کد خبر: ۶۴۹۱

سید رضا مؤید ؛ قریحه‌ای سیال و روان

«سید رضا مؤید» شاعری از جنس قریحه‌ای سیال و روان بود که طی سال‌های متمادی اشعار قابل توجه آئینی سرود که همواره مورد استفاده ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) قرار گرفت.
۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۳

«سید رضا مؤید»؛ قریحه‌ای سیال و روان

به گزارش پایگاه خبری نهضت، «سید رضا مؤید» شاعر پیشکسوت آئینی اهل مشهد؛ عصر روز جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱ در یکی از بیمارستان‌های مشهد به دلیل عارضه کلیوی از دنیا رفت، وی در سال ۱۳۲۱ در مشهد مقدس دیده به جهان گشود و تحصیلات مقدماتی را در مکتب‌خانه پشت سر گذاشت.
وی سرودن را از ۱۲ سالگی آغاز کرد؛ علاقه‌اش به شعر، پای او را به کتابخانه آستان قدس رضوی باز کرد و باعث شد تا ساعت‌ها در جوار حرم مطهر رضوی به مطالعه دیوان اشعار گذشتگان بپردازد.
او طی سال‌های متمادی اشعار قابل توجه آئینی سروده که همواره مورد استفاده ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) قرار گرفته است.
موید از بزرگان شعر آئینی بود و هیچ مناسبتی در تقویم تشیع نیست که برای آن شعری نسروده باشد. «گل‌های اشک»، «جلوه‌های رسالت»، «نغمه‌های ولایت»، «سفینه‌های نور» و «چکامه عشق» بخشی از آثار متعدد او است که منتشر شده است.
مقام معظم رهبری نیز طی پیامی از ایشان با صفت «با اخلاص» یاد کردند و گفتند: «شعر روان و دلنشین این هنرمند مومن که غالباً در خدمت معارف و ارزش‌های دینی است، یادگار ارزنده او در اینجا و ذخیره گرانبهای او برای نشئه اخروی است».
همچنین حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی - رئیس جمهور کشورمان - نیز طی پیام تسلیتی گفت: «ایشان از بزرگان شعر آیینی و مذهبی کشور بود که قریحه‌ای سیال و روان در سرودن شعر، به ویژه اشعار مذهبی داشت و علاوه بر مدح اهل‌بیت (ع)، مضامین انقلابی و حماسی دفاع مقدس نیز در دریای اشعار او موج می‌زد. اشعار آیینی و رثایی او نیز همواره مورد استفاده ذاکران و مداحان اهل بیت (ع) است».
 حجت الاسلام محمد قمی - رئیس سازمان تبلیغات اسلامی - نیزدر پیام تسلیت خود از حاج سید رضا موید خراسانی به عنوان خادم الرضا کشور و پیرغلام مخلص اهل بیت (ع) یا د کرد و گفت: «اشعار رثا و قریحه‌ی پرجاذبه ایشان در شعر، همواره در خدمت مضامین والای دینی و انقلابی بود که بی‌شک اندوخته اخروی ایشان خواهد شد».
مجید عسگری - رئیس حوزه هنری خراسان رضوی - هم  استاد موید خراسانی را دعبل انقلاب اسلامی، شاعر توانمند آیینی، خادم دلسوخته اهل بیت و هنرمند فرزانه یاد کرد و گفت: «هنوز زمزمه شعر ماندگار «خدا کند که بیایی» بر لب‌هاست و خاطره تشییع شهدای دفاع مقدس با نوای اشعار پرمغز او در تاریخ مشهد فراموش شدنی نیست».

مراسم تشییع و خاکسپاری این مداح و شاعر پیشکسوت اهل بیت (ع)، صبح شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ با حضور مردم مشهد، شاعران و خادمان امام رضا (ع) از تکیه کرمانی‌ها به سمت حرم مطهر رضوی برگزار شد و آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و امام جمعه مشهد نیز بر پیکر این شاعر آئینی نماز خواند و مرحوم سیدرضا موید در صحن آزادی به خاک سپرده شد.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار