کد خبر: ۹۴۸۴
ورورد به امر به‌ معروف و نهی‌ از منکر از طریق جهاد تبیین؛

دغدغه گروه جهادی «شوق همدلی» حجاب و مسائل زنان است

عضو گروه جهادی «شوق همدلی» گفت:، چون مقام معظم رهبری بر موضوع جهاد تبیین تأکید داشتند، از همین رو تصمیم گرفتیم در زمینه امر به معروف و نهی از منکر از طریق جهاد تبیین ورود کنیم.
۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۴

به گزارش پایگاه خبری نهضت؛ موضوع امر به معروف و نهی از منکر این روز‌ها مورد توجه جدی قرار گرفته است و حتی در روز‌های اخیر چندین شهید بابت این موضوع تقدیم انقلاب اسلامی شده است. شهدایی که برای دفاع از ناموس، تا پای جان ایستادند و اجازه ندادند که امر به معروف و نهی از منکر به فراموشی سپرده شود.

«زهرا احمدی»  متولد ۵۲ و دارای دیپلم ریاضی است. او به‌عنوان یک فعال فرهنگی اکنون در خرم‌دره  در حال فعالیت است و در قالب گروهی با عنوان «شوق همدلی» دغدغه حجاب و مسائل زنان را دارد.  

او اذعان می‌کند که فعالیت‌های فرهنگی خود را از ۱۳۷۰ شروع کرده است و در ابتدا به موضوع روخوانی و تفسیر قرآن ورود کرده و در گروهی با عنوان «قاریان قرآن» فعالیت داشته است که در این گروه بیشتر بر مسائل تربیتی و خانواده تمرکز داشتند.  

احمدی با بیان اینکه مشکلات زنان در جامعه امروز بیشتر به‌واسطه گم‌کردن نقش و جایگاه خود در جامعه است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد مشکلات برخی از زنان به جهت نداشتن تعریف درستی از هویت و نقش و جایگاه خود را در خانواده هست.  

وی ادامه داد: جایگاه زنان در خانواده در نقش همسر و مادر برای زنان تبیین نشده است. برای حل این مشکلات گروه «شوق همدلی» در خرم‌دره راه‌اندازی شد که به بخشی از دغدغه زنان در این زمینه بپردازد.

وی ادامه داد: در گروه شوق همدلی از افرادی کمک گرفتیم که به‌مراتب با نقش و هویت خود به‌عنوان یک زن آشنایی داشتند.  پس از آن ما تلاش کردیم با زنانی ارتباط بگیریم که در زمینه حجاب  دچار مشکل بودند و در قالب فعالیت‌های گروهی، آن‌ها را با این مفاهیم آشنا کنیم و هویت و نقش زنان را در خانواده و جامعه برای آن‌ها تبیین کنیم.  

این فعال فرهنگی اظهار کرد: برای ترویج حجاب و عفاف ما از در حجاب وارد نمی‌شویم و معتقدیم که اگر زنان نقش خود را به‌عنوان یک زن در خانواده و جامعه دریابد، سایر مشکلات به‌خودی‌خود برطرف می‌شوند. وقتی  یک زن بداند که نقش زایش و تربیت یک انسان پاک را به عهده دارد  به این سمت حرکت خواهد کرد  و از نگاه ابزاری دیگران به او به‌عنوان یک زن دوری می‌جوید.  

احمدی با بیان اینکه ما این موضوعات را در لابه‌لای فعالیت‌های فرهنگی  و گفتگو‌های دوستانه با زنان دوره می‌کنیم و در کنار آن به مسئله حجاب نیز می‌پردازیم، افزود: در مسئله حجاب و ترویج آن در جامعه  بسیار کار داریم چرا که زنان بدحجاب و یا بی‌حجاب و افراد مختلف به‌راحتی این موضوع را نمی‌پذیرند و باید به شبهات و پرسش‌های دینی آن‌ها پاسخ داده شود تا بتوان  این دسته از افراد را به سمت حجاب و عفاف هدایت کرد.  

وی با بیان اینکه گروه ما گروه جدیدالتأسیس است، افزود: تاکنون در مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی را برگزار کردیم که بتوانیم افراد و زنان بیشتری را به گروه خود جذب کنیم و در حال حاضر تلاشمان بر گسترش فعالیتمان چه در قالب مجازی و چه در قالب حقیقی است. اکنون بستری را در فضای مجازی به راه انداخته‌ایم تا در مراحل بعدی برخی از آموزش‌ها را در فضای مجازی برای این زنان داشته باشیم.  

این فعال فرهنگی در مورد چرایی تشکیل این گروه، گفت: در ابتدا دغدغه بالایی نسبت به مسئله امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر داشتم و مدام از خودم می‌پرسیدم که این واجب دینی چرا از جامعه ترک شده است و بیشتر هدف من و دوستانم بر این بود که در قالب این گروه امربه‌معروف  و نهی‌ازمنکر را ترویج دهیم، اما به‌مرور دریافتیم که جامعه ظرفیت پذیرش امرونهی را ندارد و، چون مقام معظم رهبری بر موضوع جهاد تبیین تأکید داشتند، از همین رو تصمیم گرفتیم در زمینه امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر ازطریق جهاد تبیین ورود کنیم.

وی با بیان اینکه در ترویج زنان به مسئله حجاب باید فلسفه حجاب برای زنان تبیین شود، اظهار کرد: مخاطبین ما در صورت پی‌بردن به فلسفه حجاب به‌راحتی حجاب را می‌پذیرند. مسلماً با چند جلسه نمی‌توان بانوان دچار مشکل را به سمت حجاب سوق داد منتهی مراتب ما ارتباط خود را با این زنان همچنان ادامه می‌دهیم تا در قالب رفت‌وآمد و فعالیت‌های فرهنگی این مسئله برای آن‌ها حل شود.  

احمدی در پاسخ به اینکه پرداختن به این مسئله در شهرستانی نظیر خرم‌دره تا چه میزان می‌تواند موفق باشد؛ اظهار کرد: باید در این زمینه مخاطب‌شناسی صورت گیرد و با روی گشاده به سراغ زنان بی‌حجاب یا بدحجاب برویم. ضمن اینکه معتقدم باید بسیار زودتر از این‌ها به سمت این موضوعات حرکت می‌کردیم چرا که هر چه زودتر به این نکات می‌پرداختیم جامعه امروز کمتر دچار چنین آسیب‌هایی بود.

وی با بیان اینکه ما در این گروه با روی گشاده از زنانی که دغدغه حجاب دارند، استقبال می‌کنیم، اظهار کرد: ما پذیرایی‌های کوچکی را برای مخاطبین خود در هر برنامه در نظر می‌گیریم و برای کودکان بسته‌های مدادرنگی و هدایای کوچکی را تهیه می‌کنیم. این گروه فرهنگی از سوی ارگانی تاکنون حمایت نشده است و همه اعضا ماهانه از جیب خود هزینه‌ای را برای این امر اختصاص داده‌اند و ۱۵ بانوی فعال در این حوزه در این گروه فعالیت دارند که همگی بدون هیچ چشم‌داشت مالی مشغول فعالیت هستند و تنها دغدغه زنان را دارند.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار