کد خبر: ۱۳۷۶۸
در کتابشهر اهواز؛

سلسله نشست‌های اندیشه ورزی «رواق هنر» برگزار شد

همزمان با چهلمین جلسه حلقه ادبی مشکات، نشست «رواق هنر» ازسلسله‌نشست‌های اندیشه ورزی فرهنگ و هنر خوزستان با حضور "میلاد عرفان پور" مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی برگزار شد.
۰۹ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۹

سلسله‌ نشست‌های اندیشه ورزی «رواق هنر» برگزار شدبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، چهارمین نشست اندیشه ورزی فرهنگ و هنر با عنوان «رواق هنر» به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی خوزستان و حلقه ادبی مشکات برگزار گردید.

این نشست با هدف بررسی، توانمندسازی، استعدادیابی، هویت‌بخشی و حمایت از حلقه‌های ادبی خوزستان و همزمان با چهلمین جلسه حلقه ادبی مشکات، در کتابشهر اهواز برگزار شد.

میلاد عرفان پور، مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در این نشست، تصریح کرد: زمانی که صحبت از شعر انقلاب می‌شود از شعری صحبت می‌کنیم که دایره وسیعی دارد؛ به طوری که دایره آن به اندازه گفتمان انقلاب اسلامی است و محدود به مسائل سیاسی و اتفاق تاریخی نیست و موضع انقلاب اسلامی را دارد البته برخی محافل شعری، قدر و توانمندی معینی ندارند و ممکن است شاعران را به بیراهه ببرند.

وی با بیان اینکه شاعران نیاز دارند تا فراتر از یادگیری فنی شعر، ارتباط عمیق تری با منابع الهام‌بخش خود برقرار کرده و از مسیر صحیح شعر نویسی پیروی کنند افزود: نقش جلسات شعر بسیار ارزشمند است و اگر این جلسات موثر و مداوم باشند، می‌توانند به شاعران کمک کرده و زندگی شعری آن‌ها را به روز نگه دارند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری انقلاب اسلامی ، با اشاره به اهمیت جلسات شعر، به افزایش دانش، تجربه و مهارت شاعران، خاطرنشان کرد: شاعران نیاز به اکتساب فن و دانش دارند که این امر در جلسات و کارگاه‌های آموزشی بهبود پیدا می‌کند.

 وی بیان کرد: آسیب‌های موجود در شعر از جمله دوری از اندیشه، عدم شناخت ادبیات کهن و شناخت ناکافی از شاعران برجسته باید در جلسات شعری مورد بحث و بررسی قرار گیرد تا شعر، جامعه‌یابی و عمق بیشتری پیدا کند.

عرفان پور تأکید کرد: جلسات شعری نه تنها جایگاه مهمی در توسعه مفاهیم ادبی دارند، بلکه روح جمعی و انسجام تشکیلاتی از جمله اهداف آنها محسوب می‌شوند.

 وی اظهار داشت: انجمن‌های شعر می‌توانند نقش یک خانواده در فضای ادبیات کشور داشته باشند و می‌توانند به توسعه و آبادانی شعر کشور کمک کنند.

 حجت الاسلام سید علیرضا شفیعی دبیر حلقه ادبی مشکات با  بیان اینکه برنامه‌های اختصاصی و تخصصی پیرامون نوحه در حلقه ادبی مشکات برگزار می‌شود  افزود: این جلسات با همکاری شاعران جوان که به جمع اضافه شده و  به شکلی هویت گروه را تشکیل داده‌اند، ادامه می‌یابد.

وی افزود: علاوه بر اعضای فعلی، استعدادهای جدیدی نیز به گروه پیوسته‌اند. با این حال، برای آشنایی بیشتر این اعضا با مبانی شعر، دوره‌های کوتاهی برگزار شده است تا سطح  شاعران تازه‌وارد را با دیگران هماهنگ  شود.

 شفیعی بیان کرد: یکی از بهترین اتفاقاتی که رخ داده، این است که یک گروه ثابت شکل گرفته است بطوری که شاعران جوان  جهت رشد و شکوفایی به یکدیگر کمک  می کنند .

همچنین در این نشست حجت الاسلام سید محمد مهدی شفیعی، کارشناس شعر حلقه ادبی مشکات،  با تایید آرمان‌ها و اهداف این گروه تصریح کرد: این حلقه را می‌توان به عنوان یک جلسه آبرومند در نظر گرفت که حدود دو سال به صورت مستمر و منظم برگزار می‌شود و سعی داریم در این مسیر در کنار شاعران جوان انقلابی گامی جهت رشد و ارتقای شعر انقلاب برداریم.

لازم بذکر است: فردین کوراوند دبیر چهارمین نشست ازسلسله‌نشست‌های اندیشه ورزی «رواق هنر» هدف از برگزاری نشست‌های تخصصی «رواق هنر»  را به  مشارکت گذاشتن تجربه مجموعه‌های هنری و بررسی آسیب‌شناسانه فعالیت های این مجموعه‌ها  دانست و افزود: محفل ادبی «مشکات» در گام‌ چهلم خود، موضوع و سوژه «رواق هنر» شد و  این بررسی با نگاهی نقادانه و اهدافی پیش‌برنده طراحی و اجرا شده و خواهد شد.

ارسال نظر