کد خبر: ۱۲۶۷۳

بانوان مُبلغ در شبکه‌های «صبرا» و «اسما» توانمند می‌شوند

مشاور امور بانوان اداره‌کل امور مبلغین سازمان تبلیغات اسلامی گفت: شبکه ملی «صبرا» با هدف شناسایی و حمایت از بانوان فعال در میادین فرهنگی به ویژه در عرصه تبلیغ جریان‌ساز و توانمندی سازی مبلغان برای به میدان آوردن مخاطبان مؤثر راه‌اندازی شده و شبکه «اسما» نیز برای گفتمان سازی روایت امید شکل گرفته است.
۲۷ آذر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۰

به گزارش روابط عمومی سازمان تبليغات اسلامی، لیلا کشتکار گفت: بانوان طلبه در سایه فهم سیاسی، بینش اجتماعی و آگاهی‌های دینی می‌توانند نقش اساسی در تحولات تاریخی نه‌تنها ایران بلکه جهان داشته باشند. ازاین‌رو، شبکه ملی صبرا سال گذشته رونمایی شد و هدف ما حمایت از این بانوان فعال در میادین فرهنگی و تبلیغی بود.

وی درباره علت انتخاب نام صبرا گفت: صبرا از القاب حضرت زهرا (س) است و به معنی بردباری در برابر سختی‌ها و ناملایمات است. بانوی دو عالم در حساس‌ترین نقطه تقابل حق و باطل برای به میدان آوردن مردم، بردبارانه صحنه‌گردانی کردند و نقشی بی‌بدیل در مدیریت عواطف اجتماعی داشتند. امروز تنها راه پیروزی در جنگ روایت‌ها به میدان آوردن آحاد مردم است؛ ازاین‌رو، بانوان صبرایی با صحنه‌گردانی بردبارانه در محلات و مناطق مختلف شروع به فعالیت می‌کنند.

دبیر رویداد ملی صبرا نقطه مرکزی این شبکه را ساماندهی و تقویت فعالیت‌های تبلیغی بانوان طلبه عنوان کرد و گفت: این بانوان در میدان تبلیغی تمام تلاششان را می‌کنند تا مخاطبان خود را به میدان بیاورند. در واقع، شبکه صبرا بستری برای شناسایی و معرفی ظرفیت‌های تبلیغی بانوان طلبه در مبارزه با تهاجم تبلیغاتی است.

کشتکار اضافه کرد: بانوان صبرایی، بانوانی هستند که صحنه گردانند؛ به این صورت که گروهی تشکیل می دهند و از طریق گروه، منطقه تبلیغی خود را راهبری و صحنه‌گردانی می‌کنند که این منطقه تبلیغی می‌تواند محله، منطقه یا در سطح استان باشد.

بانوان مُبلغ در شبکه‌های «صبرا» و «اسما» توانمند می‌شوند

شبکه اسما و گفتمان سازی روایت امید در تهاجم تبلیغاتی دشمن

وی ادامه داد: پس از شکل‌گیری شبکه ملی صبرا، خلأ حضور بانوان مبلغ و سخنران در جنگ روایت‌ها حس می‌شد و به همین دلیل برای برون‌رفت از وضع موجود، انجمن بانوان سخنران و مبلغات انقلابی با عنوان «اسما» شکل گرفت تا با راه‌اندازی این شبکه به گفتمان‌سازی روایت امید در همه صحنه‌های درگیری تهاجم تبلیغاتی بپردازیم.

این فعال فرهنگی افزود: حضرت زینب (س) در حادثه کربلا، جهاد تبیین و روایت را به راه انداخت و اجازه نداد که روایت دشمن از حادثه‌کربلا غلبه پیدا کند. بانوان سخنران هم بهترین ظرفیت جامعه ما هستند که با تأسی از حضرت زینب کبری در روایت گفتمان انقلاب نقش ایفا می‌کنند و ما امروز برای پیروزی در جنگ روایت‌ها نیازمند بانوان سخنران و گفتمانی هستیم که با مجهز شدن به گفتمان‌ها و روایت‌های پیشران انقلاب اسلامی در همه صحنه‌های درگیری تهاجم تبلیغات، حرفی نو بر زبان جاری کنند و دل‌های مخاطبین و مردم را با این حرکت همراه کنند.

وی اظهار داشت: باتوجه‌ به اینکه شبکه صبرا از سال گذشته تا کنون ظرفیت‌های خوبی را به میدان آورده و در عرصه جهاد تبیین توانسته فعالیت‌ها و عملیات‌های خوبی را رقم زند، تصمیم گرفته شد تا از شبکه‌ اسما رونمایی شود. وجه تمایز این دو شبکه این است که اسمایی‌ها، شبکه‌ مروجان گفتمانی هستند که کارگردانی برنامه‌های گفتمان‌ساز در روایت امید را برعهده دارند اما صبرا، شبکه کنشگران اجتماعی است که حرکت‌های جریان‌ساز در روایت امید را صحنه‌گردانی می‌کند.

بانوان مُبلغ در شبکه‌های «صبرا» و «اسما» توانمند می‌شوند

کشتکار گفت: بانوان طلبه در هر دو شبکه به یک جنس حمایت می‌شوند. یعنی اگرچه کارکرد هر یک از شبکه‌های صبرا و اسماء مجزا است اما حمایت‌های سازمان از این عزیزان به یک جنس است. مثلا سال گذشته کارت تبلیغ بانوان با حضور مسئولان سه دستگاه سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و جامعة الزهرا رونمایی شد و خواهران طلبه با پیوستن به هر کدام از این شبکه‌ها کارت تبلیغ دریافت می‌کنند. بانوان فعال در هر کدام از این شبکه‌ها به‌ صورت مجزا آموزش‌های کاربردی را متناسب با شبکه ناظر خود دریافت می‌کنند.

وی درباره شرایط ثبت‌نام در شبکه‌های ملی صبرا و اسما گفت: یک فراخوان ملی و استانی داده شد و کارشناس مبلغان سازمان تبلیغات در استان‌ها مسئول ارزیابی و مصاحبه از داوطلبین بود و تاکنون بیش از ۹ هزار خواهر از طریق سامانه شمع در این دو شبکه داوطلب بودند. بانوان صبرایی و اسمایی، هر کدام در استان تبلیغی خودشان در سامانه شمع ثبت و موقعیت منطقه‌ تبلیغی خود را بارگذاری کردند. سپس توسط کارشناس مبلغات استان مورد ارزیابی و نظارت میدانی قرار گرفتند و با کسب نمره مطلوب اکنون مورد حمایت ما هستند.

کشتکار افزود: بانوی طلبه باید یک شبکه‌ مردمی فعال در میدان، دو فعالیت مستمر در یک منطقه تبلیغی و کد رسمی حوزه‌ علمیه را دارا باشد و برای ثبت‌نام در شبکه ملی اسما باید کد رسمی حوزه، فعالیت سخنرانی در محافل بانوان و همچنین فعالیت مستمر در یک یا چند محفل را داشته باشد تا بتواند در عرصه میدان تأثیرگذار باشد.

بانوان مُبلغ در شبکه‌های «صبرا» و «اسما» توانمند می‌شوند

وی تاکید کرد: مسیر برای علاقه‌مندان به مشارکت در این دو شبکه بسته نیست و مجدداً به‌صورت ملی و استانی فراخوانی اعلام می‌شود و خواهرانی که از ثبت‌نام در این دو شبکه جا مانده اند، می‌توانند ثبت‌نام کرده و مورد ارزیابی توسط کارشناس مبلغات استان‌ها قرار گیرند.

این فعال فرهنگی افزود: دشمن به‌منظور تسلط بر افکار عمومی مردم بیش از تحرکات امنیتی، اقتصادی و تبلیغاتی، جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای را به راه انداخته است. چنانچه مقام معظم رهبری می‌فرمایند «مبالغ هنگفتی هزینه می‌کنند، کارهای بسیاری انجام می‌دهند، فکرهای بسیاری را در مجموعه‌های فکری برای این کار استخدام می‌کنند تا بتوانند جنگ روانی راه بیندازند و با تبلیغات گوناگون افکار عمومی کشور را قبضه کنند و در اختیار بگیرند.» لذا یکی از راهبردهای تبلیغی مؤثر در مقابل تهاجم تبلیغاتی دشمن، گسترش مردمی‌سازی تبلیغ است و طلاب و مبلغان دینی ما باید مخاطبان مؤثر خود را برای تبیین و روایت در این جنگ نابرابر تبلیغاتی به میدان جهاد تبیین بیاورند.

منبع: ایرنا

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار