کد خبر: ۱۳۸۷۸
بنیاد رسانه‌ای سپهر | در یک نشریه دیجیتال بررسی شد

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران

همزمان با یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران، در یک نشریه دیجیتال نگاهی به دیوارنگاره‌های میدان انقلاب اسلامی و اقدامات تبلیغات شهری مرکز هنری رسانه‌ای نهضت داشته‌ایم.
۱۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۲

به گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، همزمان با سومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی بود که بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران و غرب آسیا با طرح تصویری از این شهید بزرگوار و چند تن دیگر از شهدای چهار دهه اخیر ایران در عرصه‌های متفاوت رونمایی شد. این دیوارنگاره که با مساحت بیش از ۱۲۰۰ متر مربع در ضلع شمال غربی میدان انقلاب تهران نصب شد، توانست با قالب دو وجهی خود جلوه‌ی بصری خوبی را به این میدان پرتردد تهران ببخشد.

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران

استفاده از تبلیغات شهری یا به عبارتی فرش کردن سطح شهر با تصاویر تبلیغی اقدام بی‌سابقه‌ای نیست. در خانواده سازمان تبلیغات اسلامی، مجموعه تبلیغات شهری مرکز هنری رسانه‌ای نهضت به عنوان بخشی از بنیاد سپهر، عهده‌دار این مسئولیت در دو دیوارنگاره‌ی میدان انقلاب و میدان فلسطین است. در ادامه، مروری داریم بر برخی از تصاویری که در سال گذشته به مناسبت‌های مختلف روی دیوارنگاره‌ی میدان انقلاب تهران نقش بسته است.

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران

در نخستین دیوارنگاره میدان انقلاب تهران که دی‌ماه ۱۴۰۱ در معرض دید عموم قرار گرفت، طرح تصاویری از شهیدان صیاد شیرازی، مصطفی چمران، سیدمرتضی آوینی، هاشمی‌نژاد، ابراهیم هادی، احمدی روشن، طهرانی مقدم، محسن حججی، سعید کاظمی آشتیانی، روح‌الله عجمیان  با پرچم‌داری شهید حاج قاسم سلیمانی بر روی بزرگترین سازه تبلیغی ایران نقش بست و خیلی زود به یکی از تصاویر آشنا در حافظه‌ی مردم تبدیل شد.

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران

مهمانی ده کیلومتری غدیر یکی از اخبار پر و سرصدای سال گذشته است. مهمانی پر جمعیتی که با حضور گسترده‌ی عاشقان امیرالمومنین (ع) برگزار شد و تصویر دیوارنگاره‌ی میدان انقلاب نیز که به همین مناسب رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفته بود در بسیاری از تصاویر آن خوش درخشید و توانست جلوه‌ی زیبایی به این مهمانی پرشور ببخشد. این طرح با شعار «در راه علی با تو برادر شده‌ام» رونمایی شد.

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران

رنگ و بوی محرمی دیوارنگاره‌ی میدان انقلاب از دیگر موضوعاتی بود که توانست توجه بسیاری از مردم را به خود جلب کند. این دیوارنگاره در محرم و صفر سال گذشته، سه طرح به محوریت اهمیت راه امام حسین (ع) را به نمایش گذاشت که «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، «در زیر خیمه‌اش همه یک خانواده‌ایم» و جمله‌ی «بیا تا برویم» در کنار طرحی از زوار اربعین، از سری شعار‌های نقش بسته روی این تصاویر بود.

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران

بزرگترین دیوارنگاره‌ی خاورمیانه بار‌ها بستری برای واکنش به اتفاقات جهانی بوده است. یکی از تصاویر مشهور این دیوارنگاره، طرح تصویری با موضوع وحدت امت‎های اسلامی زیر سایه قرآن کریم بود که در واکنش به اقدامات اسلام‌ستیزانه جهانی همراه با جمله «آتش توهین، حریف حقیقت نخواهد شد» رونمایی شد تا ضمن اشاره به وحدت جهان اسلام اعتراضی به اقدامات بی‌شرمانه در راستای توهین به مقدسات و سوزاندن قرآن باشد.

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران

تا به‌حال آیین‌های مختلف ملی، جشن‌های متفاوت مذهبی و رویداد‌های متعدد کشور سوژه‌ی اصلی طرح دیوارنگاره میدان انقلاب تهران بوده‌اند؛ که به عنوان مثال می‌توان به طرح «رنگ شب از چهره یلدا پرید» به بهانه رسم کهن ایرانیان در شب‌نشینی در شب یلدا، «آینده خواندنی‌ست» همزمان با سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و «جشن محله‌ها، به عشق مهدی» به مناسبت میلاد امام زمان (عج) اشاره کرد.

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران 

طوفان‌الاقصی با واکنش‌های گسترده در سطح جهانی همراه شد و دیوارنگاره میدان انقلاب نیز از این قاعده مستثنی نبود. همزمان با مقاومت مردم فلسطین و همچنین به بهانه حمایت میلیونی مردم از پویش حریفت منم و اعلام انزجار از رژیم صهیونیستی سه طرح متفاوت با شعار‌های «سیل غیرت می‌برد بنیان ظلم»، «رسم شرف نیست بمانی خموش» و «نشد حریف پدر، کودکش را کشت» روی دیوارنگاره‌ی میدان انقلاب تهران نقش بست.

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران

دیوارنگاره میدان انقلاب تهران در سالی که گذشت به مناسبت‌های متفاوت ۱۷ طرح متعدد را به خود دید و بار‌ها توانست بازتاب خوبی در واکنش به اتفاقات داخلی و خارجی باشد. این دیوارنگاره در دی‌ماه امسال درحالی یک‌ساله شد که به منظور پاسداشت چهارمین سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و شهدای مقاومت، تصویری همراه با جمله «این مرد دست فلسطینی‌ها را پر کرد» از رهبر انقلاب را به نمایش گذاشته بود.

یک‌سالگی بزرگترین دیوارنگاره‌ی ایران

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار