کد خبر: ۱۳۷۱۶
توسط رئیس اداره تبلیغات اسلامی قشم تشریح شد؛

درس‌هایی از زندگی حضرت زینب کبری(س)

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم در سالروز وفات حضرت زینب (س) در گفتگویی به بیان درس‌هایی از زندگی بانوی صبر و شکیبایی پرداخته است.
۰۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۵

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامعلی کاظمی رئیس اداره تبلیغات اسلامی قشم در این گفتگو، به جایگاه و نقش حضرت زینب سلام الله علیه در فرهنگ شیعه و پاسداری از دین مبین اسلام اشاره کرد و گفت: بیان برخی روایات توسط اهل بیت (ع)، بیانگر جایگاه و منزلت این بانوی بزرگوار در طول تاریخ اسلام است. بر همین اساس پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: حضرت علی (ع) خودش، زینت اهل دنیاست، ولی دخترش به جایی می‌رسد که زینت پدر می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی افزود: علم الهی و معنوی این بانوی بزرگوار میراث ارزشمندی از سوی پدر و مادرش است که او را در زمره‌ی بندگان خاص خداوند قرار می‌دهد. علم معنوی تفضلی از سوی خداوند است که همه کس نمی‌توانند از آن بهره‌مند شوند.

وی سپس به سه ویژگی ممتاز حضرت زینب (س) اشاره و تصریح کرد: روایت است که خدای متعال در شب معراج به پیامبر اسلام (ص) فرمود: اگر این سه ویژگی در فردی باشد، نام او جزو صدیقین نوشته می‌شود؛ یعنی جایگاهی که به تصریح قرآن کریم پس از مقام انبیا تعریف شده است و کسانی همچون امیرالمؤمنین (ع) و حضرت زهرای مرضیه (س) در آن مرتبه قرار دارند. این سه ویژگی عبارتند از: نخست رضا بودن به قضای خدا، دوم صبر بر مصیبت و حوادث و سوم شکر بر نعمت‌های الهی؛ یعنی تحقق مثلث رضا، صبر و شکر.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم ادامه داد: مهم آنکه این سه ویژگی به‌وفور و کمال در سبک زندگی حضرت زینب کبری (س) تجلی یافته است، از این‌رو کاربرد تعابیری همچون بیچاره برای آن بانو اشتباه و نارواست؛ زیرا ایشان چاره‌ساز عالم بود.

کاظمی گفت: حضرت زینب (س) دارای شخصیت برجسته و کاملی از تمام جهات بودند، ایشان اسوه و الگو برای همه زنان عالم هستند؛ برای ایشان مقام‌ها و صفات فراوانی ذکر شده و روایات بسیاری در شأن و منزلت ایشان بیان شده است.

وی با بیان اینکه زینب کبری (س) مظهر حجاب و عفاف و پاکدامنی بوده است، تصریح کرد: ایشان الگوی برجسته حجاب و عفاف برای زنان جامعه در دوران‌های مختلف زندگی است. در کربلا بعد از شهادت امام حسین (ع) در دوران سخت اسارت با همه مصیبت‌ها از حجاب خویش لحظه‌ای غفلت نکرد تا می‌توانست از این گوهر گرانبها دفاع کردند و نگذاشتند دشمن متعرض حیا و عفت گردد.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان قشم، حضرت زینب (س) را اسوه صبر و استقامت، نماد صبر جمیل معرفی کرد و افزود: مقاومت در راه حفظ دین خدا و خون شهیدان کربلا ایستادگی باعزت در برابر دشمن نشان ندادن ضعف در مقابل هجمه‌ها از ویژگی‌های بارز آن حضرت بود، که از او به‌عنوان یک قهرمان و اسطوره بی‌نظیر مقاومت در حوادث و ناگواری‌ها ساخت.

وی همچنین گفت: حضرت زینب (س) در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادت و فضیلت و شجاعت و سخاوت شبیه‌ترین مردم به پدر خود علی (ع) و مادر خود فاطمه (س) بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظمی در پایان تأکید کرد: به اعتراف همه تاریخ‌نویسان، حضرت زینب (س)، آراسته به همه فضایل و خصلت‌های والای اخلاقی و الهی بود و در سایه این کمالات به مرتبه‌ای از منزلت انسانی دست یافت که شایستگی محرم راز الهی و امین ودایع امامت و ولایت بودن را حداقل در بخشی از عمر شریفشان به خود اختصاص دادند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار