کد خبر: ۲۴۴۸
مدیرکل ادیان و مذاهب درباره افطاری های «وحدت و مقاومت» گفت

پاسخ به دغدغه‌های مشترک اهل تشیع و تسنن

مدیرکل اداره ادیان و مذاهب از برگزاری بیش از ۷۰ مراسم افطاری با عنوان افطاری «وحدت ومقاومت» گفت.
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۱

حجت‌الاسلام محمدتقی سیفایی، مدیرکل ادیان و مذاهب سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با خبرنگار نهضت اظهار داشت: مسئله افطاری «وحدت مقاومت» چند زاویه‌ دارد،. اولین زاویه این است که ماه رمضان، عید مومنان و بندگان خداست و در آن فرصتی است که جنبه‌های حیوانی و مادی انسان که عامل اصلی درگیری هاست، در زنجیر قرار بگیرد. این موضوع باعث می‌شود که فرصتی برای وجوه انسانی انسان پیش بیاید تا  انسان‌ها از تنازع و درگیری فاصله بگیرند ، در این ماه مومنان با تمسک به جنبه های انسانی هم جبهه های خودشان را بیشتر می بینند و این می شود که فضای همدلی در ماه رمضان پررنگ تر است و

ماه رمضان ماه همدلی است

وی افزود: فضای همکاری و هم‌افزایی و همدلی در ماه مبارک رمضان بیشتر از فرصت‌های دیگر فراهم است و یکی از تلاش‌ها و نقشه‌های نخ نما شده‌ای که دشمنان دین خدا در همه این سال‌ها انجام دادند، از بین بردن این هم دلی و همرنگی است .

سیفایی ادامه داد: با توجه به اینکه دشمنان خدا قصد دارند دل‌های مومنین خداوند را از مذاهب مختلف اسلامی و جریان‌های مختلف اسلامی از هم دور کنند، ماه مبارک رمضان فرصتی است که با تمسک به این معنویت و ایمان به خدا، دوباره امت رسول خدا، دور هم بنشینند و درباره مسئله‌هایی که با هم وجود دارد فکر کنند. این دور هم نشستن‌ها از بین برنده‌ی بسیاری از سوء تفاهم‌ها، عصبانیت های جاهلی، کینه توزی‌ها و دشمنی‌هاست. به مصداق شعر زیبای «یوسف مصری و بنیامین کنعانی شدیم، ما برادر‌های دور افتاده را مادر یکیست.» ما برادر‌هایی هستیم که کمتر فرصت شده با هم بنشینیم،  از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم تا برای امت رسول خدا، عزت و آبرو خلق کنیم.

گام بلند برای هم افزایی تشیع و تسنن

مدیرکل اداره ادیان و مذاهب اظهار داشت: این ایده افطاری وحدت مقاومت  با این هدف خلق شد تا جریان‌های مختلف شیعی و اهل سنت در شهر‌هایی که برادران شیعه و اهل تسنن در کنار هم زندگی می‌کنند با هم بنشینند. در این نشستن‌ها با هم تشریک مساعی می‌کنند و به یک هم افزایی می‌رسند ، دور هم افطاری خوردن و هم صحبت شدن‌ها بستری را فراهم می‌کند که انشاالله یک گام بسیار بلند برای هم افزایی امت اسلامی در ایران عزیز خودمان داشته باشیم و در آینده نه چندان دور این حرکت تبدیل به الگویی شود برای امت اسلامی، این صمیمت را دشمنان دین اسلام هر چقدر کینه خلق کنند، هرچقدر عوامل خود را به کار برند ، هر چقدر بعضا جهالت‌هایی بتواند این ها را افزایش دهد اما بستر این ماه خدا ، کتاب خدا و پیامبر خدا، امت رسول الله را دور هم جمع می کند.

حجت الاسلام سیفایی گفت: طراحی ما این بوده که افطاری وحدت مقاومت را در ۷۲ نقطه کشور داشته باشیم، اما خوشبختانه به خاطر استقبال خوب مردم عزیزمان تا الان در ۷۰ نقطه این مراسم برگزار شده و پیش‌بینی ما این است که در بیش از۸۰ نقطه از کشور این مسئله را خواهیم داشت.

وی در ادامه افزود: مسئله اصلی که در این مراسمات خود را نشان داده این است که امت اسلامی با همه اختلافاتی که شاید داشته باشند مسئله‌های مشترکی هم دارند. وقتی عالم شیعه صحبت می‌کند، وقتی عالم اهل تسنن صحبت می‌کند، وقتی نخبه شیعه و یا نخبه اهل سنت صحبت می‌کند می‌توان دید که دغدغه‌های همه آن‌ها مشترک است و دشمنان سعی کرده‌اند که این فاصله را پررنگ‌تر کنند تا نشود که این دست‌ها به همدیگر برسد.

مدیرکل اداره ادیان و مذاهب گفت: وقتی می‌بینیم که چقدر مسئله‌های مشترکی بین اهل تشیع و اهل تسنن وجود دارد با تمسک به قرآن و سیره رسول خدا حتما پاسخ‌های مشترک خواهیم داشت، آن وقت است که خواهیم دید چه بستر بسیار مناسبی برای این هم افزایی و همدلی در این فضا‌ها فراهم شده است.

 وی افزود: هر عالمی از امت اسلامی به عنوان وارثان رسول خدا(ص) طبق حدیث شریف نبوی در تلاش است تا بتواند دینداری مردم را تقویت کند و چالش‌هایی که پیش روی عرصه دینداری وجود دارد را برطرف کند. در رأس همه این چالش ها،  مسئله اول امت اسلامی یعنی آزادی قدس شریف قرار دارد. اینکه چه کار می‌توانیم انجام بدهیم که بتوانیم به وظیفه خود در بحث آزادسازی قدس شریف قبله اول مسلمین عمل کنیم یکی از دستاورد‌هایی است که می‌توان اثرات آن را در برگزاری این قبیل نشست ها دید.

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار