کد خبر: ۹۷۶۳
در گفتگو با مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری مطرح شد ؛

جالی خالی فضای یادمان سازی در فضای معماری کشور

مصطفی مومنی راد، مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری از خالی بودن فضای یادمان سازی کشور درفضای معماری خبر داد.
۱۶ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۳

جالی خالی فضای یادمان سازی در فضای معماری کشور

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، مصطفی مومنی راد، مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری در گفتگو با خبرنگار ما از خالی بودن فضای یادمان سازی درفضای معماری کشور خبر داد و گفت: متاسفانه جای خالی یادمان‌سازی در فضای معماری کشور به شدت احساس می‌شود و آن چیزی که شبیه به این اتفاق است ساخت مقبره‌های شهدای گمنام در کشور است، اما سعی می‌کنیم در ساخت فضا‌های یادمان سازی، ارزش‌های فرهنگی را نیز لحاظ کنیم؛ به عنوان مثال در ساخت یادمان شهدای لشگر فاطمیون که در گلشهر مشهد نصب خواهد شد مکانی است که ۷۰ درصد افغانستاني‌ها در این شهر حضور دارند و در فضای باز پارکی است که روبروی مکان اعزام شهدای فاطمیون است. از سوی دیگر، تکنیک ساخت آن آجرکاری است چرا که نوع آجرچینی در افغانستان از سابقه زیادی برخوردار است.

به گفته مومني‌راد، مباحث مرتبط با یادمان سازی در دنیا دارای ادبیات مشخص و رویداد محور است و در مواجهه با مخاطب به صورت تعاملی عمل می‌کند.

مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری از ساخت «یادمان شهدای لشگر فاطمیون» به عنوان نخستین یادمانی یاد کرد که مرکز معماری اسلامی حوزه هنری به این شیوه ورود پیدا کرده است.

وي در پایان از ساخت یادمان سازی شهدا در دیگر شهر‌های کشور، در آینده نزدیک خبر داد.

ارسال نظر