کد خبر: ۵۵۵۵
در گفتگو با «غلامرضا شاه میوه اصفهانی» - استاد برجسته قرآنی- بیان شد:

فعالیت‌های «سازمان دارالقرآن الکریم» در سطح کشور تاثیرگذار بوده است

استاد «شاه میوه اصفهانی» قاری، مدرس و داور بین‌المللی قرآن‌کریم معتقد است فعالیت‌های «سازمان دارالقرآن الکریم» به لحاظ کمی در سطح کشور بسیار تاثیرگذار بوده است.
۰۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۵

فعالیت‌های «سازمان دارالقرآن الکریم» در سطح کشور تاثیرگذار بوده است

به گزارش نهضت، «استاد غلامرضا شاه میوه اصفهانی» قاری، مدرس و داور بین‌المللی قرآن‌کریم از جمله چهره‌های سرشناس قرآنی جمهوری اسلامی ایران است که در سال ۱۳۴۳ هجری شمس در شهر اصفهان دیده به جهان گشود و از سنین کودکی وارد فعالیت‌های قرآنی شد و مدرک تحصیلی خود را از دانشگاه شهید بهشتی تهران در رشته حقوق دریافت کرد.

این استاد قرآن تحت تعلیم اساتیدی همچون حاج علی سلطانی، حاج حسین وقایی و مرحوم حاج آقا مهدی شکوهنده و استاد زهیر المنینی از کشور سوریه بوده است. او در سال ۱۳۶۵ با کسب رتبه ششم در مسابقات اعزام به حج تمتع موفق به انجام سفر حج و زیارت بیت‌الله الحرام و مدینه منوره شد.

کسب رتبه نخست مسابقات قرآن رزمندگان جبهه‌های غرب و جنوب کشور در سال ۱۳۶۷ از دیگر افتخارات این استاد برجسته به عنوان قاری قرآن است.

وی علاوه بر قرائت قرآن از سال ۱۳۶۳ به همراه جمعی از قاریان اصفهانی گروهی را تشکیل و به اجرای برنامه تواشیح در جبهه‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران پرداخت. این گروه در سال ۱۳۶۵ با انتخاب نام «کوثر» رسماً به جامعه قرآنی کشور معرفی و در سال ۱۳۷۳ موفق شدند با سرپرستی و مدیریت استاد شاه میوه اصفهانی رتبه اول کشور در مسابقات سراسری تواشیح و همخوانی قرآن را کسب کنند.

این استاد ممتاز قرآنی از سال ۱۳۷۳ تاکنون به عنوان مبلغ قرآنی از طرف جمهوری اسلامی ایران به کشورهای زیادی سفر و در برنامه‌های رادیو و تلویزیونی برخی از این کشورها و نیز در جمع مسلمانان نقاط مختلف موفق به اجراء تواشیح و تلاوت قرآن شد. از جمله این کشورها می‌توان به سوریه، قطر، یوگسلاوی سابق (مقدونیه، صربستان، مونته‌نگرو)، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، تایلند، فیلیپین، ترکمنستان، روسیه، قزاقستان و ترکیه اشاره کرد.

وی از سال ۱۳۷۳ تاکنون به عنوان داور ممتاز لحن در مسابقات سراسری جمهوری اسلامی ایران در سطوح مختلف و نیز مسابقات بین‌المللی ایران، سوریه، تونس، آلمان به داوری پرداخته است. ریاست چندین دوره هیأت داوران مسابقات سراسری سازمان اوقاف و دیگر سازمان‌های جمهوری اسلامی ایران از جمله فعالیت‌های ایشان در این بخش است.

این استاد برجسته، سال‌ها با «سازمان دارالقرآن الکریم» همکاری داشته است و در گفتگو با خبرنگار نهضت، فعالیت‌های دارالقرآن در سطح کشور را در مجموع و بویژه در دوره‌ای که با این سازمان همکاری می‌کرده است را خوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: «معتقدم کل فعالیت‌های سازمان دارالقرآن در سطح کشور مثمرثمر بوده است هم از جهت آموزش قاریان مختلف کشور و هم از جهت برگزاری دوره‌هایی تحت عنوان «طرح نخبه گیری» برای نخبگان قرآنی؛ که در این طرح نوجوانان مورد توجه بودند که اتفاقاً من هم با این طرح همکاری می‌کردم. خوشبختانه همین نوجوانان سال‌ها بعد، توانستند رتبه‌های کشوری و بین المللی را کسب کنند.»

استاد شاه میوه ، شرایط قرآنی در کشور را راضی کننده می‌داند و می‌گوید: «مؤسسات قرآنی که طی این سالها تشکیل شدند خوب کار کردند و وضعیت قرآنی کشور از نظر «کمی» بد نبوده است هرچند که می‌توانست بهتر از این هم باشد».

وی البته دولت‌ها را در فراز و نشیب قرآنی در کشور مؤثر می‌داند و می‌افزاید: «دولت‌ها درافزایش فعالیت‌های قرآنی کشور با اختصاص بودجه قرآنی تأثیر گذار بودند مثلاً در برخی دولت ها با توجه به افزایش بودجه‌های قرآنی؛ ما شاهد رشد خیلی خوبی به لحاظ کمیت بودیم اما در دوره های دیگری فعالیت‌های قرآنی افت کرد و حتی برخی ازموسسات قرآنی نیز تعطیل شدند».

مؤلف کتاب‌های «سفر به مصر، پایتخت قرائت» و کتاب «مهارت‌های تنغیمی و القاء معانی در هنر تلاوت» اما نسبت به فعالیت‌های قرآنی کشور از نظر کیفی گلایه دارد و می‌گوید: «اگر چه ما در کشور دارای قاریان و حافظان قرآنی زیادی هستیم اما هنوز نتوانسته ایم فرهنگ قرآنی را وارد متن زندگی مردم بکنیم و آنچه را که در این زمینه مورد توقع بوده، هنوز اتفاق نیفتاده است و دلیل آن هم این است که از «ابزار هنر» در این زمینه بی بهره بودیم. این درحالی است که معرفی فعالیت‌های قرآنی باید آمیخته به هنر سینما، انیمیشن و تولید کلیپ‌هایی در این زمینه باشد. لذا اگر بخواهیم شاهد ورود آیات قرآنی به زندگی مردم باشیم باید با قوت از این فعالیت‌ها ، حمایت‌های مالی شود».

استاد شاه میوه ، در مورد  مقایسه  وضعیت تلاوت کشورمان با کشورهای منطقه بویژه کشورمصر معتقد است: «اگر بخواهیم وضعیت قرآنی خودمان را با وضعیت طلایی مصر در زمان اساتیدی مثل منشاوی و عبدالباسط مقایسه کنیم، بی شک  فاصله داریم اما اگر با وضعیت امروز مصر مقایسه کنیم با توجه به اینکه هم اکنون قاریان برجسته ای در کشور وجود دارند خیلی با این کشور فاصله نداریم و وضعیت مان خوب است».

لازم به ذکر است که دو تألیف قرآنی استاد شاه میوه به نام «هنر تلاوت» و «معماری تلاوت»؛ ازجمله کتاب‌هایی است که انتشارو توزیع آنان برعهده سازمان دارالقرآن الکریم است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار