کد خبر: ۱۵۹۲۹
۱۶ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷
دانلود همه تصاویر
مرکز هنری و رسانه‌ای نهضت| روایت فتنه‌انگیزی عامل خارجی در درگیری‌های بین دانشجویان

بررسی حوادث جنبش دانشجویی در مستند «این یک اعتراض است»

مستند «این یک اعتراض است» که توسط مرکز هنری رسانه ای نهضت و شبکه مستند سیما تولیدشده، به بررسی تاریخچه و حوادث جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مستند «این یک اعتراض است» که توسط مرکز هنری رسانه ای نهضت و شبکه مستند سیما با تهیه کنندگی و کارگردانی مهدی محمودی به تولید رسیده به بررسی تاریخچه و حوادث جنبش دانشجویی پس از انقلاب اسلامی پرداخته است.

بررسی تاریخچه شکل گیری دفتر تحکیم وحدت

در قسمت اول این مستند، تاریخچه شکل گیری اولین تشکل دانشجویی پس از انقلاب، یعنی دفتر تحکیم وحدت حوزه و دانشگاه بررسی شده و به تنش ها و درگیری ها در دانشگاه ها به خصوص دانشگاه تهران و امیرکبیر پرداخته شده است. یکی از موضوعات مورد اشاره در این قسمت، جلسه مشترک محمود احمدی نژاد، حبیب الله بی طرف، ابراهیم اصغر زاده و محمدعلی سید نژاد با امام خمینی (ره) در خصوص دستور امام در تشکیل دفتر وحدت است.

ابراهیم اصغرزاده از موسسین دفتر تحکیم وحدت، علی شکوری راد از اعضای اولیه دفتر تحکیم و امیرحسین درخشان از موسسین جامعه اسلامی دانشجویان از مهمانان قسمت اول این مستند هستند. اختلافات جریان چپ و راست، اختلافات بنی‌صدر، بهشتی، میرحسین موسوی و آیت الله خامنه ای بخش دیگری از محتوا مستند مورد اشاره است.

تاثیر جنبش دانشجویی در پیروزی سید محمد خاتمی در انتخابات چه بود؟

پذیرش قطعنامه 598 توسط ایران و تاثیر پایان جنگ در تشکیل بسیج دانشجویی و تاثیر جنبش دانشجویی در پیروزی سیدمحمد خاتمی در انتخابات دوم خرداد 1376 در قسمت دوم این مستند بررسی شده است. یکی از موضوعات مورداشاره در این قسمت اشاره به شلیک موشک از ناو آمریکایی وینسنس به هواپیمای مسافربری ایرانی بر فراز آب های خلیج فارس است.

درگیری انصار حزب الله و سروش

قسمت سوم مستند «این یک اعتراض است»، به حضور حاج حسین فرج الله دباغ یا همان عبدالکریم سروش در دانشگاه ها و سخنرانی های او در موضوع قبض و بسط تئوریک شریعت اختصاص دارد؛ اینکه چطور سروش قبل از حضور در جلسه دانشگاه امیرکبیر از کشور فرار کرد و اعضای انجمن اسلامی ادعا کردند که انصار حزب الله و حسین الله کرم در ورودی دانشگاه قصد ترور او را داشته اند.

پخش کنفرانس برلین از صدا و سیما

در قسمت چهارم این مستند، به دفاع جریان تحکیم وحدت از غلامحسین کرباسچی علی رغم محکوم شدن به عنوان یک مفسد اقتصادی، شروع جریان ابتذال فرهنگی در دانشگاه ها، مسکوت کردن صدای جریان بسیج در دانشگاه ها، دیدار بسیجیان دانشگاه تهران به ریاست علی زاکانی با آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب اسلامی پرداخته شده است؛ اینکه شرکت کنندگان کنفرانس برلین یعنی چنگیز پهلوان، حمیدرضا جلایی‌پور، محمود دولت‌آبادی، فریبرز رئیس‌دانا، منیرو روانی‌پور، محمدعلی سپانلو،عزت‌الله سحابی، شهلا شرکت، علیرضا علوی‌تبار،مهرانگیز کار، جمیله کدیور، کاظم کردوانی، اکبر گنجی، شهلا لاهیجی، خدیجه مقدم و حسن یوسفی اشکوری چطور احکام اصلی اسلام را در این کنفرانس زیر سوال بردند و علی لاریجانی با پخش تصاویر این کنفرانس از صداوسیما آبروی اصلاحات را برد. حاشیه آفرینی های هاشم آغاجری در دانشگاه، روابط دولت خاتمی با آمریکا و حاشیه های شمارش آرا در انتخابات مجلس ششم از برخی دیگر از مسائل پرداخته شده در این قسمت از مستند است.

ماجرای هاشم آغاجری و شیرین عبادی

قسمت پنجم مستند مورد اشاره به ماجرای توهین هاشم آغاجری استاد دانشگاه تربیت مدرس به ائمه معصومین(علیهم السلام) و صدور حکم اعدام علیه او و ایجاد آشوب در دانشگاه های کشور و دانشگاه امیرکبیر اختصاص دارد. در بخش دوم این قسمت از مستند نیز به جریان شیرین عبادی و اهدا جایزه صلح نوبل به او پرداخته شده است.

روزی که خاتمی از کوره در رفت

قسمت ششم مستند«این یک اعتراض است» در مورد ماجرای آخرین حضور سیدمحمد خاتمی در دانشگاه تهران است؛ روزی که دانشجویان انجمن اسلامی به توهین به او پرداختند و دانشجویان بسیج از او دفاع کردند. بخش دوم قسمت ششم مستند نیز به اولین حضور محمود احمدی نژاد در دانشگاه امیرکبیر در روز 16 آذر 1384 پرداخته شده است؛ روزی که احمدی نژاد با توان سخنوری و اداره جلسه خود، جلسه را در دست گرفت و از این جلسه پیروز بیرون آمد.

ارسال نظر