کد خبر: ۵۳۵۷
حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی تاکید کرد؛

تلاش مضاعف جامعه برای استفاده بیشتر از قرآن

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر بهره مندی جامعه از کتاب آسمانی قرآن، خواستار تلاش مضاعف جامعه برای استفاده بیشتر از قرآن شد چرا که به اعتقاد او، زمانی جامعه به قدرت می‌رسد که بهره‌اش از کتاب آسمانی بیشتر باشد.
۲۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲

تلاش مضاعف جامعه برای استفاده بیشتر از قرآن

به گزارش نهضت، سی و چهارمین نشست سراسری رؤسای ادارات امور قرآنی کشور عصر روز چهارشنبه ۲۶ مرداد 1401 با حضور حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و حجت الاسلام روح الله حریزاوی رئیس سازمان دارالقرآن در ساختمان مرکزی سازمان دارالقرآن برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی - در این نشست سراسری راه اندازی قرارگاه قرآنی در سازمان دارالقرآن را اتفاق مهمی در امر «جهاد تبیین» اعلام کرد و اظهار داشت: نباید جهاد تبیین از فوریت بیافتد چرا که جامعه نیازمند است از جرعه جرعه قرآن بهره مند شود.

باید در امر جهاد تبیین گام‌های موثری برداشته شود

وی با بیان اینکه باید در امر جهاد تبیین گام‌های مؤثری برداشته شود تاکید کرد: اگر به جهاد تبیین بپردازیم بی شک، دیگر مسائل کشورنیز به پیش خواهد رفت.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر بهره مندی جامعه از کتاب آسمانی قرآن، خواستار تلاش مضاعف جامعه برای استفاده بیشتر از قرآن شد چرا که به اعتقاد او، زمانی جامعه به قدرت می‌رسد که بهره‌اش از کتاب آسمانی بیشتر باشد.

مؤسسات قرآنی در امر تبیین پیشگام باشند

حجت الاسلام والمسلمین قمی با بیان اینکه حتماً در مقابل قرآن کوتاهی کردیم گفت: اگر افراد جامعه لذت قرآن و تلاوت‌های کوتاه آن را بچشند دیگر از این کتاب آسمانی دور نخواهند شد این درحالی است که بیش از همه مجموعه‌ها؛ این مؤسسات قرآنی هستند که باید در تبیین این امر پیشگام باشند.

وی با اشاره به حضور میلیونی جامعه در محافل قرآنی حفظ، تفسیر، جلسات خانگی و تدبر؛ این جلسات را بسیار خوب اما ناکافی عنوان کرد وبه ثمر رسیدن جهاد تبیین را نیازمند همت مسئولین کشور دانست.

شکل گیری «جهاد تبیین» نیازمند نوآوری است

به گفته رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، زمانی جهاد تبیین شکل می‌گیرد که شاهد نوآوری در روشها، ابزارها و بیان شیوا در فعالیت‌های تبلیغی قرآنی باشیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به استاد ابوالفضل بهرام پور پیشکسوت قرآنی گفت: ما دراین جلسه از مقام مفسر قرآن استاد ابوالفضل بهرام پور تجلیل می‌کنیم و امیدواریم استان‌های مختلف دیگر نیز، بتوانند شاگردانی با تعالیم این مفسر قرآنی تربیت کنند تا به نورانی شدن جامعه‌ای که زیر آتش دشمن قرار دارد کمک کنند.

«جهاد تبیین» وظیفه نخبگان و آحاد مردم است

در ادامه نیز حجت‌الاسلام روح‌الله حریزاوی - قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم – با بیان اینکه توجه به جهاد تبیین، وظیفه نخبگان و همه مردم است چرا که موجب تقویت حکمرانی قرآن می‌شود اظهار داشت: جامعه قرآنی تکلبف بیشتری نسبت به این فریضه دارد زیرا قرآن کتاب تبیین است.

باید برای رهایی قرآن از مهجوریت تلاش کنیم

تلاش مضاعف جامعه برای استفاده بیشتر از قرآن

وی افزود: اگر به مأموریت جهاد تببین توجه داشته باشیم جامعه قرآنی با تنوع و ظرفیت بالایی که دارد، می‌تواند فعالیت‌های مهمی در این حوزه انجام دهد. لذا ما باید برنامه‌های خود را برای خارج کردن قرآن از مهجوریت افزایش دهیم.

ترویج قرآن منحصر به هیچ دستگاهی نیست

به گفته رئیس سازمان دارالقرآن، حمایت از ترویج قرآن منحصر به هیچ دستگاه و سازمان خاصی نیست، چرا که قرآن کتابی برای همه مردم است.

حجت الاسلام حریزاوی با بیان اینکه نباید فعالیت‌های قرآنی را در تنازعات بین دستگاهی جستجو کنیم چرا که موجب مهجوریت قرآن می‌شود گفت: سازمان دارالقرآن دارایی‌های زیادی دارد و ما از هیچ‌کدام از آنان صرف نظر نمی‌کنیم و اگر از تغییراتی صحبت می‌کنیم، منظور ما رشد و تعالی دارالقران الکریم است. لذا بنایی بر حذف برنامه‌های قبلی نداریم بلکه به تغییر کاربری و افزایش کارآمدی می‌اندیشیم.

رئیس سازمان دارالقرآن افزود: در سیاست‌های کلان سازمان دارالقرآن حمایت از شکل دادن فرآیندها و پدید آوردن خروجی‌های واقعی با رویکرد ارتقای انس و تدبر در قرآن در جامعه مورد توجه است. این درحالی است که در بخش مأموریت‌های نوین نیز باید تمامی استان‌ها به شکل دهی قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در جهت راهبری زیست بوم قرآنی استانی و کشوری با محوریت مؤسسات و فعالان قرآنی تلاش کنند.

اولویت سازمان دارالقرآن، توسعه آموزش همگانی قرآن و حمایت از حفظ قرآن

وی با بیان اینکه ما باید در مسیر تسهیل در جریان توسعه تدبر حرکت کنیم خبر داد که باید تمامی مسئولین در استان‌ها به عنوان محور قرارگاه قرآنی تلاش کنند تا همه اقشار علاقه‌مند به حوزه قرآنی را به این قرارگاه دعوت کنند. چرا که در چنین شرایط است که دارایی‌های قرآنی حفظ خواهد شد.

به گفته حجت الاسلام حریزاوی، توسعه آموزش همگانی قرآن و حمایت از حفظ قرآن از اولویت‌های سازمان دارالقرآن است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم، حفظ موضوعی آیات منتخب، گفتمان‌سازی محکمات قرآنی را از اقدامات سازمان دارالقرآن اعلام کرد و گفت: باید مدیران استانی نسبت به آن اهتمام داشته باشند این درحالی است که یکی از سیاست‌های سازمان دارالقرآن این است که هر کسی در ذیل فعالیت‌های جهاد تبیین فعالیت کند ما آن را ذیل سازمان دارالقرآن می دانیم.

واهمه جریان سکولار از پیوستن روحانیت به نظام روان‌شناسی

وی در پایان ،پیوستن روحانیون متخصص در حوزه علوم انسانی و تربیتی به نظام روان‌شناسی و مشاوره را تصمیمی هوشمند و راهبردی اعلام کرد و با بیان اینکه قرآن کتابی است که انسان‌های به بن‌بست رسیده را نجات می‌دهد تاکید کرد: در روزگاری که سرگردانی بشر، فراگیر شده است، روحانیت می‌تواند پیام خدا را به قلب‌های خسته برساند و این درحالی است که جریان روشنفکری و سکولار از این تصمیم واهمه دارند.

در ادامه بهرام پور- مفسر قرآن - با بیان اینکه امامان جماعت تنها اگر بین دو نماز ۵ دقیقه را به تفسیر قرآن بپردازند این تفاسیر می‌تواند خیلی برای جامعه راهگشا باشد خبر داد که به همت سازمان تبلیغات اسلامی ترجمه قرآن را انجام داده است که ۵ بار آن را ویراستاری کرده است.

در پایان این مراسم نیز با حضور رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رئیس سازمان دارالقرآن الکریم از ابوالفضل بهرام پور به عنوان مفسر قرآنی و سیدمحمدجواد موسوی درچه ای به پاس تلاوت قرآن و برپایی بیش از هزار جلسه قرآنی تجلیل شد به عمل آمد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار