کد خبر: ۹۱۳۵
رئیس سازمان دارالقرآن الکریم:

باید مسائل مشترک جامعه اسلامی محور گفتگوی نخبگان مذاهب اسلامی باشد

حجت الاسلام علی تقی زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در دومین نشست هم‌اندیشی «بازگشت به قرآن و راهکار حل مسائل سیاسی اجتماعی مسلمین» گفت: مسائل مشترک جامعه اسلامی باید محور گفتگوی نخبگان مذاهب اسلامی قرار گیرد.
۲۲ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

 

باید مسائل مشترک جامعه اسلامی محور گفتگوی نخبگان مذاهب اسلامی باشد

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام علی تقی زاده در دومین نشست هم‌اندیشی «بازگشت به قرآن و راهکار حل مسائل سیاسی اجتماعی مسلمین» که با حضور قرآنیان شیعه و اهل سنت در سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد بیان کرد: برای تحقق وحدت باید سراغ ایده‌های عملیاتی رویم. پیامبر اسلام در ابتدا با جریان‌هایی روبرو بودند که مدعی جریان دینی بودند و فرای دعوت به اشتراکات در فضای قرآنی دعوت به حل مسائل مشترک بسیار پررنگ است. امروز جامعه اسلامی با چالش‌های متنوعی روبرو است مثل مسأله عفاف و حجاب که حاکمیت تشنه راه‌حل‌های دینی برای حل این مسائل است. قرآن منبع مورد قبول همه مذاهب اسلامی دارای بحث‌های روشنی در این مسائل است. مسائلی همچون ربا و خلق پول و ... که می‌تواند موضوع صحبت‌های جدی بین جمع‌های نخبگانی شیعه و اهل سنت باشد. مسائل مشترک جامعه اسلامی باید محور گفتگوی نخبگان مذاهب اسلامی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه باید صحبت بر روی وظایف و مأموریت‌های مشترک محور گفتگو و تعامل و همکاری قرار بگیرد گفت: مثل مسأله فلسطین که همگی جزء وظایف خود می‌دانند، ولی همکاری درستی شکل نگرفته است. اساس نظام اسلامی برای اقامه صلوه و ایتاء زکوه بوده است که إِنْ مَکَّنَّاهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاة ... می‌شود در این وظایف مشترک گره‌های واقعی بین مذاهب اسلامی به خصوص در لایه اهل فکر و علما ایجاد کرد. هویت مذهبی فقهی که برای هر دو جریان بوجود آمده است در برخی مواقع نیاز به مانع‌زدایی دارد. هر دو فقه باید رنگ بیشتری از قرآن بگیرند تا در مسائل و وظایف مشترک به ادبیات مشترک علمی برسیم.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار