کد خبر: ۵۶۵۴
تلاش شریکه الامام قائنی برای حضور دختران و بانوان در مسجد

از مسابقات ورزشي شروع كردم

خانم فیضی برای جذب مردم به مسجد و فعالیت‌های فرهنگی این نکته را در نظر دارد که برای هر قشری، دعوت و تبلیغ خاص خود را انجام دهد تا تبلیغ و کار فرهنگی‌اش مؤثر واقع شود و تاکنون هم با روش‌های خاص خود در به صحنه آوردن بانوان و دختران موفق عمل کرده است.
۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۷

از مسابقات ورزشي شروع كردمبه گزارش نهضت، خانم ملیحه فیضی، بانوی شریکه الامامی است که متولد زیرکوه قائن از توابع استان خراسان جنوبی است، او ۸ سال است که با حجت الاسلام محمدرضا صادقیان ازدواج کرده و حاصل این ازدواج یک دختر ۵ ساله به نام زینب است.
این شریکه‌الامام ۲۵ ساله به همراه همسر و دخترش در «شوسف» نهبندان مستقر است؛ شهری کوچک از توابع نهبندان استان خراسان جنوبی با ۴ هزار نفر جمعیت.
خانم فیضی و همسرش از سه سال پیش تاکنون که در این شهرستان مستقر شده‌اند، تمام تلاش خودشان را کرده‌اند تا فعالیت‌ها و مراسم‌های مذهبی و فرهنگی را در این شهرستان گسترش دهند. 

 توجه به جوانان محله
شهر «شوسف» به دلیل موقعیت جغرافیایی، كمتر مورد توجه دولت هاي مختلف قرار گرفته  و در چنین وضعیتی انجام فعالیت‌های تبلیغی در این شهر دشوارتر می‌شود، مخصوصا که حجت الاسلام صادقیان تنها روحانی مستقر در این شهر ۴ هزار نفری می‌باشد.
خانم فیضی می‌گوید: در ابتدا، حضور مردم در برنامه‌های مذهبی و دینی خیلی ضعیف بود، روز اول که برای اقامه نماز جماعت به مسجد آمدم تنها سه چهار خانم برای برپایی نماز جماعت آمده بودند و مراسم مذهبی در محرم و صفر و ایام فاطمیه هم به صورت محدود برگزار می‌شد.
اما خانم فیضی به رغم اینکه از این اتفاق جا خورده بود، عقب نشینی نکرد و تدبیر تازه‌ای برای جذب افراد به مساجد در پیش گرفت.
او تصمیم گرفت دعوت به خوبی‌ها و نیکویی را ازجوانان آغاز كند و به همین دلیل برای پیدا کردن جوانان به باشگاه ورزشی دخترانه رفت.

این شریکه الامام می‌گوید: در باشگاه با دختران جوان صحبت کردم و متوجه شدم به رغم اینکه استعداد خوبی در ورزش دارند، اما کسی از آن‌ها برای شرکت در مسابقات حمایت نمی‌کند، آن‌ها را به مسجد دعوت کردم و گفتم اگر به من در انجام فعالیت‌های مسجد کمک کنید من هم برای حضور شما در مسابقات شهرستان و استان تلاش می‌کنم.
این دعوت مورد قبول قرار گرفت و دختران به مسجد آمده و در فعالیت‌های مختلف شرکت کردند، خانم فیضی هم طبق قولی که به دختران داده بود، زمینه‌ی شرکت در مسابقات را برای آن‌ها فراهم کرد، او توضیح می‌دهد: بچه‌های شهرستان خیلی خوب و آماده در مسابقات حاضر شدند تا جایی که از بعضی بچه‌ها برای عضویت در تیم استانی نیز دعوت شد.
به صحنه آوردن بانوان
خانم فیضی برای آشتی دادن مردم با مسجد و جذب آنان این نکته را هم در نظر داشت که برای هر قشری، دعوت و تبلیغ خاص خود را انجام دهد تا تبلیغ و کار فرهنگی، مؤثر واقع شود، او در مورد برنامه و طرحی که برای جذب بانوان «شوسف» پیش گرفت، می‌گوید: برای اینکه خانم‌ها را بشناسم و به مسجد دعوت کنم، از همسایگان شروع کردم، از آن‌ها خواستم برای اقامه نماز و شرکت در مراسمات مذهبی به مسجد یا روضه‌های خانگی بیایند، علاوه بر این هم خودم و هم خانم‌ها از بانوانی که می‌شناختیم دعوت کردیم تا به ما بپیوندند، الحمدالله به مرور، استقبال خوبی شد و
اکنون جمع خوب و فعالی از بانوان را داریم و برنامه‌های مختلفی را با همکاری هم برگزار می‌کنیم.
ارتباط دوستانه با نوجوانان
این روز‌ها کانون خانواده بیش از هر زمان دیگری در معرض انواع آسیب ها و صدمات قرار دارد، در این میان بیشترین خطر متوجه نوجوانان است، گروهی حساس که بیش از گروه‌های سنی دیگر نیازمند توجه و همراهی هستند، خانم فیضی تلاش می‌کند با برپایی برنامه‌های مختلف فرهنگی و ورزشی اوقات فراغت دختران نوجوان را پر کند، این شریکه الامام می‌گوید:در هر فعالیتی که برای دختران انجام می‌دهم حتما اقتضای سنشان را در نظر دارم، اینکه جوان هستند و ممکن است ناخواسته رفتار‌هایی داشته باشند که ناشی از اقتضای سنی انسان‌هاست ، با مدارا و ملاطفت می‌شود جلوی بسیاری از این رفتار‌ها را گرفت و یا آن‌ها را اصلاح کرد.
نحوه برخورد این بانوی شریکه الامام با دختران و اعتمادی که این بچه‌ها به او کردند در میان اطرافیان زبانزد شده است، تاجاییکه والدین هم برای گرفتن راهنمایی درباره دختران جوان خود به او مراجعه كرده و از او مشورت می‌گیرند.
تحکیم بنیان خانواده
خانواده برای او یکی از حوزه‌های مهمی است که برای آن وقت می‌گذارد و اعتقاد دارد کار کردن در این موضوع از اولویت‌های هر شریکه الامامی است، برگزاری کلاس‌های آموزشی با هدف حفظ کانون خانواده، از فعالیت‌هایی است که طی این چند سال دنبال کرده است، در این سال‌ها خانم‌های بسیاری او را محرم اسرار خود دانسته و برای حل مشکلات خانوادگی خود به او مراجعه کرده‌اند.
اهمیت مطالعه برای شریکه الامامان
از ویژگی‌های بارز خانم فیضی این است که به شدت اهل مطالعه است و از هر فرصتی برای مطالعه استفاده می‌کند و معتقد است برای داشتن برنامه ریزی درست و اجرای طرح‌های دقیق باید از مطالعه بهره گرفت.
او در این خصوص توضیح می‌دهد: خیلی از برنامه‌های مطالعاتی و کتاب‌هایی که برای روحانیون مستقر توصیه می‌شود را همراه همسرم می‌خوانم، البته بعضا پیش می‌آید که من خبر معرفی یک کتاب جدید یا برگزاری دوره‌ای خاص برای روحانیون را به او می‌دهم، حتی گاهی محتوای آن را برایش می‌گویم، چون معتقدم افزایش سطح آگاهی و داشتن مطالعه برای یک شریکه الامام همچون روحانیون لازم و ضروری است.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار