کد خبر: ۹۱۳۰
حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی بیان کرد؛

لزوم ایجاد «ستاد تدبر» در دارالقرآن

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نشست «هم‌اندیشی اساتید قرآنی کشور پیرامون چگونگی گسترش انس و تدبر قرآنی» ، خواستار تشکیل ستاد تدبر قرآنی در دارالقرآن الکریم شد.
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۵۲

لزوم ایجاد «ستاد تدبر» در دارالقرآن

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست هم‌اندیشی اساتید قرآنی کشور پیرامون چگونگی گسترش انس و تدبر قرآنی با حضور دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی ، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و جمعی از فعالان فرهنگی و قرآنی به همت سازمان دارالقرآن کریم و شورای توسعه فرهنگ قرآنی در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این جلسه تاکید کرد: اگر قرآن به درستی تبیین شود صد درصد مردم با آن ارتباط می‌گیرند. مقام معظم رهبری می‌فرمایند که در جهاد تبیین باید با جاهل، غافل و معاند به زبان خودش حرف بزنیم.

وی با بیان اینکه باید اهتمام به تدبر در قرآن را افزایش دهیم و مباحثه‌ها را جدی بگیریم ؛ خواستار تشکیل ستاد تدبر قرآنی در دارالقرآن الکریم شد و اظهار داشت : چون از پوشش صد درصدی حرف می‌زنیم باید ستادی ویژه آن را دنبال کند در این زمینه دارالقرآن می‌تواند به این موضوع ورود داشته باشد و ستادی را تشکیل دهد.

لزوم ایجاد «ستاد تدبر» در دارالقرآن

حجت الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این نشست اظهار کرد: در زمینه بینشی، کنشی و ترویجی قرآن اقدامات زیادی صورت گرفته است و جای تقدیر دارد، اما ممکن است عده‌ای در نگاه آرمانی انتقاداتی داشته باشند، اما اگر به گذشته نگاه کنیم در می‌یابیم که اقدامات زیادی صورت گرفته است.

پیگیری گسترش قرآن در مساجد، محلات و منازل

وی با تاکید بر دو دغدغه در زمینه گسترش فرهنگ قرآنی در جامعه گفت: یکی از این دغدغه‌ها عمومی است و در این زمینه باید گسترش قرآن در مساجد، محلات و منازل را دنبال کنیم. باید به این موضوع بیندیشیم که برای توسعه قرآن به صورت عمومی لازم است چه اقداماتی را انجام دهیم و ضروری است که در این مسیر فعالان قرآنی راهکار‌های عملیاتی ارائه دهند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی دغدغه دوم را تخصصی و در زمینه علوم انسانی قرآنی عنوان کرد و گفت: متاسفانه در علوم انسانی قرآنی کار اساسی صورت نگرفته است، قطعا یکی از مصادیق تدبر، علوم انسانی قرآنی است، تدبر عملیات فهم و مانند تعقل است که حاصلش فهم عمیق‌تر خواهد بود.

خسروپناه با تعریف علوم انسانی قرآنی در سه ساحت گفت: علوم انسانی قرآنی در ساحت نظریه‌ها از اهمیت ویژه برخوردار است، در این زمینه باید مشخص شود که نظریه سلامت اجتماعی، تربیتی، حکمرانی مبتنی بر قرآن چیست؟

وی ساحت دوم علوم انسانی قرآنی را راهبردی دانست و افزود: متاسفانه ساحت راهبرد‌های اجتماعی و تربیتی قرآنی در جامعه نداریم، باید در اسناد شورای عالی انقلاب فرهنگی ساحت راهبردی مبتنی بر قرآن و اهل بیت را مدنظر قرار دهیم.

وی افزود: مهمترین الگو، سند و منشور، فرمایشات گهربار و تخصصی مقام معظم رهبری است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ساحت سوم علوم انسانی قرآنی را راهبری اعلام کرد و گفت: باید مشخص کنیم که ساحت راهبری قرآنی در حوزه تربیت، علم، فناوری چیست و شیوه‌های قرآن در این زمینه چه مواردی است؟

استاد خسروپناه تاکید کرد: گروه‌های قرآنی باید اقدامات فکری و تدبری داشته باشند ولو اینکه حاصلش هیچ باشد چراکه خود هم‌اندیشی کار بزرگی است.

وی خواستار ارائه راهکار از سوی فعالان حوزه قرآنی در بخش تخصصی و عمومی شد.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار