کد خبر: ۵۹۴۷
شریکه الامام خراسانی، فعالیت‌های جالب توجهی را در مشهد راه اندازی کرده است

خانه‌ای که «خانه امید» محله شد

شریکه الامام سبزواری به اتفاق همسرش طبقه‌ای از منزل شخصی خودشان را تبدیل به یک کانون فرهنگی کرده‌اند، کانونی که حالا «خانه امید» اهالی محل است و علاوه بر اینکه برنامه‌های مختلفی در آن برگزار می‌شود به محلی برای رفع مشکلات مردم محله نیز تبدیل شده است.
۱۹ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۱

خانه ای که منزل امید یک محله شد

به گزارش پایگاه خبری نهضت، منصوره کوشکی ۱۷ سال است که با حجت الاسلام سید امیر فیض آبادی ازدواج کرده است. این شریکه الامام سبزواری بعد از ازدواج با حاج آقا فیض آبادی به مشهد آمد و تا  امروز در این شهر ساکن هستند، او در طی این سال‌ها در تمامی فعالیت‌های تبلیغی و فرهنگی، همسرش را همراهی کرده است، خانم کوشکی مادر پنج فرزند است.

راه اندازی کانون فرهنگی «از موج تا اوج» در منزل

خانم کوشکی پنج سال پیش برای زندگی به فاز۲ شهرک مهرگان آمد و متوجه شد اینجا شرایط خاصی دارد. وی در این باره می‌گوید: زمانی که به اینجا آمدیم نه مسجدی بود نه حسینیه‌ای و نه کانون فرهنگی ای، هیچ جایی نبود که در آن، برنامه‌های مذهبی و فرهنگی انجام شود. منزل ما یک خانه دو طبقه بود، من وهمسرم تصمیم گرفتیم طبقه دوم منزلمان را تبدیل به کانون فرهنگی کنیم، حیاط را سقف زدیم و طبقه بالا را به کانون فرهنگی اختصاص دادیم. اولین برنامه ما پهن کردن سفره افطاری در ماه مبارک رمضان بود اما  فقط دو خانم در این برنامه حضور داشتند، رفته رفته به تعداد افراد اضافه شد تا جایی که در محرم امسال قریب به ۸۰۰ نفر در عزاداری این حسینیه شرکت کردند.
از ابتدا کانون فرهنگی «از موج تا اوج» با هدف کمک به اهالی محل راه اندازی شد، خدا را شکر این کانون حالا به محلی برای حل مشکلات مردم محله تبدیل شده  انگار که کانون خانه دوم اهالی محل است.حالا اگر کسی هر مشکلی داشته باشد، برای حل آن به این کانون مراجعه می‌کند و مشکلاتش را با این زوج خستگی ناپذیر در میان می‌گذارد و خوب می‌داند که این زوج برای حل مشکلات هر کاری در توانشان باشد انجام می دهند، این شریکه الامام می‌گوید: مردم در این محله انگار عضوی از خانواده‌ی ما هستند، درخانه ما به روی آن‌ها و برای شنیدن مشکلاتشان باز است، حتی مراسم عروسی و عقد یکی از اهالی محل هم در منزل ما برگزار شد.

خانه ای که منزل امید یک محله شد       خانه ای که منزل امید یک محله شد  

 
تاسیس مهد کودکی مطابق با الگوهای مذهبی

در این حسینیه فقط مراسم‌های مذهبی و افطاری برگزار نمی‌شود، بلکه فعالیت‌های مختلف فرهنگی، مذهبی و آموزشی برای گروه‌های سنی مختلف نیز در آن برگزارمی‌شود، خانم کوشکی که خود مادر۵ فرزند است و از همان ابتدا دغدغه تربیت و پرورش بچه‌ها را داشته، تصمیم می‌گیرد از فضایی که در اختیار دارد استفاده کند تا یک مهدکودک مذهبی برای کودکان محله احداث کند، وی می‌گوید: تصمیم گرفتیم یک مهد کودک برای کودکان محله بسازیم که در آن هم مطابق با الگوهای مذهبی، کودکانمان آموزش ببینند و هم هزینه زیادی به خانواده‌ها تحمیل نشود، به لطف خدا توانستیم مهد کودک اوج را آنگونه که در نظر داشتیم و با اخذ مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی ایجاد کنیم، ثبت نام در این مهدکودک با هزینه بسیار اندک انجام می‌شود و در صورتی که خانواده‌ای نتواند هزینه مهد را تقبل کند، به صورت رایگان ثبت نام فرزندانشان انجام می‌شود، تقریبا نیمی از ۶۰ بچه‌ای که در این مهد ثبت نام کرده‌اند به دلیل مشکلات مالی شهریه‌ای پرداخت نکرده‌اند.
یکی از نکات جالب درباره مهد کودک اوج این است که مربیان آن یا شریکه الامام و یا طلبه هستند.افزون بر این، در این کانون فرهنگی، برنامه‌های مختلفی برای همه سنین به صورت رایگان برگزار می‌شود از کلاس‌های تقویتی برای دانش آموزان گرفته تا کلاس‌های ورزشی، عقیدتی و تفسیر قرآن.

خانه ای که منزل امید یک محله شد

کمک به اشتغالزایی بانوان 

خانم کوشکی اهتمام ویژه‌ای به حمایت و ایجاد شغل‌های خانگی دارد او چند سال قبل در خانه‌اش گلخانه‌ای ایجاد کرد و گیاهان آپارتمانی پرورش می‌داد و حالا به اصول پرورش این نوع گیاهان کاملا مسلط شده و از جزئیات هزینه پرورش چنین گیاهانی کاملا آگاه است و اکنون به یک مشاور در این زمینه تبدیل شده و به چند نفر در این زمینه مشاوره داده است تا شغلی برای خودشان دست و پا کنند‌. این شریکه الامام می‌گوید: من قبلا گلخانه‌ای در منزل درست کرده بودم و گیاهان آپارتمانی را در تعداد بالا پرورش می‌دادم، اما اکنون تبدیل به یک گلخانه کوچک برای استفاده شخصی شده است، در واقع هنوز گلخانه را دارم اما خیلی کوچکتر؛ اگر کسی بخواهد شرایط ایجاد یک گلخانه را بببیند از او دعوت می‌کنم تا گلخانه مرا ببیند و بعد از آن هم خودم به بازدید از فضایی که قرار است گلخانه شود می‌روم و راهنمایی های لازم را به آن‌ها می‌کنم یا درباره‌ی خریدن بذرها و خاک و لوازم مورد نیاز به آنها راهنمایی های لازم را می‌دهم تا الان چند نفر وارد این کار شده‌اند یکی از همسایه‌ها با همین راهنمایی‌ها یک گلخانه احداث کرده و حالا خودش و همسرش در این کار هستند و گیاهان آپارتمانی را به سراسر ایران ارسال می‌کنند.

معرفی هنر دست بانوان در فضای مجازی

خانم کوشکی یک حساب اینستاگرام نیز ایجاد کرده و در آن به معرفی هنر دست خانم‌های همسایه و تبلیغ محصولاتی مثل شیرینی‌های خانگی، گیاهان آپارتمانی و… می‌پردازد. وی می‌گوید: خانم‌ها توانمندی‌های بسیاری دارند از همین توانایی و استعدادها با کمی خلاقیت می‌توان برای کسب درآمد استفاده کرد، به همین دلیل ما یک گروه در فضای مجازی به اسم “مادران مهر” ایجاد کردیم و در آن به صورت حرفه‌ای، هنر دست بانوان را تبلیغ می‌کنیم و عکاس، تدوینگر و نیروهای حرفه‌ای دیگر نیز به ما در این مورد کمک می‌کنند.خدا را شکر بسیاری از خانم‌ها از این طریق کالای خودشان را معرفی و درآمد بسیار خوبی کسب کرده‌اند.
خانم کوشکی جهت تهیه شیرینی برای مراسمات فرهنگی و پذیرایی جشن‌ها به همین بانوان مراجعه می‌کند و از محصولاتشان که به گفته او از کیفیت خیلی خوبی نیز برخوردار هستند برای این قبیل مراسمات استفاده می‌کند.

تشویق به فرزندآوری

یکی از برنامه‌هایی که خانم کوشکی دنبال می‌کند، مسئله جمعیت و فرزندآوری است او توضیح می‌دهد: در کانون فرهنگی ” از موج تا اوج ” کلاس‌های مختلفی درباره‌ی جمعیت برگزار می‌کنیم و خانواده‌ها را به فرزندآوری تشویق می‌کنیم، من خودم مادر ۵ فرزند هستم و راستش حرفی که خانم‌ها از من می‌شنوند با حرفی که از سایرین می‌شنوند، واقعا متفاوت است چون من با تمام سختی‌ها و شیرینی‌های فرزندآوری آشنا هستم و اگر حرفی می‌زنم صرفا شعار نیست، بلکه عین چیزی است که زندگی می‌کنم، الحمدالله این برنامه‌ها خیلی خوب جواب داده و در محله ما خیلی از خانواده‌ها فرزند دوم و سومشان را به دنیا آورده‌اند و این فرهنگ کاملا جا افتاده است.

خانه ای که منزل امید یک محله شد

 

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار