کد خبر: ۸۸۹۵
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

سنت جلسات خانگی قرآن در محله‌ها تقویت شود/ ما خود را مکلف در نشر خوبی‌های مردم می‌دانیم

حجت‌الاسلام قمی در نشست تشریح برنامه‌های قرآنی سازمان دارالقرآن‌الکریم در ماه رمضان، تاکید ویژه‌ای بر برگزاری جلسات قرآنی خانگی در محله‌ها داشت و این ماه را فرصت خوبی برای بهره‌بردن از قرآن کریم دانست.
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۵

 

 

سنت جلسات خانگی قرآن در محله‌ها تقویت شود/ ما خود را مکلف در نشر خوبی‌های مردم می‌دانیم

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست خبری  تشریح برنامه‌های عملیات رمضان سازمان دارالقرآن الکریم در سال ۱۴۰۲ با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، رضا عزت‌زمانی معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی و علی تقی‌زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم به همراه رو نمایی از چند محصول و پوستر ویژه ماه مبارک رمضان، روز چهارشنبه ۲۴ اسفند ماه در مجموعه سرچشمه برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمَّد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای این نشست ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این نشست و مجریان طرح نشر خوبی‌های قرآن کریم کتاب هدایت، بیان کرد: مردم ایران در لایه‌های عمیقی از قومیت، شخصیت و فرهنگشان در این مکتب ریشه دوانده و گره خورده است. به تعبیر مکتب شهید مطهری این ایرانی بودن و اسلام مثل شیر و شکر باهم درآمیخته شده و در هم تنیده است.

او در ادامه با اشاره به آمارهای منتشر شده ازافکارسنجی مردم درخصوص باور و اعتقاد مردم به قرآن کریم، گفت: ما یک حس عمومی درباره قرآن داریم و این در افکارسنجی‌ها و نظرسنجی‌ها آمده که بالای نود درصد از مردم به اینکه کلمات قرآن از آن خداست اهتمام و اعتقاد دارند. البته که نیازی به نظر سنجی نیست و همه قرآن را به عنوان کتاب الهی و هدایت می‌شناسیم. اگرچه بهره ما از قرآن اندک است، یکی از حسرت‌های عمومی این است که بهره‌مان از  قرآن کم است و این شاید خیلی ربطی به قشر‌های مختلف جامعه هم نداشته باشد. ما آنگونه که باید خیلی از قرآن بهره‌مند نشدیم.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در ادامه به فرارسيدن بهار قرآن ماه مبارک رمضان اشاره کرد و گفت: ماه رمضان بهار قرآن و اوج قرآن است، اگرچه دوست داریم مجالس قرآن در تمام سال برگزار شود، اما همه می‌دانیم که اگر بخواهیم یک کار قرآنی مستمر در طی یک سال داشته باشیم، طلیعه‌اش باید در ماه رمضان باشد. ما در عالم کار قرآنی ان‌شاءالله امسال می‌گوییم؛ سالی که  نکوست از بهارش پیداست و امید داریم که سالی قرآنی را رقم بزنیم و بهره جامعه در این سال از قرآن بیشتر شود. 

او در ادامه صحبت‌هایش به سنت جزخوانی‌ در ماه مبارک رمضان اشاره کرد و افزود: خیلی از افراد هستند که در ماه رمضان نیت می‌کنند به یاد امواتشان یک جز قرآن کریم را تلاوت کنند، الحق والانصاف که فرصت خوبی هم فراهم شده، چراکه رسانه ملی هم طرح پخش جزخوانی‌ قرآن کریم را از شبکه‌های مختلف تلویزیونی و رادیویی دارد و قاریان خیلی زیبا و روان قرآن را تلاوت می‌کنند‌.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی یادآور شد: یکی از سنت‌های قشنگ جلسات جزخوانی محله‌است، که در مسجد محله، در حسینیه‌ها و حتی خانه‌ها برپا می‌شود. من خودم در کودکی بارها در جلسات جز خوانی قرآن کریم خانگی شرکت کردم. شیرینی و حلاوت آن جزخوانی‌ با تصاویر واضح و روشنی در ذهنم ماندگار شده است. این سنت قشنگ باید تقویت شود چرا که این امکانش وجود دارد در محلات جلسات قرآنی بیش از پیش پا بگیرد و امسال فرصت تعطیلات اتفاق خوبی را برای بچه‌ها و خانواده‌ها فراهم می‌کند تا اهتمام بیشتری نسبت به جلسات قرآنی خانگی و محله‌ای داشته باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی درخصوص تفسیر و شرح آیات نورانی قرآن کریم گفت: یکی از دغدغه‌های این محافل قرآنی رمزگشایی و تببین آیات نورانی قرآن است که می‌گویند ای‌کاش در کنار تلاوت قرآن بهره‌ بیشتری از این آیات می‌بردیم‌، که این مهم با محوریت همین کتاب "تببین با تبیان" رقم خواهد خورد.

او ادامه داد: تببین تا امروز شاید برای خیلی از افراد سوال باشد که می‌گویند تبیین چیست؟ تبیین یعنی مثل روز همه چیز روشن شود. خداوند عزیز قرآن کریم را تبیان و نور و حضرت محمد(ص) را تببین کننده آن قرار داده است. محل و منبع معرفت قرآن است و هر کس بتواند  به تبیین و روشن شدن قرآن در جامعه و محافل قرآنی کمک کند، کار بزرگی انجام داده است. کمااینکه ما می‌فهمیم که توجهات معنوی حالمان خوب است و برخلاف مشکلات اقتصادی در کشور وجود، در همین شب عیدی اگر مردم به کسی کمک می‌کنند، حالشان بهتر و خوب است و درواقع وقتی یک بهره معنوی می‌برند حالشان خوب می‌شود‌.

حجت‌الاسلام والمسلمین قمی با بیان اینکه وقتی همین پیام‌های قرآنی را بهره می‌بریم و خوبی‌ها را روایت می‌کنیم و نشر می‌دهیم، حالمان خوب می‌شود، گفت: وقتی بیشتر به سوره محمد (ص) که آینده خوبی‌ها و نشر خوبی‌ها را بیان می‌کند توجه می‌کنیم، ما هم خودمان را مکلف و موظف می‌دانیم برای نشر آن و اینکه بیشتر از پیش اهتمام بورزیم. ماه رمضان و بهار قرآنی امسال، سالی شیرین و جذاب را همراه خود دارد، اميدواريم که امسال برای مردم به شکلی رقم بخورد که در پایان این ماه بگویند، عید امسال یک بهره افزون‌تری از تلاوت، تفسیر و حتی شنیدن قرآن گرفتیم.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی: حرکت محله «همدل» در مسیر حال خوب مردم و امید آفرینی در جامعه است

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی در ادامه مراسم درباره همدلی و برپایی محافل قرآنی در ماه مبارک رمضان گفت: اگر جامعه ما دچار تزلزل و مشکلات می‌شود به‌خاطر دوری از نور قرآن است‌، اما ما امیدواریم در ماه مبارک رمضان به برکت قرآن کریم و همدلی‌های مردم، شیرینی عید برایمان دوچندان شود و روزی برسد که قرآن محفل و میدان‌دار محافل و نقل مجالس ما باشد و ما زیبایی‌های قرآن را ببینیم و نشر دهیم. 

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی، به همکاری ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و دارالقرآن کریم در ماه رمضان سال ۱۴۰۲، اشاره کرد و گفت: این دو دستگاه امسال بنا دارند با تقویت پیوستگی‌های مردم و خوبی‌های که مردم ما دارند، اما گاهی این بهترین مردم بودن، خوبی‌ها در دنیا یا دیده نمی‌شود، یا کمتر دیده شده‌است‌. بالاخره شما رسانه‌ای‌ها نقش ویژه‌تری در این میدان دارید. کمک کنید تا غبارها کنار رود و با روایت و نشر خوبی‌ها در جامعه امید ایجاد شود. تلاش ما بر این است امسال طبق روالی که در سال‌های گذشته تجربه کردیم محور عملیات را پیوستگی‌ و همبستگی مردم قرار دهیم، آن چیزی که سرمایه اجتماعی و فرهنگی ماست. 

او در ادامه به تجمیع مردم در محله‌های «همدل» اشاره کرد و گفت: طرح محله همدل عنوانی است که بسیاری از نهادها پای کار آمدند و سازمان تبلیغات اسلامی میدان‌دار این ماجراست، مردم در قالب محله «همدل» دورهم جمع می‌شوند، مشکلات را شناسایی می‌کنند و سپس دست به دست هم می‌دهند و مشکلاتشان را حل می‌کنند. البته در گام بعدی محله همدل نشر خوبی‌هاست که نوجوانان دهه هشتادی و بانوان ما می‌توانند پای کار بیایند. ما در صدد آن هستیم که ظرفیت‌های رادیو محله‌ را رشد دهیم و در کنار فضای آموزشی برای آن دست از نوجوانانی که دوست دارند در فضای رسانه‌ای کار کنند را فراهم کنیم، تا خودشان بروند آدم‌ها و قصه‌های خوب محله‌هایشان پیدا کنند و خوبی‌های آن‌ها را روایت کنند.

حجت‌الاسلام عزت‌زمانی ادامه داد: بخش سوم ما در محله «همدل» نشر خوبی‌هاست و بر اینکه علاوه بر اینکه روایت خوبی تولید شوند، آن را نشر دهیم و اگر در یک محله‌ای کاسب خوبی وجود دارد آن را همه باید در دنیا ببیند و آن را نشر دهیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی در پایان عنوان کرد: فرآیند محله «همدل» در راستای حال خوب مردم و امید آفرینی در جامعه است، چرا که در دنیایی که تفرقه می‌اندازد تا کار خودش را پیش ببرد، باید تلاش کنیم که در وهله اول مشکلات محلات خود را برطرف کنیم و پس از آن خوبی‌های جامعه را روایت کنیم و بعد تلاش کنیم همه ما این روایت خوبی‌ها را به کمک شما اهالی رسانه این کار را به بهترین نحو پیش ببریم.

حجت‌الاسلام تقی‌زاده: پویش «حال خوب» با محوریت سوره «محمد(ص)» در کنار مردم است

حجت‌الاسلام تقی‌زاده رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در ابتدای این مراسم اشاراتی به آیات نازل شده در وصف ماه مبارک رمضان داشت و بیان کرد: سازمان دارالقرآن الکریم و دیگر مجموعه‌هایی که درباره قرآن زحمت می‌کشند اوج و قله کار خودشان را ماه رمضان درنظر می‌گیرند. فلذا ما هم در این راستا فعاليت‌هایمان را تحت عنوان پویش سوره «محمد(ص)» که پیامبر خوبی‌هاست مورد بحث و بررسی قرار دادیم.

او در ادامه با بیان اینکه سوره «محمد(ص)» به‌شدت امیدآفرین است، گفت: محور امیدآفرینی در این سوره خیلی مهم است، همچنین اینکه در این سوره به حال خوب و کار خوب اشاره شده که ذیل آن ما پویش «حال خوب» را برای سه رده سنی کودکان و نوجوانان، جوانان و بزرگسالان طراحی کرده‌ایم. این پویش مسابقه‌ است و هر فرد در ۵ گام با این پویش همراه خواهد بود. همچنین ما در این راستا تولید محتوایی انجام داده‌یم که یک کتاب ناظر بر سوره حضرت «محمد(ص)» و با محوریت آینده روشن است. این کتاب به شهرستان‌ها، استان‌های کشور ارسال شده است و امید داریم که با محوریت این کتاب کرسی‌های تلاوت قرآن کریم در ماه رمضان شکل بگیرد و توانمند‌تر از سابق برگزار شود.

تقی‌زاده ابراز کرد: برشی از تفسیر سوره «محمد(ص)» توسط حجت‌الاسلام پناهیان در صدا و سیما خواهیم داشت، همچنین یادداشت‌های رسانه‌ای با محورهای سور‌ه «محمد(ص)» داریم که در تلویزیون پخش می‌شود، ضمنا پادکست‌هایی در همین زمینه برای انتشار در فضای مجازی آماده شده است.

وی افزود: در امر آموزش‌های مجازی با استفاده از ظرفیت سازمان دارالقرآن کریم تلاش کردیم تعدادی از نیروهای سازمان‌ها در قالب آموزش ضمن خدمت وارد امر آموزش ما بشوند، همچنین برای دانشجو معلمان حاضر در دانشگاه فرهنگیان طرح آموزشی با عنوان «آرمان معلم» را خواهیم داشت.

رییس سازمان دارالقرآن کریم با اشاره به حضور این سازمان در نمایشگاه قرآن در بخش نوآوری‌ها یادآور شد: دارالقرآن کریم در ذیل این‌ بخش حکمرانی قرآنی را دنبال می‌کند و اندیشکده‌هایی که با رویکرد قرآنی مشکلاتی را برطرف می‌کنند آثارشان را در این بخش داریم، البته نشست‌های قرآنی با موضوع حکمرانی برگزار خواهیم کرد.

تقی‌زاده اظهار کرد: اعزام مبلغین و‌ مفسرین قرآنی به سطح کشور در ماه رمضان جزو ‌برنامه‌های ما است، درواقع هر جایی که نیاز باشد اعزام مبلغ داریم، همچنین سازمان دارالقرآن کریم در طرح محله «همدل‌» حضور خواهد داشت و از ظرفیت موسسات قرآنی و خانه‌های قرآن در این طرح استفاده خواهد کرد.

وی در پایان گفت: بیش از ۱۰ هزار محفل انس با قرآن کریم و کرسی‌های ‌تلاوت در منازل، محله‌ها، مساجد و حسینیه‌ها خواهیم داشت، در بخشی از این برنامه‌ها که در محله‌ها برگزار خواهد شد در تلاش هستیم تا در کنار این جلسات ‌مشکلات مردم محله‌ها را هم حل کنیم.

سنت جلسات خانگی قرآن در محله‌ها تقویت شود/ ما خود را مکلف در نشر خوبی‌های مردم می‌دانیم

گفتنی است در این مراسم از دو کتاب سازمان دارالقرآن‌الکریم با عناوین «تببین با تبیان» و «آینده روشن» و همچنین پوستر پویش «حال خوب» رونمایی شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار