کد خبر: ۹۳۲۱
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

تصدی دولت در فرهنگ نباید به استقلال هنرمندان لطمه بزند

حجت الاسلام والمسلمین محمد قمی گفت: میزان تصدی دولت در امر فرهنگ نباید به استقلال هنرمندان و جامعه هنری لطمه بزند.
۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۸

با تصدی‌گری افراطی دولت در امر فرهنگ مخالفیمبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در نخستین نشست «امیرخوان» که شب گذشته چهارشنبه ۶ اردیبهشت برگزار شد، گفت: از گذشته حوزه کودک و نوجوان را در سازمان جدی گرفته ایم و حداکثر تلاشمان را کرده ایم این فضا آلوده به مسائل سیاسی نشود. البته با انتقادات مطرح شده درباره افراط در تصدی دولت در امر فرهنگ موافق هستم و در عین تنظیم‌گری کلی که امری بسیار لازم و طبیعی است، اما میزان تصدی دولت در فرهنگ هم نباید به استقلال هنرمندان و جامعه هنری لطمه بزند.

وی درباره مشکلاتی که نویسندگان و شاعران در این جلسه مطرح کردند، افزود: تلاش خواهیم کرد از طریق حوزه هنری کودک و نوجوان مسئله‌های به حقی که در این جلسه مطرح شد را از نهاد‌های مختلف فرهنگی پیگیری و حل آن مسائل را به قدر بضاعت‌مان تسهیل کنیم.

همچنین در این جلسه علی جانباز مدیر حوزه هنری کودک و نوجوان درباره مشکلاتی که نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان با آن‌ها مواجه هستند گفت: امروزه بیش از هر قشر کودکان و نوجوانان در معرض آسیب‌اند، این مسئله محدود به ایران هم نیست، همه باید برای پاکی و فطرت این نسل تلاش کنند. در این بین نویسندگان با جهان کلمات که امروز عرصه تقابلی جدی تولیدات فرهنگی است می‌توانند بیش از هر گروه دیگر نقش آفرینی کنند.

دولتی بودن بیش از اندازه فرآیند‌های تولید آثار ادبی در حوزه کودک و نوجوان، سانسور‌های نابجای نویسندگان داخلی، ترویج ضعیف آثار در سراسر کشور، مشکلات مالی و اقتصادی ناشران، مشکلات درآمدی و معیشتی نویسندگان، ورود بیش از اندازه مسائل سیاسی به ادبیات کودک و نوجوان، کمبود توجه به ذهنیت سازی برای نویسندگان با برنامه‌هایی مثل سفر‌های استانی، تعطیلی مطبوعات کودکان و نوجوانان، تغییر پی در پی مدیران ذی ربط و ترجمه زدگی بازار ادبیات کودک و نوجوان، از جمله مهم‌ترین مشکلاتی بود که نویسندگان و شاعران در این جلسه درباره آن‌ها صحبت کردند.

گفتنی است؛ جریان ادبی «امیرخوان» به دنبال تقویت ادبیات تألیفی، تکریم نویسندگان این عرصه، ارتباط و اتصال مخاطب، مؤلف و همچنین حمایت از تولید و توزیع شکل گرفته و نخستین دوره این محفل همزمان با دهمین سالگرد درگذشت امیرحسین فردی نویسنده فقید کودک و نوجوان با جمعی از سرآمدان عرصه ادبیات کودک ونوجوان کشور برگزار شد. در نخستین محفل «امیرخوان» چهره‌هایی، چون مصطفی رحماندوست، وجیهه سامانی، منصوره مصطفی زاده، کمال شفیعی، غلامرضا بکتاش، هادی خورشاهیان، علیرضا متولی، مجید راستی، فاطمه جوادی، زهرا عبدی و دیگر شاعران و نویسندگان عرصه کودک و نوجوان حضور داشتند.

اخبار مرتبط
ارسال نظر