کد خبر: ۹۱۵۲
ابوالقاسمی، داور برنامه پربیننده سیما، پیش از افطار:

«محفل» مطالبات مردمی در حوزه قرآن را بالا برد

احمد ابوالقاسمی گفت: برنامه «محفل» مطالبات مردمی در حوزه قرآن را افزایش داد و این موضوع منجر به حرکت قرآنی بزرگ در جامعه می‌شود.
۲۸ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۱

شناساندن فعالیت‌های قرآنی به جامعه، دستاورد مهم «محفل» / برنامه پیش از افطار شبکه سه مطالبات مردمی در حوزه قرآن را افزایش دادبه گزارش روابط‌عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، احمد ابوالقاسمی داور برنامه تلویزیونی «محفل» از تاثیرگذاری موثر و نقاط مثبت این برنامه گفت: «محفل» باعث شد توقع مردم از مسئولان در امر قرآن بالا برود که این اتفاق بسیار خوبی است هرچند کار متولیان امر قرآن را سخت‌تر می‌کند. وقتی مطالبات مردمی هدایت شود و به سمت صحیحی برود مسئولان را پای کار می‌آورد. به نظر من این اتفاق با برنامه «محفل» رخ داد و مردم بعد از این برای یادگیری قرآن یا دعوت از قاریان قرآنی به امام جماعت مسجدشان مراجعه می‌کنند. همین مطالبات، حرکت قرآنی ایجاد می‌کند و قرآنی شدن جامعه زمانی اتفاق می‌افتد که توده مردم با فرهنگ قرآنی آشنا شوند.  

ابوالقاسمی تصریح کرد: پیش از این مردم ما به وضوح نمی‌دانستند فعالیت قرآنی به چه معناست؛ برای مثال وقف برای قرآن در کشور بسیار کم است، اما حالا می‌توان امیدوار بود میزان وقف‌های قرآنی بسیار زیاد شود. پیش از این واقف نمی‌دانست که اگر بخواهد پولش را برای قرآن وقف کند چطور و در چه حوزه‌ای می‌تواند هزینه کند، اما حالا با دیده شدن و شنیده شدن فعالیت‌های فعالان قرآنی، این موارد نه تنها در زمینه وقف بلکه در حوزه قرائت، تلاوت و حفظ قرآن نیز شناخته شده است.  

وی افزود: مهم‌ترین نکته‌ای که من به طور قطع از بازخورد‌ها و نظرات مردمی برداشت کردم نمایان کردن نشاط موجود در بین افراد متدین و اهل قرآن بود. توده مردم ما فکر می‌کردند اهالی قرآن و کسانی که با قرآن مرتبط هستند افرادی کم انرژی، خموده، کم حوصله و افسرده هستند، اما وقتی دیدند یک بچه ۷ ساله اهل قرآن به محفل آمد که نشاطش از بسیاری از بچه‌های هم سن خودش بالاتر بود و این ویژگی به واسطه انس با قرآن برایش به وجود آمده، پیام‌های زیادی را به مردم منتقل کرد که همین انتقال معنا ارزشمند بود.  

قاری برجسته قرآن با اشاره به جذابیت شوخی‌های داوران برنامه برای بینندگان، بیان کرد: با دیدن برنامه محفل بسیاری از افراد به این باور رسیدند که اگر بخواهند زندگی سلامت و خوبی داشته باشند باید به سراغ قرآن بروند. مردم هرروز از مناره‌ها و مأذنه‌ها تلاوت قرآن را می‌شنیدند، اما پس از پخش برنامه «محفل» با حس بیشتر و دقیق‌تری به صدای قرآن توجه کرده و به موضوع آن نزدیک‌تر شده‌اند؛ این‌ها بخشی از دستاورد‌های محسوس برنامه محفل بود.

وی درخصوص پیام‌هایی که برنامه محفل در زمینه حفظ قرآن به مخاطبان ارائه کرد نیز اظهار داشت: اینکه یک نوجوان ۱۰ یا ۱۲ ساله می‌تواند قرآن را طوری حفظ کند که علاوه بر آیات، شماره صفحه و مکان جایگذاری آیه را هم می‌داند سهولت حفظ قرآن را پیام‌رسانی می‌کند. وقتی مردم می‌بینند که یک نفر می‌تواند هم خود آیات و هم حاشیه‌های زیادی درباره آن‌ها حفظ کند متوجه می‌شوند که اگر حاشیه‌ای نباشد خود قرآن را می‌توان براحتی حفظ کرد.

داور برنامه «محفل» گفت: شبکه قرآن صدا و سیما به اندازه بودجه‌ای که داشته بسیار عالی کار کرده است، اما، چون شبکه‌ای تخصصی با مخاطبان خاص خود بود این فرهنگسازی و استقبال مردمی اتفاق نمی‌افتاد، اما حالا که شبکه سه پای کار آمد و «محفل» را روی آنتن برد ارتباط نزدیکی بین توده مردم و قرآن شکل گرفت.

ابوالقاسمی با اشاره به نقش تخصص در زمینه تولید محفل افزود: سازمان تبلیغات اسلامی از قدیمی‌ترین سازمان‌های خدمات رسانی در حوزه قرآن است و در این زمینه نیز فعالیت زیادی داشته است، اما رسانه‌ای موثر نداشت و برای برنامه محفل، شبکه سه به نوعی رسانه سازمان تبلیغات اسلامی شد و هم افزایی صورت گرفت. وقتی کار دست افرادی بیفتد که متخصص هستند اتفاقات خوبی می‌افتد. این دفعه هم کار دست کسانی بود که به خود قرآن و فعالیت‌های قرآنی علاقه داشتند و با اعتماد این برنامه را ایجاد کردند که خدا را شکر کارشان گرفت.

داور برنامه «محفل» درخصوص انتقاد‌هایی که از برنامه محفل شده بود بیان کرد: وقتی بعضی موضوع‌ها را برای برخی از منتقد‌ها توضیح می‌دادیم راضی و قانع می‌شدند و انتقادشان ناشی از ندانستن مسائل در پشت صحنه بود. برخی هم به بخش‌های اندکی از برنامه انتقاد داشتند که نمی‌توان گفت درست یا غلط است، زیرا به سلیقه و برداشت آن‌ها از مسائل اجتماعی و مذهبی بر می‌گردد و نمی‌شود به صورت ۱۰۰ درصد درباره درست و غلط بودن آن نظر داد بلکه باید ببینیم چه کسی با چه دیدگاهی این نظر را داده و این انتقاد را مطرح کرده است؛ اگر همان آدم از زاویه دیگری برنامه را ببیند ممکن است نظرش تغییر کند. بسیاری از این انتقاد‌ها هم ممکن است به حق باشد که باید در جلسات آسیب شناسی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته، نقاط قوت آن‌ها تقویت شده و نقاط ضعف‌شان پوشانده شود.

ابوالقاسمی با بیان اینکه دشمنان اسلام و ایران، ناجوانمردانه قشر مذهبی و قرآن را تخریب می‌کنند، ادامه داد: دشمنان در جامعه ما که اساسا دینی است و پدر و مادر‌ها نمازخوان هستند، ولی شاید برخی از جوانتر‌ها اندکی از فضای دینی فاصله گرفته باشند، هجمه عجیبی را علیه قرآن و اهل بیت (ع) ایجاد کرده‌اند که باعث شده این جوانان مقداری از فضای قرآن فاصله بگیرند، اما با دیدن چنین برنامه‌ها و حقایقی، این جوانان برگشتی قوی‌تر به قرآن خواهند داشت؛ اگر قبلا به خاطر پدر و مادرشان به قرآن احترام می‌گذاشتند حالا خودشان قلبی و با آگاهی احترام می‌گذارند.

داور برنامه «محفل» بهترین خاطره خود را از دوران ضبط و پخش برنامه تلویزیونی «محفل» چنین بازگو کرد: قسمتی که مهمان برنامه دختر مدافع حرم بود برایم بسیار تاثیرگذار بود و هنگام ضبط، پخش در تلویزیون و انتشار کلیپ آن در فضای مجازی ده‌ها بار برای او گریه کردم؛ حتی جایی که برای تلاوت قرآن رفته بودم و این کلیپ را پخش کردند نتوانستم مقاومت کنم و اشکم جاری شد. همچنین قسمتی که مهمان برنامه، عطیه عزیزی بود بخاطر تسلط زیادی که برروی تفسیر قرآن داشت برایم جالب و به یاد ماندنی بود.

برنامه تلویزیونی «محفل» شب‌های ماه مبارک رمضان ساعاتی قبل از افطار روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود. این برنامه با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی، مجموعه رسانه‌ای نهضت و شبکه سه سیما ساخته و تولید شده است. در این برنامه برجسته‌ترین قاریان داخلی و بین المللی قرآن به عنوان داور و سایر فعالان قرآنی نیز به عنوان مهمان حضور یافتند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار