۳۱ فروردین | با حضور جمعی از مدیران سازمان تبلیغات اسلامی؛
مدیرعامل «تبیان» با مأموریتهای تازه معرفی شد
کتابهشر | برای حضور موثر زیستبوم کتاب در پایتخت مذهبی ایران؛
در راستای پاسخگویی به نیاز زائران و مجاوران بارگاه رضوی، کتابهشر مشهد بعد از مدتها با مدیریت جدید بازگشایی شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مشهد؛ شهری که هر سال میلیونها زائر از سراسر ایران و جهان را در دل خود جای میدهد، نهتنها یکی از قطبهای مذهبی کشور است، بلکه بستری پویا برای فعالیتهای فرهنگی و هنری به شمار میرود. در میان صدای گامهای زائران حرم امام رضا (ع) و هیاهوی فرهنگی این شهر، فضایی برای علاقهمندان به کتاب و ادبیات باز شده است؛ کتابشهر مشهد، این بار با رویکردی نوین و برنامههایی خلاقانه، بار دیگر فعالیت خود را آغاز کرده است.اما چه دلایلی باعث شد کتابشهر ایران، پس از دورهای توقف، تصمیم به بازگشایی این فروشگاه بگیرد و در این بازگشایی، چه اهدافی برای این فضای فرهنگی بزرگ در نظر گرفته شده است؟ صادق صادقی، مدیرعامل کتابشهر ایران، در گفتوگویی ویژه، جزئیات این حرکت فرهنگی و برنامههای پیش رو را تشریح کرد.
بازگشایی کتابشهر مشهد؛ پل ارتباطی زائران و فرهنگ کتابخوانی
صادق صادقی، مدیرعامل کتابشهر ایران، در تشریح دلایل بازگشایی مجدد کتابشهر در مشهد، چنین گفت: «شهر مشهد، بهدلیل حضور بیشمار زائرانی از فرهنگها و اقوام مختلف و همچنین فعالیتهای گسترده و متنوع در حوزه کتاب و نشر، ظرفیتهای فرهنگی ویژهای دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم فروشگاهی که مدتی در این شهر تعطیل بود را با رویکردی جدید مجدداً بازگشایی و راهاندازی کنیم.»
او افزود: «این تصمیم در دوره مدیریت جدید گرفته شد و هدف این بود که با بهرهگیری از مدیریت و کادر جدید، بتوانیم هم نیازهای زائرین و مجاورین را پوشش دهیم و هم در زیستبوم نشر کتاب مشهد که زیستبوم فعالی است، حضور مؤثری داشته باشیم. این دو علت، اصلیترین دلایلی بود که ما اقدام به راهاندازی مجدد فروشگاه مشهد کردیم.»
حمایت از نویسندگان و شاعران محلی؛ محور برنامههای کتابشهر مشهد
مدیرعامل کتابشهر ایران، به تشریح برنامههای ویژه مدیریت جدید کتابشهر مشهد پرداخت: «در مدیریت جدید کتابشهر مشهد، بنا این است که از نویسندگان، شاعران، اهالی قلم و فعالان فرهنگی این شهر دعوت به عمل بیاید. همچنین از استعدادهای جوانی که در مشهد حضور دارند، حمایت خواهیم کرد.»
او افزود:« این حمایت در قالب برگزاری رویدادها و پاتوقهای فرهنگی انجام میشود تا به مرور زمان، این استعدادهای جوان به حد بلوغ برسند و بتوانند خروجی مؤثری در این حوزه ارائه دهند. در آن زمان، از طریق ناشرانی که زیرمجموعه سازمان تبلیغات هستند، از این استعدادها حمایت خواهیم کرد.»
کتابشهر مشهد؛ مرکز پاتوقهای فرهنگی برای ترویج کتابخوانی
صادقی در مورد برنامههای ترویج کتابخوانی از طریق کتابشهر مشهد، چنین توضیح داد:«برنامههایی که داریم، حول محور خانواده خواهد بود. یعنی اگر برنامه کتابخوانی جمعی برگزار شود یا برنامههای دیگری طراحی شود، تلاش میکنیم با محوریت خانواده انجام شود تا از این طریق و همچنین تجمیع محصولات مفید و سالم متناسب با نیاز همه اعضای خانواده، کتابشهر مشهد را به یک پاتوق فرهنگی و مذهبی تبدیل کنیم.»
او تأکید کرد:«در این مسیر، بنا داریم رویدادهای محلی و منطقهای را در کتابشهر مشهد برگزار کنیم؛ از جشن امضا گرفته و رونمایی از آثار جدید تا اردوهای کتاب گردی مدارس و همچنین برگزاری مسابقات و جشنوارههای موضوعی و فعالیتهایی از این دست که به ترویج فرهنگ کتابخوانی کمک میکنند و در انتها، جمع خانواده از کافه کتاب شهر استفاده کنند.»
چالش نیروی متخصص؛ دغدغه اصلی در مدیریت کتابشهر مشهد
مدیرعامل کتابشهر ایران، درباره بزرگترین چالش در مسیر افتتاح کتابشهر جدید در مشهد، چنین توضیح داد:«مهمترین چالشی که ما داشتیم و فکر میکنم همه فروشگاههای زنجیرهای که در حوزه کتاب و محصولات فرهنگی فعالیت میکنند با آن مواجه هستند، این است که نیروی متخصص و حرفهای برای مدیریت یک کتابفروشی تربیت نشده است.»
صادقی در تشریح ویژگیهای لازم برای مدیریت خوب یک کتابفروشی، اظهار داشت: «نیرویی که در حوزه کتابفروشی باید فعالیت کند و بتواند یک فروشگاه را با چالشها و مسائل مختلف مدیریت کند، باید هم به معنای درستش کاسبی بفهمد، هم اقتصاد بداند، هم با فرهنگ آشنا باشد و هم در حوزه کتاب، نوشتافزار، هدایا و صنایع فرهنگی تجربه و دانش داشته باشد. ترکیب این موارد، فردی خاص و جامعالاطراف را میطلبد که بهراحتی پیدا نمیشود. یا اگر چنین فردی وجود داشته باشد، معمولاً در فضای دیگری مشغول است.این، یکی از بزرگترین چالشهای ماست و از این به بعد، تلاش میکنیم با طرحهای مختلف، به تربیت نیروی کتابفروش کمک کنیم؛ نیرویی که بتواند به ترویج و توزیع کتاب و محصولات فرهنگی کمک کند.»
رویکرد تازه کتابشهر مشهد در ارائه خدمات دیجیتال و فرهنگی
صادقی درباره زیرساختهای ارائه خدمات دیجیتال و کتابهای الکترونیکی در کتابشهر مشهد، چنین توضیح داد: «در مجموعه کتابشهرها بنای این را نداریم که تقابل بین کتاب الکترونیکی و کتاب چاپی را پررنگ کنیم. به همین دلیل، ما با سایتهای مختلفی که پادکست و کتاب دیجیتال تولید میکنند، در حال مذاکره هستیم تا استند یا تبلیغات آنها و یا نحوه اشتراک آنها در مجموعه کتابشهرها تسهیل شود.»
او افزود: «در کنار این اقدامات، اگر کسی ذائقهاش با کتاب چاپی هماهنگ بود، امکان خرید کتاب چاپی نیز فراهم است. فلذا ما خیلی وارد این تقابل نمیشویم. در زمینه دیجیتال هم، ما در حال راهاندازی فضای گیمنت خانواده در کتابشهر مشهد هستیم، بهطوری که بازیهای سالم و مفید بهصورت خانوادگی در این فضا قابل اجرا و استفاده باشد.»
گام بلند کتابشهر در توسعه زیرساخت فروش آنلاین برای تمامی شعب
مدیرعامل کتابشهر ایران، در مورد برنامههای تقویت فروش آنلاین کتابشهر همزمان با افتتاح شعبه جدید در مشهد، چنین توضیح داد: «شعب ما در سراسر کشور، در محدوده شهر و محله خودشان اقدام به فروش آنلاین منطقهای و محلی میکنند ولی این باید توسعه پیدا کند. در حال حاضر از طریق سایتهای پربازدید فروش، از قبیل باسلام، دیجیکالا و امثال آنها، و همچنین بازار کتاب، ما اقدام به فروش میکنیم.»
او تأکید کرد: «ما بنا داریم که در دفتر مرکزی، سایتی مهیا کنیم که محتوا و محصولات تمامی شعب را در اختیار عموم مردم قرار دهد. از این طریق، هم تسهیلاتی برای مخاطبان فراهم میشود تا در ساعات و روزهایی که امکان خرید حضوری نیست، بتوانند از طریق آنلاین اقدام به خرید کنند.»
منبع: ایرنا
2025-01-04
T
T