کد خبر: ۴۴۷۵

طرح ملی «مسجد، حضرت، تلاش» اتفاقی نو با محوریت مسجد

دبیر طرح ملی مسجد حضرت تلاش، از آغاز فاز اول این طرح در ۵ استان خبر داد و گفت: قرار است در طرح ملی مسجد حضرت تلاش به یک درآمدزایی پیوسته برسیم.
۲۹ تير ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

حجت الاسلام والمسلمین «حسن بابانژاد» -دبیر طرح ملی مسجد حضرت تلاش- در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری نهضت اظهار داشت: مسئله جدی امروز جامعه ما ، معیشت و درآمد مردم است، این مشکل گره‌های کاذب دارد مثل اینکه می‌گویند اشتغال و پول نیست، تسهیلات نداریم و … این‌ها به غول‌های هفت‌سری تبدیل شده تا مخاطب سراغ کارآفرینی نرود و نهایتا مردم به سمت کار سازمانی و اداری بروند.

استفاده از ظرفیت مساجد برای کسب درآمد

دبیر طرح ملی مسجد حضرت تلاش تصریح کرد: ما شاهد هستیم که در برخی از مساجد برای مردم درحال انجام کار‌های جدی هستند. وقتی علت را بررسی می‌کنیم و فعالیت‌های این مساجد را تحلیل می‌کنیم به یک حلقه کم‌تر توجه شده‌ای می‌رسیم، آن هم مسئله کار و درآمد است. مسئله جدی این است که مردم اعتمادی به مجموعه، فرد و یا جایی نمی‌کنند تا پول خود را سرمایه گذاری کنندو بعد پای کار بایستند و آن شغل را پرورش بدهند.

وقتی مردم پای کار می‌آیند

حجت الاسلام والمسلمین حسن بابانژاد اضافه کرد:، اما وقتی می‌بینیم مسجد توانایی زیادی دارد باید دست به کار شد تا از این ظرفیت استفاده کنیم. مطئنا وقتی امام مسجد با این نگاه که من برای خودم کسب درآمدی نمی‌خواهم داشته باشم و قرار است مشکل شغل چند جوان محله را حل بکنم، مردم پای کار می‌آیند. آن موقع است که مردم هم ایده می‌آورند، هم پول‌های خود را برای سرمایه گذاری در یک کار تعاونی وسط می‌گذارند و هم پای کار می‌ایستند. پس ما به جای اینکه برطبل ناامیدی بزنیم و از آنطرف بخواهیم مردم را به سمت تسهیلات بانکی و وام سوق بدهیم برآن شدیم تا از ظرفیت همین مسجد که جایگاه تمدنی دارد و قرن هاست مردم به این موقعیت و جایگاه و امام محله عادت و اطمینان دارند استفاده کنیم. مهم‌ترین اتفاق اینجاست که مردم درک کنند نگاه مسجد محور، امام محور است.

تولد یک طرح

وی افزود: با این نگاه بود که در بنیاد هدایت به جمع بندی رسیدیم و گفتیم باید کار را در دل مسجد ببریم و فعالیتی کاملاً مردمی را شکل دهیم. در این صورت است که تجربه هم افزایی و تسهیلات مردمی پای کار می‌آید و در فضای جمعی مقدس با محوریت مسجد و علمداری امام جماعت، سازوکار‌ها به راحتی تعریف می‌شود. درهمین رابطه با امامان مساجدصحبت کردیم و گفتیم آقای امام جماعت می‌خواهید جوانان محله شما کسب درآمد داشته باشند و معیشت محله شما حل شود. وقتی می‌گویند بله، اما شغل وجود ندارد می‌گوییم مساجدی در استان‌ها و شهر‌های که توان اقتصادی مردم خیلی پایین بوده است را داریم که با آغاز طرح ملی مسجد حضرت تلاش اتفاق‌های خوبی رقم خورده است. شما قدم اول را بردارید ما در همه مراحل کنارتان هستیم.

۱۱۰ دقیقه آموزش برای کسب و کار

حجت الاسلام و المسلمین بابانژاد افزود: در این مسیر چه مردم و چه امام محله‌ای که قرار است پای کار احتیاج به یک سری آموزش‌های کلی و تخصصی دارند. این آموزش‌ها را هم به معنای واقعی و هم به منای تخصصی تا آنجایی که در توانمان باشد به صورت مجازی و حضوری انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در بخش آموزش مجازی ۱۱۰ دقیقه آموزش کلی مهارت‌های کسب و کار در دو سطح مقدماتی و متوسطه آماده کرده ایم افزود: در اولین قدم امامان محله‌ای که در این حوزه ابراز تمایل کرده اند و گفته اند مسجد آن‌ها قصد فعالیت دارد را به صفحه اینستاگرام آموزشی ارجاع می‌دهیم تا با این مسیر آشنا بشوند. تا به امروز همین درگاه ارتباطی فضای مجازی حدود ۲ هزار مخاطب دارد.

دبیر طرح ملی مسجد حضرت تلاش با بیان اینکه برای این منظور تمرکز را بر اطلاع رسانی و تبیین کلی طرح گذاشتیم، تاکید کرد: تهیه تیزر و ارسال پیامک برای ۳۰ هزار امام مسجد در این راستا انجام شد تا امامانی که دوست دارند در این زمینه فعال شوند اعلام آمادگی کنند و در دوره آموزشی ۱۱۰ دقیقه‌ای کلیات مهارت کسب و کار را به صورت مجازی یاد بگیرند.

حجت الاسلام بابانژاد در ادامه بیان کرد: این تجربه میدانی‌ای است که در برخی مساجد در حال عملیاتی شدن است و موفق هم هستند آن هم بدون آورده‌های بانکی و فقط با کمک. با حضور مردم کارآفرینی رخ داده و از طریق سرمایه گذاری منطقی و روشن برای آن‌ها آورده مالی دارد. البته همانطور که مردم پای کار می‌آیند، سهم سازمان در این میان ارائه مشاوره، امکان دریافت تسهیلات توسط مساجد متقاضی و … است.

کار از شما، خدمت از ما

حجت الاسلام و المسلمین بابانژاد اضافه کرد: این بسته‌های آموزشی یک خدمتی است که به امام مسجد، مسجد و مردم انجام می‌دهیم. در خدمت دوم برای اینکه کار صرفا شکل بگیرد و در حد یک آموزش ابتدایی نماند این نیاز وجود دارد که که فردی یا مجموعه‌ای که مسیر تبدیل ایده به محصول خروجی و در نهایت به درآمد را تجربه کرده و دستی درکار دارد حضور داشته باشد. درجریان حضور این افراد و ارتباط امامان محله با آن‌ها سوال‌ها و چالش‌های مسیر را می‌توان از را از او پرسید. این مجموعه کار مشاوره ای، خدمتی است که به امام و مسجد انجام می‌دهیم.

تلاش برای تسهیل کار‌ها

وی در ادامه گفت: معمولا وقتی مسجد وامام مسجدی که بخواهد کاری را انجام دهد نیاز به هماهنگی و همکاری با سازمان‌هایی مثل فنی حرفه‌ای وشهرداری، جهاد کشاورزی و مجموعه‌های مختلف دارد، این ارتباط دادن باعث می‌شود مجموعه‌های حمایتی همکاری بهتری با امام مسجد داشته باشند. در این تنظیم روابط با مجموعه‌ها وسازمان‌های مختلف را برعهده داریم تا اگر اگر نیازی به معرفی نامه و مجوزی باشد از طرف سازمان برای تسهیل بیشتر کار‌ها از طرف ما انجام شود.

وام بانکی می‌گیریم

حجت الاسلام و المسلمین بابانژاد اظهار داشت: در اتفاق چهارم، تسهیلاتی که احیانا برای راه اندازی مشاغل مورد نیاز است را هم فراهم می‌کنیم. مثلا مسجدی اعلام آمادگی برای کاری می‌کند و با توجه به اینکه مردم هم آورده مالی دارند با این حال رقمی بالاتر احتیاج است. نصف دیگر تهسیلات مورد نظر را با بانک‌های مختلف و مجموعه‌های که موظف به انجام کار برای حمایت از مشاغل خورد هستند مثل صندوق کارآفرینی مهر صحبت‌هایی کرده ایم و درتلاش هستیم که بتوانیم تسهیلاتی که نیاز مسجد است با کم‌ترین پروسه بانکی انجام شود..

طرحی برای ۱۱۰ مسجد فعال

وی درباره تعداد مساجدی که در طرح «مسجد حضرت تلاش» مشارکت دارند، گفت: در این طرح کل ظرفیت مدنظر ۱۱۰ مسجد در سراسر کشور است که در فاز نخست با ۴۵ مسجد در استان‌های همدان، قزوین، زنجان، مرکزی و خوزستان آغاز کرده ایم و فاز دوم ماه بعد با ۶۵ مسجد آغاز می‌شود.

حجت الاسلام بابانژاد درباره کیفیت اجرای این طرح و سازوکاری که برای کارآفرینی و درآمدزایی مسجدمحور در آن پیش بینی شده است، ابراز کرد: این فرآیند کاملاً اختیاری و به انتخاب افراد است شاید بتوان مشوق‌های مالی دیگری گذاشت، اما تعمداَ وارد این فضا‌ها نشدیم بلکه درپی آن هستیم که مساجد و مسجدی‌ها را دغدغه‌مند گره گشایی از درد و رنج مردم کنیم.

وی اضافه کرد: در مرحله بعد و برای جلسه حضوری با حضور اهالی مسجد، محله‌محور عمل کردیم یعنی اگر در هر شهرستانی پنج مسجد ثبت نام کرده باشند، در هر یک باید جلسه جداگانه برگزار و مسئله به تناسب شرایط بومی هر محله بیان و حل شود.

حجت الاسلام بابانژاد درباره زمانبندی اجرای طرح مسجد حضرت تلاش، اعلام کرد: برای فاز اول برنامه‌ای دوماهه پیش بینی شده که تا آخر تیرماه به اتمام می‌رسد؛ فاز دوم برنامه‌ای سه ماهه است که در پایان آن به تناسب افق پیش بینی شده در بنیاد هدایت، به یک مدل کارآفرینی مسجدمحور مسئله محور بومی می‌رسیم. در فاز سوم نیز این درصدد هستیم همگان بدانند تنها مکان دارای ظرفیت و لیاقت گره گشایی از مشکلات مردم، مسجد است نه آنکه گره گشایی یا در شان مسجد دانسته نشود یا در حاشیه فعالیت‌های آن تعریف شود.


۲۰ مسجد فعالیت خود را آغاز کرده اند

حجت الاسلام بابانژاد گفت: در همین آغاز راه باید به این نکته نیز اشاره کنیم اولا اینکه ایجاد کسب و کار یک پروسه زمان بر است با این حال متوقع نبودیم که خیلی زود وارد فاز عملی شویم، اما خوشبختانه تقریبا ۲۰ مسجد در پنج استان قزوین، همدان، زنجان، مرکزی و خوزستان کار را شروع کرده اند. ولی اول کار هست به درآمد ابتدایی هم رسیدند، اما به دنبال درآمد پایدار هستیم.

 

تعداد بازدید : 7
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار