که در این زمینه در ستاد شکل گرفته به جمع بندی نهایی در این مورد خواهیم رسید.

توجه ویژه به نسل نو در موضوع اقامه نماز

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی تاکید کرد: نباید نماز را صرفا یک امر عبادی و تنها یک تکلیف بدانیم؛ این درحالی است که شاهد ۴ هزار تعریف در مورد اهمیت نماز از زبان ائمه اطهار هستیم، اما گویا از بخشی از توصیه‌های اهل بیت در مورد دستورات و مطالبات در خصوص احکام، عبادت و بویژه نماز غافل مانده‌ایم و نماز را به یک واجب شرعی تقلیل داده‌ایم و به همین اندازه هم بسنده کرده‌ایم، در حالی که اگر نماز را در حضور اجتماعی آن مورد بحث و تحلیل قرار دهیم، بی شک شوق و انگیزه‌ای که در مخاطب برای اتصال به صف عظیم موثر و هویت ساز و جامعه پرداز وجود دارد، مثال زدنی است.

به گفته حجت‌الاسلام عزت زمانی، برای برخی‌ها تنها «قیام برای نماز» کفایت می‌کند تا اقامه نماز. وی خاطر نشان کرد: ما باید تلاش کنیم تا هم «نماز» جایگاه اصلی خود را در کشور پیدا کند و هم «مسجد» به فرموده حضرت امام (ره) در جایگاه ستاد اسلام قرار بگیرد؛ طوری که نماز محور اجتماعات امت اسلامی در سطوح مختلف شود.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ابراز امیدواری کرد اقداماتی که در حوزه محتوا و فراوری محتوا انجام می‌شود بتواند درامر توسعه نماز تاثیرگذار باشد. وی همچنین با تاکید بر مساله نظام تعالی و تعلیم و تربیت در بحث نماز؛ یادآور شد: اگر جایگاه امامت و ولایت برای شبکه امامت ما که نقاط اثر گذاری خوبی در مدارس، مساجد و محیط‌های عمومی دارند مشخص شود حتما به تقویت هویت اسلامی ما کمک خواهد کرد و ما باید نسبت آنان را با نقش آفرینی امام در ساخت جامعه تقویت کنیم.

تاکید پایانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، توجه به تولید هنری و محتوایی در بخش نماز بود که در این نشست نیز مطرح شد.

یادآوری می‌شود که در این نشست تخصصی، دستگاه‌هایی از جمله شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، دانشگاه فرهنگیان، ستاد عالی هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، وزارت بهداشت، آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارشاد، وزارت ورزش و جوانان و همچنین مرکز رسیدگی به امور مساجد، سازمان اوقاف و امور خیریه و ستاد مرکزی اقامه نماز نیز حضور داشتند که نمایندگان این دستگاه‌ها نیز طی سخنان کوتاهی، عملکرد و نظرات خود را در مورد اقامه نماز در این نشست مطرح کردند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار