کد خبر: ۱۴۰۲۰
سازمان سینمایی سوره | با کسب ۱۲ جایزه از جشنواره ۴۲ فیلم فجر

پر افتخارترین شب سوره ساخته شد / سیمرغ ۱۰ بار سوره خواند

در مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره فیلم فجر، سازمان سینمایی سوره با کسب ۱۲ جایزه، شامل ۱۰ سیمرغ بلورین و ۲ دیپلم افتخار برای ۵ فیلم، پرافتخارترین حضور خود در این جشنواره را رقم زد.
۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۷

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان سینمایی سوره در جشنواره فیلم فجر سال ۱۴۰۲ با ۵ فیلم و یک انیمیشن حضور داشت که محصولات این سازمان توانستند پرافتخارترین حضور خود در همه ادوار این رویداد هنری را بیافرینند و ۱۲ جایزه کسب کنند.

فیلم سینمایی «احمد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر توانست دو سیمرغ بلورین فنی، یک جایزه ویژه و یک دیپلم افتخار بازیگری کسب کند. محمد برادران برای بهترین جلوه‌های ویژه بصری و مرتضی کهزادی برای بهترین چهره‌پردازی این فیلم، سیمرغ بلورین گرفتند. ساره رشیدی که در این فیلم، نقش تحسین شده یک پزشک را بازی می‌کند هم توانست دیپلم افتخار بهترین بازیگر زن را از آن خود کند. این نقش همچنان موجب شد، سیمرغ بلورین ویژه گوهرشاد که ازطرف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دومین سال متوالی اهدا می‌شود، برای چنین نقشی به فیلم «احمد» اهدا شود. این فیلم که به نقش شهید احمد کاظمی در ساعات ابتدایی حادثه زلزله بم می‌پردازد، نامزد بهترین صدابرداری هم شده بود.

فیلم سینمایی «آسمان غرب» با کارگردانی محمد عسگری هم ضمن دریافت جایزه ارزشمند نگاه ملی که مزین به نام سردار دلهاست، توانست یک جایزه فنی از بخش سودای سیمرغ و یک جایزه کارگردانی از بخش بین‌الملل جشنواره فجر دریافت کند. در مراسم اختتامیه چهل و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، سیمرغ زرین بهترین فیلم از نگاه ملی در بخش جایزه ویژه شهید سردار قاسم سلیمانی به فیلم سینمایی «آسمان غرب» به کارگردانی محمد عسگری و تهیه‌کنندگی حبیب والی نژاد تقدیم شد. افزون بر آن بهمن اردلان توانست سیمرغ بلورین بهترین صداگذاری را برای این فیلم بگیرد. همچنین در بخش جلوه گاه شرق، سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی به محمدعسگری برای فیلم «آسمان غرب» اهدا شد. این فیلم گوشه‌ای از ایستادگی و دلاورمردی‌های خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی و همچنین شهیدحسین همدانی و شهید حسین ادبیان را در کنار دیگر خلبانان هوانیروز ارتش و نیرو‌های مردمی روایت می‌کند که مانع از سقوط شهر سرپل ذهاب در التهابات یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور شدند. این فیلم در بخش سودای سیمرغ غیر از جایزه‌ای که برای صداگذاری گرفت در ۵ رشته بهترین فیلم، بهترین فیلمبرداری، بهترین تدوین، بهترین صدابرداری و بهترین جلوه‌های ویژه میدانی هم نامزد دریافت سیمرغ بود.

درهمین حال، دیگر محصول سازمان سینمایی سوره، «صبح اعدام» ساخته بهروز افخمی که در ۸ رشته نامزد دریافت سیمرغ بود توانست دو جایزه مهم بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر اصلی مرد را ببرد. صبح اعدام که اقتباسی از گزارش واقعی خبرنگار روزنامه کیهان از مراسم تیرباران طیب حاج‌رضایی و اسماعیل رضایی است، توانست در جشنواره ۴۲ فیلم فجر در رشته‌های بهترین فیلم، بهترین فیلمنامه، بهترین تدوین، بهترین نقش مکمل مرد، چهره‌پردازی و طراحی لباس هم نامزد جایزه شود که غیر از بهروز افخمی، ارسطو خوش رزم بازیگر اصلی این فیلم توانست جایزه بازیگری بگیرد.

«باغ کیانوش» به کارگردانی رضا کشاورز حداد نیز توانست سیمرغ بلورین و دیپلم افتخار بهترین دستاورد فنی و هنری فیلم اول و جایزه آرمان، که جایزه ویژه شهردارتهران است را از آن خود کند. داستان این فیلم که از رمانی به همین نام اقتباس شده، به ماجرای سقوط یک هواپیمای بمب‌افکن عراقی می‌پردازد.

فیلم سینمایی «آپاراتچی» به کارگردانی قربانعلی طاهرفر که در بخش فیلم اولی‌ها نامزد بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شده بود در مراسم اختتامیه توانست جایزه ویژه هیات داوران را دریافت کند. این اثر با نویسندگی حسین تراب‌نژاد و احسان لطفیان که برداشتی آزاد از کتاب آپاراتچی نوشته روح‌الله رشیدی است، وقایعی از یک نقاش ساختمانی در اوایل دهه شصت در شهر تبریز را روایت می‌کند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار