کد خبر: ۸۵۹۱

از آشنایی روستائیان با نهج البلاغه تا ترک اعتیاد پدر و مادر معتاد

باتوجه به مهجوریت کتاب شریف نهج البلاغه طرحی را به نام «در مسیر آرامش» و با شعار «هر هفته ۱۵دقیقه با نهج البلاغه» از ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ آغاز کردیم که الحمدلله با استقبال بسیارخوب و چشگمیری همراه شد.
۰۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۷

از آشنایی روستائیان با نهج البلاغه تا ترک اعتیاد پدر و مادر معتاد

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مهم‌ترین وظیفه انبیای الهی که در اوج انسانیت و قدرت روحی و معنوی بودند، تبلیغ دین خدا و هدایت جامعه بشری به سوی خداوند متعال و زندگی معنوی، انسانیت و تربیت نفوس بوده است، چنانچه قرآن کریم در آیه ۳۶ سوره نحل می‌فرماید ما در هر امتی رسولی برانگیختیم که، خدای یکتا را بپرستید و از طاغوت اجتناب کنید.

تبلیغ دین ادامه راه انبیا است، حال اگر کسی در این مسیر متعالی قدم گذاشت و به تبلیغ دین خدا و تربیت معنوی مردم و هدایت جامعه پرداخت، بدون شک ادامه دهنده مسیر انبیای الهی است و اجر و مزدی هم‌چون اجر و مزد انبیای الهی دارد.

کار تبلیغ دین خدا چنان عظیم و ارزشمند است که خداوند متعال در آیه ۱۲۲ سوره توبه بدان امر کرده و می‌فرماید، چرا از هر جمیعتی گروهی به سوی پیامبر (ص) کوچ نمی‌کنند تا در دین آگاهی یابند و قوم خود را هنگامی که به سوی آنان بازگشتند بیم دهند، باشد که از مخالفت با خدا و عذاب او بپرهیزند، یعنی ای مؤمنین باید برخی از شما کوچ کند و با درس خواندن و مطالعه عمیق در دین، تخصص لازم را پیدا کند، سپس به میان قوم خود برگردد و به تبلیغ دین خدا بپردازد، از این رو و با توجه به اهمیت تبلیغ با یکی از روحانیون این عرصه به گفت و گو نشسته ایم؛

با سلام خدمت شما، در ابتدا خود را معرفی کنید و درباره فعالیت‌های تبلیغی خود بگویید.

با سلام و تحیات خدمت شما اینجانب اشکان صادق نژاد متولد شهرستان داراب هستم.

با عنایت به علاقه بسیار وافر به روحانیت و تبلیغ و احساس ضرورت و توانمندیی که از خویش سراغ داشتم وارد حوزه علمیه شدم و هم اکنون در سطح سه مرکز تخصصی تبلیغ حوزه علمیه قم مشغول تحصیل هستم.

از همان سال‌های ابتدایی که وارد حوزه شدم، تبلیغ را نیز آغاز کردم و الحمدلله تاکنون نیز ادامه دارد.

در مکان‌های مختلف از جمله مساجد، هیئات، تکیه‌ها، حسینیه‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، اماکن تفریحی، اماکن زیارتی و کمپ‌های ترک اعتیاد، بیمارستان‌ها، سالن‌های ورزشی و… فعالیت داشتم.

حوزه: چه چیزی باعث شد در این عرصه فعال شوید؟

علاقه، احساس ضرورت، توانمندی و مطالعات فراوان در این بخش موجب شد تا در این عرصه فعالیت کنم.

حوزه: فعالیت‌های تبلیغی شما فقط حضوری است؟

خیر در بخش مجازی نیز بنده فعالیت‌های بسیاری داشته ام، الحمدلله خداوند متعال این توفیق را داده که علاوه بر فضای حقیقی، در فضای هم فعالیت داشته باشیم.

من واقعاً به تبلیغ خیلی علاقه دارم و با گوشت و استخوانم ممزوج شده است.

وقتی می‌خواستم وارد حوزه علمیه شوم به یک روحانی جهت استخاره مراجعه کردم. ایشان پس از استخاره گرفتن گفت نیتی که دارید انجامش واجب و ترکش حرام است.

حوزه: برنامه‌های مجازیتان چگونه است؟ و چگونه آغاز به کار کردید؟

از طریق نرم افزارها و برنامه‌ها مجازی مختلف ازجمله واتساپ، اینستاگرام، وایبر، تلگرام، ایتا و… فعالیت داریم.

برنامه‌ها در ابتدا به صورت متنی، بعد به صورت ضبط کلیپ و هم اکنون به صورت زنده و لایو درحال اجراست.

حوزه: یک طرح بزرگ هم داریدکه سرو صدای زیادی به پاکرده است در آن مورد توضیح می‌دهید؟!

خداوندمتعال عنایت فرموده در طرح نویسی توانمندی خوبی داریم. با توجه به مهجوریت کتاب شریف نهج البلاغه طرحی را به نام «در مسیر آرامش» و با شعار «هر هفته ۱۵ دقیقه با نهج البلاغه» از ماه مبارک رمضان ۱۴۰۰ آغاز کردیم که الحمدلله با استقبال بسیار خوب و چشگمیری همراه شد.

در ابتدا به صورت لایو اجرا می‌شد اما پیشنهادهای زیادی نسبت به ضبط کلیپ کوتاه و نشر آن شد که خدا را شکر این پیشنهاد هم به مرحله اجرا درآمد.

برای اجرای این طرح هیچ گونه هزینه‌ای نداشتم و با شهریه اندک طلبگی این برنامه را آغاز کردم و با خیلی از نهادهای متولی هم ارتباط برقرار کردم ولی هیچگونه همکاری‌ای حاصل نشد به گونه‌ای که ما فقط با یک عدد گوشی موبایل کلیپ را ضبط و تدوین کرده و بعد به اشتراک می‌گذاشتیم و هیچ گونه امکانات دیگری نداشتیم.

البته با التفات به این مسائل برنامه بسیار عالی انجام و در سطح استان‌های مختلف بین مخاطبان متفاوت اعم از پیر و جوان و نوجوان به اشتراک گذاشته می‌شود.

حوزه: در فضای حقیقی چه فعالیت‌هایی دارید؟

بنده با توجه به اینکه پدر و مادرم بیمار هستند و از آنها پرستاری می‌کنم به تبلیغ و تحصیل هم اهمیت بسیار زیادی می‌دهم.

فعالیت‌های تبلیغی‌ام با توجه به مکان و مخاطب بسیار متفاوت می‌باشد.

نگاه بنده به تبلیغ اینگونه است که هر انسانی در هر جا و مکان، در هر پست و مقام، با هر لباس و هر عنوانی که دارد می‌تواند تبلیغ کند.

گاهی یک قاضی با عنوان خودش، پزشک و پرستار با لباس خاص خودش، پلیس با لباس فرمش و غیره می‌توانند به گونه‌ای تبلیغ کنند که از عهده دیگران ساقط است.

تبلیغ بنده به روش‌های گوناگونی است گاهی منبر و کلاسداری است گاهی هم وارد میدان می‌شویم و به مشکلات مردم رسیدگی می‌کنیم و گاهی مشاوره و غیره.

حوزه: چگونه با مخاطب ارتباط برقرار می‌کنید؟

ارتباط بسیار مهم، اینکه قرارست با چه کسی ارتباط برقرار کنیم بسیار مهمتر است

نوع و روش ارتباط گیری حقیر بسیار بسیار با دیگران فرق دارد.

به نظر حقیر نوع نگاه فرد ارتباط برقرارکننده، نوع برخوردش، لباسش و غیره در ارتباط گرفتن بسیار اهمیت دارد.

برخی از عوامل از نظر اینجانب در ارتباط گیری بسیار مهم هستند.

محبت، لبخند، پوشش، عطر مورد استفاده، نوع بیان و صحبت کردن و غیره، بنده این نکات را کاملاً رعایت می‌کنم به گونه‌ای که اگر یک نفر در اتوبوس کنارم نشسته باشد ظرف یک دقیقه می‌توانم آن شخص را جذب کنم.

عمدتاً در مکان‌های تبلیغی ام فرد به من می‌گوید حاج آقا ما به گونه‌ای باشما ارتباط داریم و حس راحتی می‌کنیم که نه تنها به روحانیون بلکه با هیچکس این چنین نبودیم.

جوانانی که چندین سال پیش در محلشان تبلیغ بودم هنوز که هنوز است با من ارتباط دارند.

حوزه: در خصوص برنامه‌های تبلیغی و یا حتی ارتباط گیری هایتان کتاب‌ها و دوره‌های خاصی دیده اید؟

بنده در زمینه تبلیغی نوارها، سی دی‌ها، کلیپها، کتاب‌ها، مجلات، سایت‌ها، کانال‌ها وگروه های مختلفی را دیده ام چه افراد قدیمی و چه افرادی که الان در حال فعالیتند و برخی از مواردهم تجربی بوده است. برخی هم در تخصصی تبلیغ و یا جاهای دیگر آموزش دیده ام.

اما در خصوص ارتباط گیری کتابهای زیادی دیدم ولی کمک زیادی به من نکرد وهرچه بوده است تجربی است.

حوزه: از چه شخصی به عنوان الگو استفاده کردید که موفق شدید؟

بنده به دو تن از اساتید بزرگوار حجج الاسلام و المسلمین رفیعی و دانشمند بسیار علاقه دارم و تمام سخنرانی‌ها و تالیفاتشان و حتی دوره‌های آموزشی آنان هم شرکت کردم، همچنین با استاد رفیعی ارتباط داشته و در تمام مسائل بنده را راهنمایی کرده و می‌کنند.

حوزه: مجازی و از طریق شنیده‌ها شما علاوه بر تبلیغ، به دنبال حل مشکلات مردم هستید توضیح دهید.

بله عرض کردم شیوه تبلیغی بنده متفاوت است، گاهی فردی مشکل اداری دارد، گاهی فردی وسایل منزل ندارد، گاهی فردی از نظر سرویس بهداشتی و حمام مشکل دارد، گاهی اوقات حتی افرادی هستند که واقعاً به نان شب محتاجند، هرچ ندکه ما توان مساعدت نداریم ولی می‌توانیم وسیله‌ای شویم تا مردم مشکلاتشان حل شود.

حوزه: در خصوص ترک اعتیاد یک پدر و مادری هم در برنامه‌هایتان داشتید توضیح می‌فرمایید.

بله از این موارد زیاد داشتیم، خیلی‌ها هستند که به بیماری اعتیاد مبتلا هستند و خودشان هم واقعاً خسته اند نیاز به این دارند که یک نفر آنها را حرکت دهد.

در مکانی از محله‌های تبلیغی با زن و مردی برخوردم که از مواد سفید استفاده می‌کردند، اوضاع بسیار نابسامانی داشتند، خانواده‌ای شلوغ و پر جمعیت بودند، بچه‌های زیادی داشتند، پس از چند مدت پدر و مادر را ترک دادیم و الان چند ماهی است که پاک هستند، بچه‌های این خانواده بسیار خوشحال اند که پدر و مادرشان از این بیماری نجات پیدا کرده اند.

به من می‌گفتند حاج آقا قبلاً اگر می‌رفتیم در کوچه تا با بچه‌ها بازی کنیم آنها به ما می‌گفتند برید شما پدر و مادرتان معتاد است و ما با شما بازی نمی‌کنیم اما الان نوع رفتار آنها با ما فرق دارد.

حوزه: چه چشم اندازی را برای ادامه مسیر خود ترسیم کرده اید؟

در هرجایی که باشم مصداق آیه شریفه “ابلغکم رسالات ربی و انا لکم ناصح امین” باشم.

چه سخنی با مسئولان دارید؟

سه نکته:

نکته اول: مسئولان باید نسبت به حل مشکلات مردم و تکریم آنها اهتمام بیشتری داشته باشند.

مسئولی مفید و سودمند خواهد بود که در کمترین زمان و با روش‌های مختلف چه از طریق تماس، چه از طریق پیام، چه حضوری و غیره جهت حل مشکلات مردم گام بردارد.

نکته دوم: از مسئولان انتظار می‌رود که از افرادی که بصورت جهادی فعالیت فرهنگی دارند با جان و دل پذیرفته و از آنها حمایت کنند به مکاتباتشان و تلفن‌هایشان پاسخ بدهند و آنها را دلگرم کنند.

نکته سوم: نسبت به ایام عزاداری و اعیاد و موالید اهل بیت علیهم السلام توجه بیشتری داشته باشند

ارسال نظر