۴ تیر | حجت‌الاسلام قمی:

کشوری که سرمایه‌ی بزرگی مثل هیئات را داشته باشد باید برای مواجهه با هر دشمنی دلش قرص باشد

۴ تیر | حجت‌الاسلام قمی:

کشوری که سرمایه‌ی بزرگی مثل هیئات را داشته باشد باید برای مواجهه با هر دشمنی دلش قرص باشد

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در رزمایش «میانداران خدمت» گفت: اگر کشوری چنین سرمایه‌ی بزرگی یعنی هیئات مذهبی امام‌حسینی‌ای که ما داریم را داشته باشد، خیلی باید دلش برای مواجهه با هر دشمنی قرص باشد.

کشوری که سرمایه‌ی بزرگی مثل هیئات را داشته باشد باید برای مواجهه با هر دشمنی دلش قرص باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، اولین رزمایش هیئات خادم مردم با عنوان «میانداران خدمت» و با حضور جمع کثیری از هیئت داران و موکب داران شهر تهران چهارشنبه چهارم تیر در مجموعه چهل‌سرای مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در این رزمایش گفت: از روزی که یک جمع عزیزی به‌ مناسبت و بهانه‌ی «کنگره‌ی شهدای تهران» محضر آقا مشرّف شدند زیاد نمی‌گذرد. آقا آنجا مجالی پیدا کردند و درباره‌ی تهران حرف زدند؛ این عاصمه‌ی حکومت اسلامی، این شهری که در آن بر سرِ تحلیل و فهمیدن و درک فرهنگ و مناسباتش، برای قدرتمندان عالم دغدغه‌ی زیادی وجود دارد. حتماً هرکس مطالعات جدّی جامعه‌شناختی و فرهنگی درباره‌ی تهران داشته باشد، نمی‌تواند از مسئله‌ی هیئت و هیئات در تهران بگذرد. سرشت، سرنوشت و هویت تهرانی‌ها به هیئت گره خورده است.

وی ادامه داد: عارفی اهل معنا و عالمی ربّانی حدود ۵۵ سال پیش در قم یک سخنرانی کردند، گفتند «خدا تهرونی‌ها را حفظ کند که با این گونه‌ی عزاداری و هیئت‌هایی که داشتند و شور و حماسه و معنویت را به عاطفه و عرفان پیوند زدند، توانستند حرکت نهضت اسلامی را اینقدر تقویت کنند.» ایشان نه خودشان تهرانی بودند نه در شهر تهران سخنرانی می‌کردند اما گفتند این برکاتی که ما در اینجا داریم هم اصلش از هیئت‌های تهران است. تهران، با هیئت‌هایش گره خورده؛ زندگی ما هم به این روضه‌ها و هیئت‌ها گره خورده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: ما به یک نبردی رسیده‌ایم؛ منتظرش هم بودیم. البته رهبرمان و بزرگ‌ترهایمان هرچقدر هم لازم بود تدبیر کردند که بیخود به دامن جنگ نیفتیم اما از خباثت آن دشمن منحوس خبر داشتند که او آخر کار را به جنگ می‌کشاند؛ فلذا برایمان عجیب نبود. منتظر بودیم. جنگی که اگر بخواهیم دقیق به آن نگاه کنیم، جنگی وجودی است. او می‌خواهد ایران نباشد و  ملت_امام_حسین و ملّت شهادتی نباشد و جمهوری اسلامی‌ای نباشد که بتواند هر طور جولانی که می‌خواهد در این منطقه و در این عالم بدهد و کارش با مایی که به ادلّه‌ی متقنِ متینِ حِکمی و علمی او را غدّه‌ی سرطانی و مضر به‌ حال بشریت می‌دانیم و از ازاله‌ی آن حرف می‌زنیم، لاجرم به یک رویارویی منجر می‌شد‌. منتها جنگش هم همه‌جانبه است.

وی گفت: بارک‌الله به این موکب‌داران، جهادی‌ها و هیئتی‌هایی که در این ایّام، به مردم تهران خدمت کردند و به‌تعبیر برادر عزیزمان، آرامش خاطری را نسبت به زمین ایجاد کردند که عزیزان در بخش‌هایی مثل پدافند، به مأموریت‌هایشان در آسمان اولویت بدهند و به آن مشغول باشند. [هیئتی‌ها] درست، بهنگام و -به‌تعبیر آقا- وقت‌شناس‌ وارد سنگر شدند و در موضع خود مستقر شدند‌. ظاهرش این است که حالا یک ایستگاه صلواتی‌ای بوده و بلندگویی گذاشته‌ایم و نوحه‌‌ای حماسی هم پخش شده [و کار خاصی نکرده‌ایم] اما اینطور نیست؛ این جنگ، یک جنگ همه‌جانبه است.

قمی ادامه داد: آن روحیه‌ و نترس بودن مردم تهران، در جنگی که طبق اسناد، آنها روی ترساندن مردم حساب کرده‌ بودند، باطل‌السّحر آن نتانیاهوی خبیث است. یک عدّه آدم نترس، اینجا موکب‌هایشان به‌راه بود. بین همین مردم زندگی می‌کردند‌. درباره آن افرادی هم که از تهران رفتند کسی اجازه ندارد روایت ترس کند. بالاخره مدارس تعطیل بوده، در ادارات دورکاری اعلام شده و چه‌بسا یکی از تدابیر اصلاً این بود که شهر قدری سبک شود تا مدیریت در زمان جنگ آسان‌تر پیش رود‌. اما آن شجاعت، باطل السّحر کسی است که در نقشه‌اش، روی خوف و رعب‌آفرینی حساب کرده بود. روی ترس از ترس حساب کرده بود؛ به‌این‌معنا که مثلاً مردم از ترس اینکه یک وقت نترسند جا خالی کرده و بروند‌. روی یأس حساب کرده بود‌. حضورهای امیدآفرین و مراقبت از مستضعفین از سوی هیئت‌ها در این مقطع خیلی به‌درد خورد. پدیده‌ی هیئت، امروز ذو ابعاد، بالغ و قابل مطالعه است. هیئت امروز نماد اجتماعی است. رسانه است. می‌تواند از محله و مردم، مسئله‌ی بزرگ حل کند‌‌. می‌تواند مسئله‌ی امنیت حل کند. مسئله‌ی سامان‌دهی شرایط بحران و رسیدگی به محلات را می‌توان به آن سپرد. احیای مساجد هم از طریق هیئت‌ها ممکن است. یعنی شما با یک پدیده‌ی قدرتمندِ در زمانه و هنگامه‌ی نبرد، شورآفرین مواجهید. 

وی گفت: اصل و اساس هیئت، محبت و در عین حال عزاداری سیدالشهداء است و اصل حماسه و نقطه کانونی‌اش عاشوراست. اگر شجاعتی در عالم می‌جوشد، چشمه‌اش عاشوراست. أشجعُ النّاس، علی مرتضیٰ و فرزندان ایشان و نوجوانانی‌اند که در کربلا برای لشکر دشمن رجز خواندند.اگر کشوری چنین سرمایه‌ی بزرگی -یعنی هیئات مذهبی امام‌حسینی‌ای- که ما داریم را داشته باشد، خیلی باید دلش برای مواجهه با هر دشمنی [با هر اندازه مسلّح و قدرتمند] قرص باشد. ما حدود ۱۰۰هزار هیئت مذهبیِ ثبت شده داریم. تعداد زیادی هم جلسه‌ی روضه و هیئتی می‌گیریم که ثبت نکرده‌ایم. در همین تهران، ۵۰ هزار جلسه‌ی روضه برگزار می‌شود‌. این سرمایه‌ی کم‌نظیری است که از آن، حماسه در‌می‌آید، عاطفه‌‌ی مردم به اولیاء‌الله و آسمانیان گره می‌خورد، غیرت به‌جوش می‌آید و تبیین هم صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: ناظر به اینکه آقا فرمودند «هیئت‌ کانون جهاد تبیین است»، باید توجه داشته باشیم در این دهه‌ی محرم که مردم می‌آیند و ما خادم، میزبان و نوکرشان هستیم، باید حقیقت مثل روز و خباثت آن دشمنان روشن شود‌. روشن شود که برای چه با این شجره‌ی طیّبه و این سیّد بزرگوار، رهبر عزیزِ حکیم قدرتمند و مقتدرمان اینطور درافتاده‌اند و به‌زعم خودشان خط‌و‌نشان می‌کشند و تهدید می‌کنند. چرا؟ چه اتّفاقی افتاده است؟ (نمی‌خواهم مشابهت ایجاد کنم) می‌خواهم بگویم ما در آن خطّیم. چرا یزید، کاری کرده بود که سیدالشّهداء فرمودند «امثال من، با امثال او بیعت نمی‌کنند»؟ آن خطّ ذلّت‌ناپذیری سیّدالشّهداء، «هیهات منّا الذّله»، امروز توسط این مردم، به‌پیروی از این رهبر و با محوریت این هیئت‌ها، دارد محکم دنبال می‌شود. هیئت می‌تواند این مسائل را برای مردم جا بیندازد.

وی ادامه داد:  یک‌وقت خادمی مردم را کردن است که [به‌طور مثال این پیام منتقل شود که] مردم خیالتان راحت، نگران نباشید، شرایط اگر سخت و بحرانی هم شد، خادمانی هستند که شب و روز دارند به شما خدمت می‌کنند. خادم سیدالشهداء و خادم همه‌ی این ملّت امام حسین هستند. یک‌وقت هم اقدام برای روشن شدن است‌. مثلاً در نوحه، مشابه همین کار خوب آقای حنیف طاهری که اینجا داشت پخش می‌شد و به‌خاطر صحبت‌های من قطعش کردند و حیف شد، روشنگری است. در دو دمه روشنگری است. در منبر روشنگری است. درباره‌ی قرائت قرآن ابتدای جلسه هم باید توضیح داده شود که به‌طور مثال این آیات مبارزه و جهاد و شهادتی که خواندیم معنایش چه بود. زمانی هم که قرائت می‌شود، از سوی حاضران در جلسه باید به مضامین توجه شود.

حجت‌الاسلام قمی گفت: ما که خادم و کوچک‌تر شماییم، در تهران حاج‌آقای زهرایی مسئول سازمان تبلیغاتِ تهرانند. ما شهر تهران را از شهرستان‌های استان تهران جدا کردیم که یک مدیرکل به‌طور ممحّض، خادم شما باشد. الحمدلله کار مردمی و قدرتمند از سوی خود هیئت‌ها دارد جلو می‌رود. ما یک خادم کوچکی هستیم، به‌ خادمی‌مان افتخار می‌کنیم و هرچه از دستمان بربیاید برای شما انجام می‌دهیم تا با افتخار نوکری کنیم. ولی می‌دانیم کار، کار شماست. آنچه که تا به حال انجام شده هم دست‌مریزاد و ماشاءالله دارد. برای از این به بعدش هم ما آماده‌ایم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آتش بس برقرار شده پس از جنگ 12 روزه گفت: یک مرحله‌ای در جنگ، آتش‌بس است. نه به آن خبیث بدعهد امیدی بسته‌ایم که آتش‌بسش اعتبار داشته باشد، نه خودمان خسته هستیم. مرکز انرژی، حرارت و شور، روضه‌ی سیدالشهداء است. بی‌عقل‌ها بد وقتی را برای تقابل با این مردم انتخاب کردند. از غدیر، تا مباهله و دهه‌ی مردم؛ مقطعی که اوج غلیان حماسه و احساس عاشورایی این مردم است. این، به فضل خدا نظام را بیمه می‌کند و نبرد را به نقاط مؤثر سرنوشت‌ساز خود نزدیک می‌کند. آنچه که ما باید خدمت شما بگوییم این است که ما نوکر شماییم، از زاویه‌دید نهادهای امنیتی و شوراهای عالی بالادستی که به فضا نگاه می‌شود، حضور بهنگام هیئت‌ها، خیلی مؤثر بوده است. حتی اگر ما مثلاً به‌عنوان گوشه‌ای از حاکمیت نتوانسته باشیم خوب برای شما خادمی کنیم و در زیرساخت‌ها و زمینه‌ها کمک‌های لازم را فراهم کنیم. هرکاری انجام شده خودتان کرده‌اید. به همّت خودتان، به خوبی و آقایی مردم، به‌ عشق سیدالشهداء علیه‌السلام و به پای کار بودن شماها.


 

2025-06-25

تعداد بازدید: 31

پربازدیدترین‌ها

جدیدترین‌ها

برگزیده‌ها

محرم
آیکون توانخواهان

T

T