کد خبر: ۱۳۸
گفتگو با بانوی جوان دهه شصتی که مادر 9 فرزند است!

هدفم این است که شیرینی زندگی چند فرزندی را نشان بدهم

«زهرا صادقی» بانوی جوان دهه شصتی که مادر ۹ فرزند است در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان از چالش‌ها و شیرینی‌های خانواده‌های چند فرزندی صحبت کرد.
۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۳

هدفم این است که شیرینی زندگی چند فرزندی را نشان بدهمبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، «زهرا صادقی» بانوی جوان دهه شصتی که مادر ۹ فرزند است در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی این سازمان از چالش‌ها و شیرینی‌های خانواده‌های چند فرزندی صحبت کرد.

بانو صادقی در سن ۱۶ سالگی ازدواج‌کرده و دیپلم را بعد از ازدواج و لیسانس علوم تربیتی را بعد از تولد اولین فرزندش گرفته است. آن‌ها طی ۲۲ سال زندگی مشترک صاحب ۹ فرزند شده‌اند. این مادر جوان از چگونگی مدیریت خانه و بچه‌ها این‌طور تعریف کرد: «زمانی که بچه‌ها کوچک‌تر بودند شوهرم خیلی کمکم می‌کرد. وقتی می‌گویم: کمک بعضی تصور می‌کنند جاروبرقی کشیدن یا ظرف شستن. البته این‌ها هم بود اما ایشان وقتی وارد خانه می‌شد و همه‌جا به‌هم‌ریخته بود و می‌گفتم: نرسیدم خانه را مرتب کنم!! می‌گفت: غصه نخور خانه بچه‌داری همین است!! یا اگر شام حاضر نبود می‌گفت یک‌چیزی حاضری می‌خوریم. به نظرم این کمک مؤثرتر است تا اینکه بیاید بگوید خانه کثیف است و با غرولند ظرف بشوید. ایشان همیشه آرامش می‌داد و از این نوع کمک‌ها زیاد داشتند. اما به‌تدریج که بچه‌ها بزرگ‌تر شدند آرام‌آرام خودشان در چرخه کمک کردن افتاده‌اند. دیگر نیاز نیست بعضی کارها را من انجام بدهم بچه‌ها خودشان انجام می‌دهند. بچه‌های بزرگ‌تر به بچه‌های کوچک‌تر کمک و به همدیگر رسیدگی می‌کنند.»

روزی بچه‌ها

این روزها که شرایط اقتصادی اغلب خانواده‌ها روبه‌راه نیست زهرا صادقی و همسرش چطور از عهده مخارج ۹ فرزند برمی‌آیند؟ صادقی در پاسخ این سؤال گفت: «یک عده می‌گویند: وضع شما خوب است ما هم اگر وضعمان خوب بود بچه زیاد به دنیا می‌آوردیم. بله همسرم الآن پزشک است اما همسر من از اول پزشک نبوده و حدود ۵ سال است که به‌صورت حرفه‌ای بیمار ویزیت می‌کند. همسرم مشاغل مختلف و شرایط مالی متفاوت را تجربه کرده است. ما زمانی که ازدواج کردیم حتی بچه‌های اولم که به دنیا آمده بودند وضع اقتصادی رو به پایینی داشتیم اما الحمدالله هیچ‌وقت بابت مخارج روزمره لنگ نبودیم. کم‌کم حس کردیم خداوند درهای روزی را به روی ما باز کرد. زندگی برای همه بالا و پایین دارد بخش مالی را خدا به وقتش می‌رساند. کسی که می‌خواهد خودش را با من مقایسه کند با الآن من مقایسه نکند ما از صفر شروع کردیم و با اعتماد به رزاقیت خدا و تحمل مشکلات به اینجا رسیدیم. چیزهایی متداول شده که زندگی را سخت می‌کند یکی از آن‌ها این است که اصرار داشته باشی در تهران و شهرهای بزرگ زندگی کنی که هزینه‌های زندگی بسیار بالاست. ما خارج از تهران با هزینه‌های پایین‌تر زندگی می‌کنیم. یک‌وقت‌هایی چشم و هم‌چشمی روی زندگی مردم سایه انداخته است مثلاً برای همه‌مانی لباس بچه‌ها نو باشد این‌ها برای بچه‌ها دغدغه نیست این‌ها دغدغه ماست، نباید زندگی را سخت کرد. ما سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشتیم اما نترسیدیم. معتقدم باید رنج بکشی تا رشد کنی من در سختی‌ها رشد کردم. جاهایی که سخت می‌گذشت می‌دانستم قرار است یک اتفاق خوب بیفتد.»

بهترین بازخورد

این مادر جوان از یک بازخورد به‌عنوان بهترین اتفاق زندگی‌اش نام برد: «۲ سال قبل که در تلویزیون مصاحبه داشتم از دفتر رهبر معظم انقلاب تماس گرفتند که حضرت آقا فرمودند: به شما تبریک بگوییم و شمارا تشویق کنیم که حرف‌های خوبی در این برنامه زدید، این تماس تلفنی بهترین اتفاق برای ما بود. اما بابت خانواده بزرگمان بازخوردهای دیگری هم از مردم می‌گیریم مثلاً ۲-۳ سال قبل که به شمال رفته بودیم وقتی از ماشین پیاده می‌شدیم خرید کنیم همه نگاهمان می‌کردند همسرم این مواقع سر شوخی را باز می‌کند که مثلاً می‌خواهی بشمرم؟ یا همه برای خودمان است!! برخی با تعجب می‌پرسند: واقعاً همه برای خودتان است؟ از پس هزینه‌شان برمی‌آیید؟ بعضی هم سر تأسف تکان می‌دهند اما وقتی شیطنت و خنده بچه‌ها را می‌بینند خوششان می‌آید. بعضی خانم‌ها هم به من می‌گویند: خیلی اعصاب داری به فکر خودت باش از بین می‌روی. ما یک بچه به دنیا آوردیم دندانمان خراب شد. بله دندان من هم خراب می‌شود اما دندان‌پزشک درست می‌کند. من علاوه بر مادری به فکر خودم هم هستم. همه این‌ها بستگی به خود فرد دارد که زندگی‌اش را چطور مدیریت کند وگرنه یک بچه و ۹ بچه ندارد. اگر نتوانی خوب مدیریت کنی یک بچه را هم نمی‌توانی.»

مایه گذاشتن از جان!

شاید به نظر برسد مادر جوانی که ۹ فرزند دارد خیلی از خودش مایه می‌گذارد اما صادقی برخلاف کسانی که تعداد فرزند کمتری دارند و مدام می‌نالند که به هیچ کاری نمی‌رسیم، بسیار فعال است وی بابیان اینکه من دانشگاه می‌روم، دوره‌های دانشگاه امام صادق را شرکت می‌کنم در کنارش ورزش می‌کنم افزود: «قبل از اینکه چند بچه داشته باشم به‌صورت حرفه‌ای ورزش می‌کردم شنا، تیراندازی، کنگ فو و بیلاتس... حتی قبل از تولد آخرین فرزندم باشگاه می‌رفتم. قبل از اینکه بچه‌ها بیدار بشوند صبحانه‌شان را آماده می‌کردم و وقتی از باشگاه برمی‌گشتم بچه‌ها تازه بیدار می‌شدند. الآن هم سعی می‌کنم صبح‌ها حداقل یک ربع ورزش کنم. ذهنیت بعضی از افراد است که اگر مادر شدند باید روی خواسته‌ها و علایقشان خط بکشند. من سعی می‌کنم زمان را به‌خوبی مدیریت کنم.»

فضای مجازی

زهرا صادقی در فضای مجازی هم فعال است و در صفحه شخصی خود از رفتار فرزندان باهم دیگر، کارها، شیطنت‌ها و شیرین‌کاری‌هایشان عکس و ویدیو می‌گذارد. وی با تأکید اینکه کاش خانواده‌های چندفرزنده بیشتری در فضای مجازی فعال بودند و با نگاه مثبت وارد این عرصه می‌شدند ادامه داد: «بعضی به من خرده می‌گیرند که به حریم شخصی بچه‌ها وارد شده‌ام و این کارها را برای جمع‌کردن فالوور انجام می-دهم درحالی‌که هدف من این است که با این کار، شیرینی زندگی خانواده‌های چند فرزندی را نشان مخاطبانم بدهم چون معتقدم تا چیزی را با چشم نبینی لذتش را نمی‌چشی. وقتی از محاسن فرزند آوری و چند فرزندی می‌گوییم باید بچه‌های خودم را نشان بدهم. من خرید کردن برای بچه‌ها را نشان نمی‌دهم بلکه سبک زندگی درست و صحیح و شیرین را نشان می‌دهم. مردم هرچه دیده‌اند خانواده‌های یک یا دو فرزندی دیده‌اند باید نشان بدهیم که خانواده‌ای که ۹ فرزند دارد چگونه زندگی می‌کند. هدفم این است که شیرینی زندگی چند فرزندی را نشان بدهم. زمانی فرهنگ عوض می‌شود و شما می‌توانید ساختار را عوض کنید که جامعه زیبایی‌ها را ببیند و بعد بالا برود. هرچند گاهی که با بازخورد منفی مواجه می‌شوم حس می‌کنم که زندگی بدون فضای مجازی برایم راحت‌تر بود.»

سخن پایانی

«فرزند کمتر زندگی بهتر» شعاری بود که در دهه‌های قبل و بنابرظرفیت‌های موجود کشور در همه‌جا شنیده می‌شد و دولت نیز آن را در دستور کار خود قرار داده بود. سیاست‌های کاهش جمعیت در سال-های قبل اجرا شد و در حال حاضر پیامدهای این تصمیم‌گیری‌ها به‌وضوح مشهود است. روند کاهش جمعیت و تبعات ناشی از آن به‌قدری جدی است که رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر این مسئله را با جدیت به مسئولین و مردم بارها گوشزد کرده‌اند و خطرات تحدید نسل و راه‌کارهای افزایش جمعیت را به مناسبت‌های گوناگون بیان فرموده‌اند. یکی از مشکلات جوامع توسعه‌یافته و کم‌جمعیت، پیری و درنتیجه عدم نشاط اقتصادی ـ اجتماعی آن‌هاست. چیزی که در جوامع توسعه‌یافته اتفاق افتاده و در آینده در کشور ماهم اتفاق خواهد افتاد مگر اینکه از الآن چاره‌ای اندیشیده شود.

ارسال نظر