کد خبر: ۹۶۷۲
مدیر امور «نوجوانه» سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خبر داد

راه‌اندازی طرح خلاقانه «نوجوانه» برای توانمندسازی نوجوانان

حجت‌الاسلام علیرضا یوسفی، مدیر امور «نوجوانه» سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی از مشاركت گسترده نوجوانان در اين طرح خبر داد.
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۶

افزایش مشارکت نوجوانان در عرصه‌هاي اجتماعي و جهادیبه گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام علیرضا یوسفی، مدیر امور نوجوانه سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی، از راه اندازی طرحی به نام «نوجوانه» در این استان خبر داد که از از هشتم آبان سال ۱۴۰۱ با همفکری مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی به سرانجام رسیده است؛ طرحی که بعد از رصد تشکل‌های نوجوانان شکل گرفت.

وی افزود: متاسفانه ما شاهد خلاء‌های زیادی در تشکل‌های متعلق به نوجوانان همچون اتحادیه دانش‌آموزی یا بسیج دانش‌آموزی بودیم، بویژه در زمان کرونا که ارتباط با دانش‌آموزان قطع شده بود، اما ما تلاش کردیم تا این تشکل‌ها توانمندتر از پیش به کار خود ادامه دهند و یکی از کار‌های ما حمایت و پشتیبانی مالی و محتوایی از دانش‌آموزانی بود که قصد همراهی با کاروان راهیان نور را داشتند؛ با هماهنگی با شهرداری و برخی از ارگان‌های مشهد، بسته‌های حمایتی برای آنان در نظر گرفتیم و در قالب طرح «نوجوانه»، تاکنون بیش از ۶۰۰۰ دانش آموز به مناطق راهیان نور اعزام شده‌اند.

حجت‌الاسلام يوسفي همچنین از توانمندی و حمایت از ۴۰۰ تشکل نوجوانه کوچک در محلات مختلف استان خراسان رضوی خبر داد که با شبکه سازی این تشکل‌ها در قالب شعار «همدلی، همکاری و هم افزایی»، عملیات‌های مشترکی در سطح استان مثل برگزاری «مسابقات نوجوان برتر» انجام شده است؛ مسابقاتی که پیش از طرح نوجوانه، تنها بین چند مسجد شهر مشهد و با حضور ۵۰ دانش آموز برگزار می‌شده، اما اکنون این مسابقات که شامل مداح شو، قاری شو، بازیگر شو، فوتبالیست‌شو و ... بین ۵۰ مسجد و ۱۰۰۰ دانش آموز برگزارشده است.

مدیر امور نوجوانه سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تمامی تشکل‌های نوجوانه در سطح استان، مردمی هستند اظهار کرد: ما از ابتدای انقلاب، هر گاه که به مردم مراجعه کردیم همه گره‌ها باز شدند بنابراین مرکز نوجوانه یک کار ستادی است که خودش وارد کار اجرایی نمی‌شود بلکه این تشکل‌های مردمی هستند که همچنان با قوت پای کار حضور دارند.

وی به طرح دیگری همچون «نو جهادانه» از زیرمجموعه طرح نوجوانه یاد کرد که از جمع نوجوان و جهاد گرفته شده و نوجوانان را به صورت عملی با کارجهادی آشنا می‌سازد؛ هر تشکل دانش آموزی که در این زمینه اعلام آمادگی کند با هماهنگی‌هایی که از سوی مدیریت طرح نوجوانه انجام می‌گیرد اتوبوسی به صورت رایگان، دانش آموزان را از مدرسه به اردو‌های جهادی که شامل رفتن به روستا‌های اطراف می‌شود همراهی خواهد کرد که معمولا این اردو‌ها نیز در دو روز آخرهفته برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام یوسفی با بیان اینکه «قهرمان محله»، مدل دیگری از زیر مجموعه طرح نوجوانه است که دانش آموزان هرمحله در ماه رمضان با محوریت «محله همدل» و «نشر خوبی‌ها» برگزار می‌کردند افزود: اکنون نیز در این مدل، نوجوانان هر محله به صورت گروه‌های سه تا ۵ نفره باید پنج ماموریت در محله خودشان انجام دهند که شامل پخت نذری و روایت تاریخچه محله به صورت مکتوب یا به شیوه تهیه بنر است.

به گفته وی، «قهرمان محله» بر اساس بیانات رهبری که فرمودند: «باید نوجوان، محور تحول باشد»، راه اندازی شده که مورد استقبال زیادی از بچه‌های محل نیز قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تمامی فعالیت‌های طرح نوجوانه برای گروه‌های دانش آموزی دوره راهنمایی و دبیرستان – هم پسر‌ها و هم دختر‌ها - خواهد بود، خبر داد که معمولا در تمامی این فعالیت‌ها، یک طلبه یا یک دانشجوی جهادی، همراه دانش آموزان خواهد بود.

حجت‌الاسلام یوسفی، به مجموعه «سورنا» که پیش از این در حوزه رسانه و سینما نوجوان در استان خراسان رضوی راه اندازی شده بود اشاره کرد و یادآور شد: ما با پشتیبانی از سورنا (سینما و رسانه نوجوان ایرانی) که پیش از این در حوزه رسانه و سینما همچون تصویربرداری، کارگردانی، تدوین و گریم فعال بود و با توانمند سازی این مجموعه، «مرکز سورنا نوجوان را راه اندازی کردیم به طوری که امروزه، نوجوانان علاقه‌مند به سینما با آموزش رایگان می‌توانند وارد عرصه سینما شوند.»

به گفته این طلبه جهادی، در ذیل باشگاه مرکز سورنا نوجوان، فیلمنامه‌ای به نام «اصلاح ذات البین» در حال نگارش است که به چگونگی مدیریت نوجوانان در خانه می‌پردازد که بعد از نگارش کامل به تولید خواهد رسید.

آموزش و توانمند سازی مربیان تربیتی نوجوان دوره طبیبانه، برگزاری مسابقه نورا و نگارش کتابی در همین زمینه، برگزاری مراسم‌های اعتکاف دانش آموزی و نگارش کتابی به نام «روایت بندگی نوجوان‌ها» با موضوع تجربه نگاری اعتکاف نوجوانان در استان خراسان رضوی توسط پژوهشکده باقرالعلوم، تاسیس «اتاق وضعیت نوجوان» و راه اندازی «نشریه نوفکران» با همراهی نوجوانان دست به قلم که با محوریت گام دوم انقلاب اسلامی به موضوعاتی همچون جهاد تبیین و جهاد امید آفرینی می‌پردازد؛ از دیگر فعالیت‌های طرح نوجوانه است که حجت الاسلام یوسفی به آنان اشاره کرد.

ارسال نظر