کد خبر: ۱۰۵۲۸
مدیراداره‌کل سازمان تبلیغات اسلامی استان خراسان رضوی مطرح كرد

استقبال نوجوانان مشهدی از طرح «نوجوانه»

حجت‌الاسلام صاحبقرانی گفت: آمار منتشر شده از تشرف سالانه ۳۰ میلیون زائر حکایت دارد که ظرفیتی بین المللی برای مشهد ایجاد می‌کند.
۲۷ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۵۱

تاثیرگذاری چشمگیر حوزه تبلیغ در استان خراسان رضوی/ استقبال نوجوانان مشهدی از طرح «نوجوانه»به گزارش روابط‌ عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام هادی صاحبقرانی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از طرح «نوجوانه» و کار‌های مهم این نهاد فرهنگی در مسابقه استعدادیابی «نوجوان برتر»، رویداد «جهادانه»، «نورا»، طرح «ضیافت دخترانه» و طرح تاثیرگذار «شهید برونسی» تجمع می‌گوید. در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

شاخص‌ترین برنامه‌های اجرا شده در استان خراسان رضوی برای این طیف کدام طرح‌ها بوده است؟ 

استان خراسان رضوی ۸ میلیون نفر جمعیت دارد و از این جمعیت، یک میلیون و چهارصد هزار نفر آن‌ها دانش‌آموزهستند، این چنین جمعیتی، یک ظرفیت تبلیغی گسترده را بوجود می‌آورد، این جمعیت یعنی یک مخاطب میلیونی آماده، محتواپذیر و دغدغه‌مند که می‌توان در جهاد تربیتی در موضوع انقلاب اسلامی برایشان فعالیت تبلیغی کرد.

اما نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که ارتباط گرفتن با این جمعیت و راهبری و شکوفاسازی توانمند هایش زیرساخت‌های مناسبی لازم دارد، ما در اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی از کانال‌های مختلف به دنبال ایجاد این زیرساخت‌ها بوده و هستیم، که از جمله آن‌ها راه اندازی «مرکز نوجوانه» است، اگر بخواهم به صورت خلاصه بگویم ما با ایجاد «مرکز نوجوانه» که از دو سال قبل شروع شده و از آبان گذشته رسماً به صورت متمرکز آغاز به کار کرده است، به دنبال ایجاد کنش در نوجوانان در راستای انقلاب اسلامی هستیم، ما تلاش می‌کنیم تا روی نوجوانان پیشروی انقلاب اسلامی تاثیر مثبتی بگذاریم و امیدوارم محقق شود.

برای تاثیرگذاری در این حوزه، ما از شیوه‌های متفاوتی استفاده کرده ایم از جمله طراحی و برگزاری مسابقه «نوجوان برتر» که یک مسابقه استعدادیابی است که خود تشکل‌ها درگیر اجرای آن می‌شوند و ما فقط راهبری کلان آن را انجام می‌دهیم و حمایت جدی از آن داریم، در کنار آن، رویداد «قهرمان محله» را با هدف فعال سازی نوجوانان در محله و کنشگری در محله اجرا کرده ایم تا گروه هدفمان تبدیل به افرادی کنشگر شوند.

در این طرح، جوانان دهه هفتاد وهشتادی، مسائل محله را شناسایی کرده و در حوزه «نشر خوبی ها» با رویکرد محله همدل، برنامه ریزی‌های کلان مدنظر سازمان را انجام می‌دهند که این اقدامات در نهایت باعث به عرصه آمدن نوجوانان و جوانان علاقمند می‌شود.

علاوه بر آن، ذیل بنیاد ملی نوجوان، طراحی و اجرای برنامه‌های مختلفی مثل «جهادانه» و «نورا» و نشریه را داریم، در همه این طرح ها، نوجوانان کنشگر هستند و خودشان برنامه ریزی، طراحی و اجرا می‌کنند، در حال حاضرتلاش می‌کنیم مراکز نوجوانانه شهرستان‌هایمان را فعال کنیم و در شهرستان‌ها دو یا سه برنامه در دستور کار داریم که یکی مربوط به «اوقات فراغت» است و دیگری موضوع «نوجوان برتر» است که برای سال تحصیلی طراحی شده است.

در مورد فعالیت‌های مرتبط با سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه بانوان، چه فعالیت‌های قابل توجهی صورت گرفته است؟

در حوزه بانوان شاید تنها استانی باشیم که شورای هیئت‌های مذهبی بانوان را در شهر مشهد داریم. هیئت‌های بانوان مشهدی توان بسیار خوبی دارند، در این حوزه، شبکه خیلی خوبی شکل گرفته و در سطح استان هم توسعه پیدا کرده است. تعداد زیادی هیئت داریم که برنامه‌های جذاب و پرمخاطبی دارند و اقدامات خوبی انجام می‌دهند. علاوه بر این، تشکل‌های تربیت محور خانم‌ها، فعالان حوزه جمعیت و عفاف و حجاب را در ذیل مجموعه بانوان داریم. همچنین ما طرح «ضیافت دخترانه» را در استان داریم که طرح بسیار جذابی است و جالب اینکه در رویداد «نسل قاسم» یکی از مجموعه هایمان که از هیئت چناران است جزو تیم‌های برتر شدند.

طرح آن‌ها مربوط به دختران نوجوان است و حالت یک ضیافت را دارد که دختران آن را پیگیری می‌کنند. اتفاق خوبی که در این طرح رقم می‌خورد، این است که دخترانی که به این فضا می‌آیند و ضیافت دخترانه راه می‌اندازند، با علائق و سلائق مختلف وارد این فضا می‌شوند و به مرور زمان، نگاه تربیتی و محتوایی معرفتی برایشان ایجاد می‌شود و خود به خود تغییرات مثبتی در آن‌ها به وجود می‌آید.

نکته دیگری که فکر می‌کنم لازم است عنوان شود این است که در حوزه بانوان قبل از اینکه «نهضت پیشرفت بانوان» در کشور شکل بگیرد، با توجه به ظرفیت‌های زیادی که داشتیم ستاد بانوان را راه اندازی کرده بودیم و ستاد بانوان، کنشگری بسیار خوبی را آغاز کردند و کار‌های خیلی خوبی در موضوعات مختلف انجام داده ومی دهند و با این پیشینه، نهضت پیشرفت که آمد بسترمان آماده بود.

یکی از طرح‌هایی که درباره آن بسیار شنیده می‌شود طرح شهید برونسی است، اساس این طرح چیست و چرا به سراغ آن رفتید؟

در سند اقدام بومی خودمان، راهبردی به نام «احیای ارتباط» داریم. وقتی به سازمان آمدم، متوجه شدم با اینکه ظرفیت ارتباطات موجود است، ولی ارتباطات حتی با مجموعه‌های مستقیم مرتبط با خود سازمان مثل هیئت ها، مداحان، مبلغان و... قطع است. این راهبرد را در دستور کار قرار دادیم که با همه اقشار مختلف ارتباط بگیریم. از آنجا که هر کسی یک زبان گفتگو دارد و باید زبان مشترکش را پیدا کنیم، جستجو کردیم تا زبان مشترک را پیدا کنیم. اکنون طرحی به نام «شهید برونسی» داریم، در این طرح دغدغه ما بحث شعار سال مقام معظم رهبری در حوزه احیای تولید و رشد و حمایت از تولید است، به واسطه این طرح، با مجموعه افرادی که تولیدکننده و کارخانه دار هستند و به تبع آن‌ها کارگرانشان و خانواده هایشان، در حوزه‌های معرفتی و آموزشی و حتی احیای کارخانه‌ها ارتباطات گرفتیم؛ مثلاً کارخانه‌ای در حال تعطیلی بود و با پادرمیانی و طرح شهید برونسی کارخانه دوباره احیا شده یا کارآفرینی پیدا کردیم و با جای دیگری که سرمایه داشتند ارتباط گرفتیم و این‌ها را به هم متصل کرده و برای تعدادی از جوانان آن منطقه شغل ایجاد کردیم. 

طرح شهید برونسی به دنبال احیای ارتباط با جوانان است و نزدیک به سه سال است که این طرح را دنبال می‌کنیم که روسای ادارات موظفند با محوریت جوانان، حداقل ماهی یک باربه گفتگو بنشینند که البته وقتی یک بار بنشینند به قدری این جلسات برایشان خوش طعم می‌شود که مستمر جلسات گفتگو، پرسش و پاسخ و طراحی، برنامه ریزی و اقدام ادامه پیدا می‌کند و خود این طرح‌های احیای ارتباط موجب می‌شود سازمان تبلیغات به عنوان یک رکن اصلی در برنامه ریزی و تصمیم گیری اقدامات استانی و شهری شناخته شود و در طرح‌ها و برنامه ریزی‌ها چه در سطح استان و چه در سطح شهرستان مورد مشورت قرار می‌گیریم.

ما در احیای ارتباط، در موضوعات مختلف ورود کردیم و نگفتیم به ما ربطی ندارد و این مسئله موجب شده نسبت خوبی حتی در حوزه رسانه با صدا و سیمای استان داشته باشیم و از ما مشورت می‌گیرند و ما هم کمکشان می‌کنیم و در برنامه سازی و برنامه ریزی هایشان به آن‌ها مشاوره می‌دهیم و حتی در جا‌هایی که وارد می‌شویم توانسته ایم برای سازمان تبلیغات در سطح استان مرجعیتی ایجاد کنیم. افراد مختلف با زوایای فکری گوناگون به ما مراجعه کرده و ما هم راهنمایی و کمکشان می‌کنیم و در جا‌هایی راهبریشان می‌کنیم تا اتفاق مورد نظر بیفتد.

ارتباط شما با تشکل‌های مردمی استان چگونه است؟

تشکل‌ها در خراسان رضوی بی نظیراست، هیئت‌ها، کانون‌های فرهنگی و تبلیغی، کانون‌های فرهنگی و هنری و ... از جمله تشکل‌های مردمی‌ای هستند که غالبا هم به صورت تخصصی در حوزه‌های مختلف کار می‌کنند، این تشکل‌ها ظرفیتی برایمان ایجاد می‌کند که اگر بخواهیم در موضوعات مختلف اقدامی انجام دهیم با توجه به رویکرد مردمی سازی تبلیغات با استفاده از این تشکل‌ها می‌توانیم مدیریت کارمان را پیش ببریم و کمبود نیروی انسانی را از این مجرا تأمین کنیم.

به عنوان مثال در موضوعات تخصصی جمعیت و عفاف و حجاب، تشکل‌های متعددی داریم که در حوزه‌های آموزشی، محتوایی و عملیاتی فعالیت می‌کنند، تشکل‌های عملیاتی می‌توانند ایستگاه، پاتوق نمایشگاه و اعزام مبلغ داشته باشند، تشکل‌های آموزشی و محتوایی نیز با برپایی دوره‌های مختلف آموزشی و یا تولید محتوا می‌توانند همکاری کنند، در دوره جدید سازمان توجه و اعتنا به مجموعه‌های تشکلی افزایش یافته و با بسیاری از این تشکل‌ها ارتباطات عملیاتی تعریف کرده‌ایم و در حوزه‌های راهبری و اجرایی از ظرفیت‌های آن‌ها استفاده می‌کنیم.

چرا فعالیت‌های اداره کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان رضوی بسیار مهم است؟

به طور کلی در خراسان رضوی دو ظرفیت مهم وجود دارد، یکی حوزه علمیه که مدیریت مستقلی نسبت به سایراستان‌های کشور و حتی قم دارد، دلیلش هم این است که در هر شهرستان، یک حوزه علمیه داریم که تعدادی طلبه در آن تحصیل می‌کنند و اساتیدی در آن حوزه هستند که ظرفیت تبلیغی میدانی را از طریق حوزه‌های علمیه شهرستانی برایمان ایجاد کرده‌اند، به این ترتیب، با محوریت هر یک از حوزه‌های علمیه، مجموعه‌ای از اقدامات تبلیغی و فرهنگی را در محدوده شهرستان، مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کنیم. 

محور دوم، تبرک خطه خراسان رضوی به حرم ثامن الحجج (ع) و مقوله زیارت است، آمار منتشر شده توسط معاونت زیارت استانداری و آستان قدس از تشرف سالانه ۳۰ میلیون زائر ایرانی وغیرایرانی حکایت دارد که ظرفیتی بین المللی برای مشهد ایجاد می‌کند.

استان ما در محور‌های مواصلاتی زمینی، ریلی، هوایی و پایانه اتوبوس ظرفیت‌های تبلیغی فراوانی دارد که می‌توان روی آن‌ها برنامه ریزی کرد. در این باره برنامه ریزی‌هایی انجام شده است، ولی می‌شود با تمرکز بیشتر، برنامه ریزی‌های جدی تری انجام داد و طیف وسیعی از مردم را در مواجهه اول و در ورود به مشهد الرضا، جذب برنامه‌های تبلیغی کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار