کد خبر: ۱۰۹۷۱
به همت اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل انجام شد؛

اجرای ۷۶۰ برنامه تبلیغی و فرهنگی با موضوع «جمعیت و فرزندآوری»

کارشناس برنامه ریزی رسانه‌ای اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل ​از اجرای ۷۶۰ برنامه تبلیغی و فرهنگی به همت این اداره کل در اردبیل خبر داد. ​​​​​​
۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۳

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، علی دژبانی در گفتگو با خبرنگار تبلیغات اسلامی اردبیل در سخنانی با اشاره به اهمیت مسئله جمعیت و فرزندآوری، وجود خواهر و برادر را سرمایه بی جایگزین برای کودک عنوان کرد و افزود: از دیدگاه علوم سازمانی و اجتماعی، جمعیت جوان هر جامعه‌ای سرمایه و ثروت عظیم اجتماعی آن جامعه محسوب می‌شود.

وی افزود: علوم دینی و فلسفی (دین و عقل)  و نیز علوم نوین پزشکی، روان شناسی و جامعه شناسی بر  فواید مختلف روانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی داشتن اولاد تاکید کرده و اذعان دارند که برادر و خواهر بهترین هدیه جهان هستی و خداوند به انسان و سرمایه بی جایگزینی برای کودک است.

کارشناس برنامه ریزی فعالیت‌های رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل اظهار داشت: موضوع جمعیت، فرزند آوری و جوانی از ضروریات مهم و حیاتی کنونی جامعه ایران است به گونه‌ای که کاهش نرخ موالید، پیری جمعیت و بحران‌های خانوادگی، روانی، فرهنگی، روابط انسانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی ناشی از آن در آینده  نه چندان دور می‌تواند تعادل زیستی، اکو سیستم جمعیتی و زیست اجتماعی  جامعه را به مخاطره بیندازد.

جوانی جمعیت نشاط اجتماعی را فراهم می‌کند

دژبانی جوانی جمعیت و تعدد فرزندان در خانواده‌ها  رابطه مثبت و مستقیمی با نشاط اجتماعی، پویایی خانواده، نشاط و سلامت روانی اعضای خانواده،   بهبود روابط انسانی و مهارت‌های بالای برقراری ارتباطات اجتماعی دارد لذا حل بحران جمعیت و یا پیری جمعیت نیاز به یک عزم، اراده و برنامه ملی بلند مدت دارد.

وی افزود: از دیدگاه اسلام و آموزه‌های دینی، فرزند از ارکان مهم خانواده است. در آیات، احادیث و روایات مختلف از فرزندان با تعابیر و عناوینی مانند ثمره فواد، قره عین، مایه خوشبختی، مایه ثواب و پاداش اخروی، هدیه الهی، امید زندگی، برکت خانه، نور چشم پدر و مادر، نعمت بزرگ الهی بر انسان، وسیله آمرزش پدر و مادر، عصای پیری والدین، کفاره گناهان والدین، رحمت و غفران الهی یاد شده است. از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است: " خانه‌ای که در آن کودک نباشد، برکت ندارد.

وی افزود: از دیدگاه علوم سازمانی و اجتماعی، جمعیت جوان هر جامعه‌ای سرمایه و ثروت عظیم اجتماعی آن جامعه محسوب می‌شود. علوم دینی و فلسفی (دین و عقل)  و نیز علوم نوین   پزشکی، روان شناسی و جامعه شناسی بر  فواید مختلف روانی، معنوی، اجتماعی و اقتصادی داشتن اولاد تاکید کرده اند. برادر و خواهر بهترین هدیه جهان هستی و خداوند به انسان و سرمایه بی جایگزینی برای کودک است.

کاهش نرخ ازدواج و افزایش طلاق چالش مهم فراروی مسئله جمعیت در کشور

کارشناس برنامه ریزی رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل افزود: کاهش نرخ ازدواج، افزایش نرخ طلاق، افزایش طلاق‌های خاموش یا عاطفی در خانواده ها، عدم تمایل به فرزند آوری، تک فرزندی، کاهش نرخ باروری، کاهش فرزند آوری،   افزایش آمار‌های مربوط به سقط جنین، افزایش سن ازدواج، کاهش نرخ رشد جمعیت  و جوانی جمعیت، افزایش جمعیت سالمندان و  آغاز روند پیری جمعیت از مهمترین چالش‌های فرا روی مسائل جمعیتی جامعه ایران می‌باشد.

وی خاطر نشان کرد: عوامل مختلفی مانند بیکاری، نبود اشتغال برای جوانان، مشکلات مسکن، شغل و در آمد پایدار، فقر و تورم، تجمل گرایی، تغییر سبک زندگی، تغییر ذایقه ها، آغاز عصر یا جنگ لذت، فاصله زیاد بین زمان تامین امکانات اولیه زندگی و تصمیم به ازدواج (افزایش سن)، فرایند مدرنیته ناقص و کج ایرانی،   فرد گرایی و خود خواهی و رواج فرهنگ مادی گرایی و پول محوری به ویژه در زنان و دختران، رواج فرهنگ تجردی، گرایش به ازدواج‌های به اصطلاح سفید، اما در حقیقت سیاه  (هم خانگی‌های بدون الزامات قانونی، حقوقی  و شرعی) و زیست آزادانه، تغییر بینش‌ها و نگرش ها، معیار‌های نادرست و غیر عقلانی در انتخاب همسر، افزایش آمار  ازدواج‌های ناموفق و شکست خورده، افزایش آمار پرونده‌های طلاق و طلاق توافقی، افزایش طلاق‌های عاطفی در زیر پوست خانواده‌ها، افزایش خیانت‌های زناشویی، ترس از ازدواج، آداب و رسوم سنگین مانند مهریه‌های نا متعارف، ادامه تحصیل دختران و افزایش توقعات و انتظارات نابجا و غیر منطقی از همسر و زندگی مشترک و... زمینه ساز عدم تمایل جوانان درسن زیست اجتماعی  به ازدواج و افزایش سن ازدواج می‌باشند.

دژبانی افزود: از مهمترین پیامد‌های منفی و مخرب عدم رغبت جوانان به ازدواج و کاهش میزان ازدواج،   کاهش نرخ زاد و ولد، کاهش نرخ باروری، کاهش فرزند آوری و روند  افزایش پیری جمعیت می‌باشد. تک فرزندی، انزوا و احساس تنهایی شدید روانی و روحی، گوشه گیری، نداشتن منبع تکیه گاه و پناهگاه  قلبی و هم دردی احساسی و عاطفی و اختلال در مهارت‌های ارتباطی از مهمترین چالش‌های تربیتی- متولیدن دهه ۷۰ و ۸۰ شمسی به عنوان نسل زد - پیش روی خانواده‌های امروز ایرانی است.

جمعیت و فرزندآوری محور مهم بیانیه گام دوم انقلاب

موضوع جمعیت، فرزند آوری و جوانی از محور‌های مهم بحث جهاد تبیین و گام دوم انقلاب اسلامی است که به ضرورت آن اشاره شده است. یکی از شاخص‌ها و فعالیت‌های مهم تبلیغی، ترویجی، رسانه ای، اجتماعی و فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با رویکرد امید و امید آفرینی موضوع فرزند آوری و جوانی جمعیت است.

وی افزود: جامعه ایران از دهه ۸۰ شمسی بعد از پایان شتاب جمعیتی دهه ۶۰ و آغاز سیاست کنترل جمعیت از  دهه ۷۰  در پنجره جمعیتی قرار گرفته و احتمال بسته شدن این پنجره و گرفتار شدن در شرایط بحرانی با استمرار روند کاهش جمعیت وجود دارد. نرخ رشد جمعیت در سال ۱۴۰۰ شمسی به ۶۸ صدم در صد کاهش یافته است. برابر پیش بینی‌های به عمل آمده  در سال ۱۴۲۰ شمسی یعنی تا دو دهه دیگر جمعیت ایران به ۹۱ میلیون نفر خواهد رسید و از سال ۱۴۲۵ شمسی رشد منفی جمعیت آغاز خواهد شد و با ادامه این روند جمعیت ایران در سال ۱۴۳۰ شمسی به ۵/۸۹ میلیون نفر کاهش و با استمرار این روال  در ۷۰ سال آینده جمعیت ایران به ۵۰ میلیون نفر کاهش خواهد یافت.

اجرای ۷۶۰ برنامه فرهنگی و تبلیغی با موضوع «جمعیت و فرزندآوری» در اردبیل

کارشناس برنامه ریزی رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردبیل به عملکرد اداره این اداره کل در خصوص «جمعیت و فرزندآوری» اشاره کرد و افزود: پرداخت شبکه تبلیغ به موضوع جوانی جمعیت و فرزند آوری (روحانیون و مبلغین و گروه‌های جهاد ی) در منابر و مساجد و محلات به تعداد ۶۵۰ مورد سخنرانی بارویکرد مسجد جامعه پرداز، پرداخت به موضوع در هیئات مذهبی اندیشه ورز به تعداد ۲۴ مورد  تشکیل حلقه‌های اندیشه ورزی، مصاحبه و مشاوره قبل و حین ازدواج به تعداد ۵۴ مورد از جمله برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی اردبیل در خصوص «جمعیت و فرزندآوری» است.

دژبانی افزود: برگزاری همایش زیست عفیفانه (جوانی جمعیت و فرزند آوری)  به تعداد ۴ مورد برای گروه‌های هدف سازمانی، برگزاری کارگاه آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی با رویکرد جوانی جمعیت و فرزند آوری برای ۸۰ نفر از مبلغات دینی، تولید و نشر کلیپ به تعداد ۴ مورد  در فضای مجازی و کانال‌ها و گروه‌های مجازی وابسته، تولید و نشر ۸ مورد مطلب و مقاله آموزشی با موضوع جوانی جمعیت و فرزند آوری در سایت اداره کل تبلیغات اسلامی، انتشار، توزیع و اطلاع رسانی محتوای رسانه‌ای مرتبط با موضوع ارسالی از سازمان مرکزی و ادارات استانی در کانال‌ها و گروه‌های مجازی،   برگزاری ۴ مورد برنامه در موسسات و مراکز قرآنی و کانون‌های تبلیغی و فرهنگبی از دیگر برنامه‌های اجرا شده در حوزه فرهنگی و تبلیغی در خصوص «جمعیت و فرزندآوری» است.

کارشناس برنامه ریزی رسانه‌ای تبلیغات اسلامی اردیبل خاطر نشان کرد: نشر و اطلاع رسانی نسخه الکترونیکی کتاب خانواده و جوانی جمعیت تالیف دکتر محمد جعفر زاده ویژه مدیران و کارکنان در کانال‌ها و گروه‌های مجازی، نصب و اطلاع رسانی ۱۲ مورد پلاکارد و بنر تبلیغاتی و اطلاع رسانی برای فضا سازی شهری، آگاه سازی افکار عمومی و جریان سازی رسانه‌ای وموارد دیگر... از مهمترین فعالیت‌ها و برنامه‌های رسانه‌ای، اجتماعی،   فرهنگی، دینی و تبلیغی اداره کل تبلیغات اسلامی استان اردبیل درزمینه جمعیت، جوانی و فرزند آوری بارویکرد تشویق و فرهنگ پذیری افکار عمومی، خانواده‌ها و زوجین جوان، تزریق روحیه امید، نشاط  و امید آفرینی به  افزایش فرزند آوری و جوانی جمعیت در طول ۵ ماهه ۱۴۰۲  است.

اخبار مرتبط
ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار