حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری تصریح کرد:

لزوم جریان یافتن آیات قرآن کریم در حیات اجتماعی مردم

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری گفت: باید اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد تا تعداد بیشتری از آیات مبارک قرآن کریم با وسعت در حیات اجتماعی افراد جریان پیدا کند و افراد با این آیات زندگی کنند.
۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۷

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طاهری، مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری در نشست با فعالین قرآنی استان اظهار کرد: در آیات مبارک قرآن کریم که پیرامون نصر و فتح مؤمنان است معمولا آیه بعد از این آیات درخصوص استغفار است یعنی هر زمان حس پیروزی، قدرت، فتح و نصرت برای مؤمنین ایجاد شده خداوند دستور به استغفار می‌دهد تا به این ترتیب از ایجاد حس غرور پس از پیروزی در مؤمنان جلوگیری شود.

وی با اشاره به اینکه آیت‌الله شاه‌آبادی در کتاب شذرات المعارف یکی از اشکالات جامعه مؤمنان را غرور به پیروزی معرفی می‌کند، افزود: براساس روایات انسان‌ها هیچگاه از شر شیطان خلاص نمی‌شوند مگر زمانی که به مرگ او یقین پیدا کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اینکه انسان اهل قرآن، معرفت و نماز باشد قابل تحسین است، اما موضوع مهم این است که این شخص چند نفر را اهل قرآن، نماز و معرفت کرده است و درواقع همین موضوع ملاک ارزیابی جامعه ایمانی قرار می‌گیرد چراکه حقیقت دین اسلام با اجتماع رشد می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری درخصوص نحوه ارتباط جامعه با قرآن کریم، عنوان کرد: تمامی افراد قرآن کریم را تقدیس می‌کنند، اما افراد کمی وجود دارند که با قرآن زندگی می‌کنند و آیات الهی در حیات آن‌ها جریان دارد البته درحال حاضر بخش عمده وضعیت قرآنی جامعه برمبنای تقدیس قرآن کریم است که این روش نیز برای اصلاح جامعه و سعادت آخرت کافی نیست.

وی اضافه کرد: جمعی از فعالان قرآنی در کشور بین اندیشه‌های امام خمینی (ره)، رهبر معظم انقلاب اسلامی، آیت‌الله طباطبایی و علامه مصباح آیات پرکاربرد قرآن کریم را استخراج کردند که دارای لایه اعتقادی و رفتاری هستند در گام بعد نیز تلاش می‌شود این آیات طی چند مرحله در زندگی اجتماعی افراد جریان پیدا کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: آیه مبارکه «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ» یکی از آیات قرآن کریم است که توسط تمامی افراد جامعه اعم از باسواد، بیسواد، حوزوی، دانشگاهی، عمومی، اجتماعی و... به کار برده می‌شود و درواقع افراد با این آیه زندگی می‌کنند چراکه عمده افراد با هر اعتقادی لحظات پایانی عمر خود را با اعتقاد به معاد سپری می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری یادآور شد: باید اقداماتی در دستور کار قرار بگیرد تا علاوه‌بر آیه ذکر شده تعداد بیشتری از آیات مبارک قرآن کریم به این وسعت در حیات اجتماعی افراد جریان پیدا کند و افراد با این آیات زندگی کنند.

وی بیان کرد: درصد بسیار کمی از مردم جامعه این احساس را دارند که از نداشتن ارتباط با قرآن کریم درحال ضرر دیدن هستند و یا به عبارت دیگر با آیه مبارکه «إِنَّ الإِنْسانَ لَفِی خُسْرٍ» زندگی می‌کنند چراکه این افراد باور دارند که کتاب مقدس آن‌ها قرآن است، اما به این باور نرسیده‌اند که تنها راه سعادت دنیوی و اخروی آن‌ها قرآن کریم است و این یعنی آیه شریفه «إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ یِهْدِی لِلَّتِی هِیَ أَقْوَمُ» در زندگی آن‌ها جریان ندارد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی چهارمحال و بختیاری با اشاره به آیه مبارکه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَ أَطِیعُوا الرَّسُولَ»، افزود: در این آیه شریفه درخصوص حق حکمرانی اجتماعی سخن گفته و راه برای افراد روشن شده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طاهری ادامه داد: امروزه میزان گرایش جامعه به ویژه در حوزه بانوان به سبک زندگی غربی بالا است چراکه جامعه از فضای قرآنی فاصله گرفته است، قرآن کریم به افراد توصیه کرده کافران را دوست نداشته باشند و افرادی را که شبیه کفار می‌شوند لعنت می‌کند و در آیه شریفه «لَّا یَتَّخِذِ الْمُؤْمِنُونَ الْکَافِرِینَ أَوْلِیَاءَ» نیز به این موضوع اشاره شده است.

وی با بیان اینکه آیات ذکر شده از جمله آیاتی هستند که باید در حیات اجتماعی افراد جریان پیدا کنند، عنوان کرد: کتاب "زندگی با آیه‌ها" کتابی است که به همین منظور تهیه شده و مقرر است در ماه مبارک رمضان ۳۰ آیه از قرآن کریم به همراه تفسیر مختصر در اختیار افراد قرار بگیرد که تلاوت و حفظ این آیات برکات بسیاری به همراه خواهد داشت.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار