کد خبر: ۷۳۲۸
مدیرعامل بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی در گفتگو با دیباچه:

چالش اصلی کتاب در کشور قیمت کاغذ است/ ویترین کتاب‌فروشی‌ها باید بر اساس علاقه مردم باشد

مدیرعامل بنیاد ملی کتاب سازمان تبلیغات اسلامی گفت: چالش اصلی کتاب در کشور قیمت کاغذ است زیرا در سال‌های اخیر با افزایش قیمت کاغذ مواجه بوده‌ایم.
۰۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۹

چالش اصلی کتاب در کشور قیمت کاغذ است/ ویترین کتاب‌فروشی‌ها باید بر اساس علاقه مردم باشد

معصومه شمسینی غیاثوند: درحالی سی‌امین هفته کتاب و کتابخوانی، با شعار «ما همانیم که میخوانیم» با هدف ترویج فرهنگ کتابخوانی در جامعه به کار خود پایان داد که صنعت نشر کتاب با مشکلات عمده‌ای از جمله گرانی کاغذ و عدم توزیع مناسب کتاب مواجه است.

مجدالدین معلمی، مدیرعامل بنیاد ملی کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی به دیباچه در رابطه با جایگاه کتاب و کتابخوانی در کشور می‌گوید: دو تصور عمومی نسبت به کتاب وجود دارد که هر دو  تصور اشتباه است. یکی اینکه مردم در کشور ما کتاب نمی‌خوانند. دومین تصور  اشتباه این است که گردش حوزه اقتصادی کتاب منطقی نیست و سود در خرید و فروش کتاب وجود ندارد در حالی که واقعیت چیز دیگری را نشان می‌دهد.

مدیرعامل بنیاد ملی کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به آمار خرید و فروش کتاب در کشور افزود: آمار‌های عرضه کتاب نشان می‌دهد که در حوزه کتاب نه تنها تیراژ کتاب کم شده ،بلکه با افزایش همراه بوده است. اگر در برخی موارد تیراژ کتاب نسبت به گذشته کم شده اما در مقابل عناوین کتاب‌ها زیاد شده است. آمار حوزه کتاب نشان می‌دهد کتاب کالایی اقتصادی است و مردم در کشور ما کتاب می‌خوانند و بر اساس این فضا جلو  می‌روند.

« معلمی » با اشاره به تعداد زیاد ناشران در کشور گفت: اینکه تعداد ناشران در کشور ما زیاد  بوده موضوعی قابل بحث است که می‌توان در باره آن گفتگو و این موضوع را نقد کرد و در سیاست‌گذاری جداگانه مورد بررسی قرار داد، اما فضای کتاب فروشی‌ها هر چند مثل فضای سنتی قبل نیست و دلیل آن خرید و فروش کتاب از فضای مجازی است که در کنار فضای سنتی خرید و فروش کتاب قرار گرفته است؛ در مجموع می‌توان گفت که برخلاف تصور و آنچه القا می‌شود فضای خرید و فروش کتاب در کشور نامطلوب نیست.

 مدیرعامل بنیاد ملی کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی درباره مهمترین چالش‌های فضای کتاب در کشور تصریح کرد: اولین چالش اصلی کتاب در کشور قیمت کاغذ است که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت کاغذ مواجه بوده‌ایم. دومین چالش که تاثیر نامطلوبی در فضای کتاب در جامعه دارد پخش و توزیع نامناسب کتاب است؛ بسیاری از فعالان حوزه کتاب در زمینه پخش کتاب،حرفه‌ای عمل نمی‌کنند.‎ سومین چالش هم موضوع فروشگاه‌های کتاب است که نحوه فروش کتاب به نحو مطلوبی کار نشده و عرضه کتاب به لحاظ فروش کم است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

« معلمی » در خصوص پُر کردن خلاء و فاصله جامعه با فضای کتاب و کتابخوانی خاطرنشان کرد: با تبلیغات و ترویج و گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی باید این فاصله پُر شود تا ما بتوانیم کتاب‌های با کیفیتی را به مردم و علاقمندان حوزه کتاب معرفی کنیم، زیرا آن‌ها حق دارند که وقتی وارد فروشگاه کتاب می‌شوند سریع متوجه شوند که کدام کتاب بهتر و مطلوب‌تر است؛ در برخی فروشگاه‌ها معرفی کتاب به طور شایسته انجام نمی‌شود.

مدیرعامل بنیاد ملی کتاب رویش اندیشه سازمان تبلیغات اسلامی در پایان گفت: باید فضای موسسات کتاب به گونه‌ای باشد که مشاوران به مشتریان کتاب و سلایق آن‌ها توجه کنند و آن‌ها را به گونه‌ای راهنمایی کنند که استقبال مردم به کتاب بیشتر شود. نکته دیگر این است که باید در جامعه سطح تماس مردم را با فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را افزایش بدهیم. ویترین کتاب‌فروشی‌ها باید بر اساس علاقه مردم باشد و فضای عرضه کتاب در فروشگاه‌ها به نحو شایسته تقویت شود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار