کد خبر: ۸۸۵۱
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

دغدغه‌های محله اسلامی محدود به دیوارهای مسجد محله نیست/ اگر روایت درستی نداشته باشیم، در زمانه جنگ روایت‌ها جفا کرده‌ایم

حجت‌الاسلام قمی در اختتامیه مهرواره «بانور» گفت: در روایت همدلی مردم نباید کوتاهی نکنیم؛ و به نظرم همین که ما چنین موضوعاتی را که در شهر‌ها و محله‌های مختلف، روایت نکردیم ضربه خوردیم.
۲۱ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۳

مجاهدت‌های بانوان را باید روایت کنیم/ ما نباید در زمانه جنگ روایت‌ها غافل باشیمبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، آیین اختتامیه مهرواره «بانور» و افتتاحیه محله «همدل ۲» صبح  ۲۱ اسفند با حضور سردار غلامرضا سلیمانی فرمانده سازمان بسیج مستضعفین، حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام رضایی، نماینده، ولی فقیه در سازمان بسیج، سردار حیدر بابا احمدی، دبیر مهرواره محله همدل، مریم زادقاسمی، دبیر مهرواره «بانور»، حجت‌الاسلام میرمحمدیان، مدیرعامل بنیاد هدایت و با حضور برخط جمعی از مدیران کل سازمان تبلیغات و مسئولان سپاه‌های استانی در  سازمان بسیج مستضعفین برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی با بیان این خاطره که «در محلهٔ ما و بسیاری از محلات رسم این بود که روز اول سال به منزل خانواده شهدا سر می‌زدند و ما ذوق و شوق این دیدار عیدانه را داشتیم. در یکی از این دیدار‌ها مادر شهید  خطاب به ما گفتند: «اینکه به خانواده شهدا سر می‌زنید، کار بسیارخوبی است، اما وقتی‌که جوان من در این دنیا بود، شب‌های عید  بسیار دغدغه مستضعفین را داشت؛ و این توقع از شما هم می‌رود که این رویه‌ها و سنت‌هایی که از شهدا مانده را ادامه دهید». این تذکر و فرمایش مادر شهید باعث برکاتی در آن محله شد و اتفاقاً در این حرکت خیرانه، بازهم بانوان پیش‌گام شدند و با مدیریت بانویی فرهیخته و بزرگوار، بانوان دیگرمحله، جریان و چرخهٔ خیری را به‌وجود آوردند. امروز هم از ما توقع می‌رود که با تقویت هویت محلی به کمک مستضعفین محلات برویم و برای روایتگری از همدلی این مردم کوتاهی نکنیم. تاکنون هم اگر چنین موضوعاتی را که در شهر‌ها و محله‌های مختلف کشور، نمونه‌های بسیاری دارد را روایت نکرده‌ایم ضربه خوردیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بیان داشت: در عرصه روایت مجاهدت‌های بانوان، ظرفیت‌های بسیاری وجود دارد این در حالی است که حضور مؤثر بانوان در عرصه‌های مختلف اجتماعی را باید سرود و ستود و روایت کرد البته باید اذعان داشت که بانوان در روایت گری این مجاهدت‌ها هم موفق‌تر هستند. به‌طور مثال در روایت گری سال‌های دفاع مقدس و جنگ تحمیلی، بانوان این مرزو بوم از آقایان پیشی گرفته‌اند و شاهد آثار فاخر و قلم‌های گیرایی در میان بانوان نویسنده هستیم. لذا باید این موضوع را به جد پیگیری  و مجاهدت‌های بانوان را به‌طور شایسته روایت كرد و از این رهگذر کم‌کاری‌های گذشته را جبران کنیم. چراکه روایت نکردن «همدلی مردمِ ماهِ محله‌ها» اشتباهی بزرگ است. باید گفت که غفلت از زحمات بانوان در حوزه رفع مشکلات و گرفتاری محرومان و مستضعفین همچنین انعکاس ندادن عظمت روح و زیباییِ نقش‌آفرینی و مجاهدت‌های خانم‌ها در رسیدگی به، به جامعهٔ  و «هویت زن ایرانی» ولو ناخواسته اجحاف کرده‌ایم.

حجت‌الاسلام قمی با اشاره به اهداف شكل‌گيري و برگزاري مهرواره «بانور» و محله همدل عنوان داشت: در اين دو مهرواره مسئله مورد تمرکز، محله‌ها هستند؛ و در زمانه منازعه پیچیده امروز که نوک‌تیز پیکانش قبضه افکار عمومی است، شیاطين عالم . دشمنان اين سرزمين و نظام به دنبال شکاف اجتماعی هستند و این شکاف اجتماعی را باید با تقویت ولایت عرضی و مراقبت جامعه از يكديگر و مواسات، ترمیم کرد. اگر مردم پای‌کار بیایند و اصل گره‌گشایی و روایت این گره‌گشایی‌ها به‌طورجدی رقم بخورد و این زیبایی‌های جامعه به نمایش درآید، گام جدی‌ای برای مقابله با دشمن برداشته‌ایم. اینکه مراقبت مردم محله از يكدیگر در این زمانه جنگ روایت‌ها به‌درستی روایت نشود، جفای بزرگی است و باید مراقب آن باشیم؛ و بازهم می‌خواهم تأکید کنم که در این روایتگری‌ها بانوان و البته سرمایه اجتماعی عظیم و مهم نوجوانان، نقش کلیدی دارند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: نبايد تنها به اقدامات مؤثر اجتماعی بسیجیان که به عنوان قشري که بیش از بقیه ملتزم به شریعت هستند، بسنده كرد. هنگامیکه صحبت از همدلی و مهرورزی می‌شود، تمام اقشار مردم پای این کار هستند. نباید این مرزبندی‌های عمدتاً سازمانی را در این امور اجتماعی پررنگ کنیم، باید برای پای‌کار آمدن تمام مردم در تجمعات مؤمنانه تمهیداتی داشته باشیم؛ البته این مهم  در قالب محله‌های اسلامی متجلی می‌شود و تمام نهاد‌ها و ارگان‌ها در خدمت این امر باید باشند که مردم حق را اقامه کنند و ارويداد با محوريت مسجد و محله اسلامی رقم خواهد خورد. بنابراین باید به خاطرمان بسپاریم که دغدغه‌های محله اسلامی و امام محله، محدود به دیوار‌های مسجد محله نیست و باید تمام اهالی محله را فرابگیرد.

حجت‌الاسلام قمی در پایان تأکید کرد: باید بدانیم که در این زمانهٔ جهاد امید اگر پویش‌ها و اتفاقات اجتماعی مانند مهرواره «بانور» و محله همدل به‌درستی روایت نشوند و بر افکار عمومی تأثير نگذارند، کار به نحو احسن به اتمام نرسیده است و امیدوارم که بتوانیم به نحو مطلوبی به روایت خوبی‌های مردم و این کار‌های بزرگ اجتماعی بپردازیم.

گفتنی است در پایان این مراسم از بانوان فعال مهرواره «بانور» تجلیل و تکریم به عمل آمد و از پوستر مهرواره محله «همدل ۲» نیز رونمایی شد.

 

ارسال نظر