کد خبر: ۱۲۹۷۱
در گفتگو با رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر بررسی شد؛

علل کاهش ازدواج و افزایش طلاق

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر گفت: آنچه که بیشترین اثر در کاهش ازدواج و افزایش طلاق در جامعه دارد «روابط آزاد است».
۱۰ دی ۱۴۰۲ - ۰۸:۴۱

به گزارش روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، حجت‌الاسلام احمد غلامی در گفتگو تفصیلی با روابط عمومی با بیان اینکه در کاهش ازدواج علت‌های مختلفی وجود دارد که تاثیرگذار است، اظهار کرد: نبود اشتغال، نداشتن مسکن و هزینه‌های زندگی در کاهش ازدواج تاثیر گذار است؛ اما آنچه که بیشترین اثر را دارد «روابط آزاد است»؛ زیرا هر جا که منکرات، فساد و بی‌عفتی افزایش یابد قطعا ازدواج نیز کاهش می‌یابد، جوانی که نیاز دارد ازدواج کند و تشکیل خانواده بدهد و آن مسیر زندگی که خدا ترسیم کرده بر اساس نیاز انسان و داشتن یک شریک زندگی از نظر شرعی متاسفانه در روابط آزاد و بی‌بند و باری‌ها عده‌ای هستند که تأمین‌کننده نیاز جوان است و جوانی که از نظر تقوا و ایمان ضعیف باشد از راه نامشروع تامین می‌شود و زیر بار فشار مسکن، اشتغال و... برای تشکیل زندگی نمی‌رود.

طلاق معضلی است که در جامعه ما افزایش یافته است

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر تصریح کرد: متاسفانه طلاق معضلی است که در جامعه ما افزایش یافته است و عدم پایبندی به مسائل شرعی و دینی، عدم زیر بار مسئولیت رفتن، عدم آگاهی جامعه، آلودگی به اعتیاد و ندانستن تکنیک در روابط زندگی، بیکاری، دخالت والدین در زندگی زوج‌های جوان از جمله معضلات افزایش طلاق در جامعه است.

وی گفت: یکی از آسیب‌ها و معضلات امروز جامعه ما بحث طلاق هست، یکی از اهدافی که دشمن طراحی و پیگیری می‌کند فروپاشی نهاد مقدس خانواده می‌باشد و برای دشمن، بهترین و کارآمدترین راه حل، بحث طلاق است. اینکه دشمن، بی‌عفتی را در جامعه تبلیغ می‌کند و به بی‌حجابی دامن می‌زند و تشویق می‌کند، مقدمه‌ای برای اضمحلال و شکست خانواده است.

غلامی ادامه داد: در این مدت، شاید با جرأت می‌توان گفت که یکی از علل افزایش آمار طلاق در جامعه، بحث خیانت زوجین است، در جامعه‌ای که بی‌عفتی ترویج پیدا کند یقیناً زندگی‌ها سرد می‌شود و در ادامه اضمحلال پیدا می‌کند که همان طلاق است و وجود شبکه‌های معاند و فضای مجازی مزید بر علت است. فضای مجازی همان جایی است که به خوبی از آن استفاده نکرده‌ایم و برای ما به عنوان فرصت بوده و در اثر بی‌توجهی به این اصل مهم، تبدیل به تهدید و سیاهچال شد که عفت و پاکدامنی خانواده‌ها رو می‌بلعد و سبب شده تا در جامعه از زن، سوءاستفاده شود. زن در اینچنین فضایی، گاهی به کالا تبدیل شده و بین افراد سودجو و دل‌های بیمار زد و بدل می‌شود. زن، جایگاه والا و شایسته‌ای در جامعه اسلامی دارد، اما با استفاده نادرست از فضای مجازی، این جایگاه افت می‌کند و دچار تزلزل می‌شود، تا جایی که به عنوان برده جنسی به حساب می‌آید.

مشاوره‌های پیش از طلاق اثربخش است

وی مطرح کرد: قاطعانه عنوان می‌کنم که مشاوره‌های پیش از طلاق اثربخش است و بنده یک مدت به عنوان مشاور قبل از طلاق فعالیت داشتم که زوج‌ها عنوان می‌کردند که‌ای کاش این مشاوره‌ها را زودتر برای ما می‌گذاشتند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر افزود: هنگامی که انسان می‌خواهد یک کسب و کار را راه بیندازد حداقل آن را مطالعه می‌کند؛ اما در امر ازدواج علی‌رغم تاکییدات مقام معظم رهبری مبنی بر مشاوره‌های پیش از ازدواج متاسفانه بدان توجه صورت نمی‌گیرد در جا‌هایی که صورت می‌گیرد بیشتر زوجین تنها برای گذر زمان آن برای خوردن مهر تایید بر نامه محضر است و باید جوانان بدانند که مشاوره قبل از عقد به نفع آنهاست و تاثیرگذار است.

غلامی با بیان اینکه طبیعتاً زمانی که با کاهش ازدواج و افزایش طلاق روبرو شویم، نرخ فرزند آوری نیز بسیار کاهش خواهد یافت، عنوان کرد: وقتی ازدواجی صورت نگیرد و طلاق افزایش یابد فرزندی دیگر به وجود نمی‌آید و فرزند طلاق نیز به دلیل دیدن مشکلات فراوان در زندگی می‌گوید چرا باید بچه بیاورم.

وی گفت: معمولا بین یک تا پنج سال اول زندگی بیشترین طلاق‌ها را در بر می‌گیرد و به خاطر خیلی چیز‌های از پیش پا افتاده از یکدیگر رنجیده می‌شوند و به آن دامن می‌زنند و در نهایت باعث جدایی آن‌ها می‌شود.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر عنوان کرد: یکی از حلال‌هایی که راه حل است، ولی بد بوده طلاق است؛ وقتی یک فرزند طلاق در زندگی مشکلاتی داشته است قطعا به ازدواج فکر نخواهد کرد.

در طلاق بچه‌ها بزرگ‌ترین آسیب‌های روحی و روانی را می‌بینند

وی گفت: طلاق، یکی از حلال‌هایی که خیلی جالب نیست وقتی یک زندگی از هم پاشید مانند یک ساختمانی بوده که ستون‌های آن از بین می‌رود و ساختمانی نمی‌ماند؛ همه وسایل زیر آوار مانده و انسان در این ساختمان خراب شده آسیب می‌بیند؛ بچه زیر این ساختمان مجروح می‌شود و همه چیز از دست می‌دهند؛ در طلاق بچه‌ها بزرگترین آسیب‌های روحی و روانی را می‌بینند و بچه‌های گوشه‌گیر و افسرده می‌شوند و ناهنجاری‌های اجتماعی بیشتر در آن‌ها دیده می‌شود.

غلامی تاکید کرد: یک خانم مطلقه در معرض سوء اعتماد قرار دارد و برای خودش و فرزندانش سرپناهی ندارد.

وی مطرح کرد: اعتیاد بلای خانمان سوز قرن ما است و کسی که معتاد می‌شود ستاد فرماندهی کل او که عقلش است تعطیل می‌شود و هنگانی که نتوانست دستور مهم و عقلانی صادر کند و زندگی برایش مهم نیست؛ زندگی با یک معتاد برای یک زن تبدیل به جهنم می‌شود و یکی از علل اصلی طلاق در جامعه اعتیاد یکی از زوجین به خصوص مرد است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر تصریح کرد: یکی از دلایل طلاق خیانت زوجین است؛ ریشه در بی‌عفتی و توجه نکردن به اینکه خداوند ناظر به زندگی‌هاست و کسی که خدا را در زندگی‌اش فراموش کرده دست به هر کاری می‌زند و حلال و حرام برایش معنایی ندارد.

شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌عفتی را ترویج می‌دهد

غلامی ادامه داد: خانم خانه به جای اینکه به نیاز همسرش توجه کند غفلت می‌کند و خیلی عادی جلوه می‌دهد و با پوشش آن چنانی برخی از زنان در خیابان‌ها و مقایسه مردان زنان در خیابان با همسر خودشان باعث سردی کانون خانواده می‌شود و موجب خیانت می‌شود.

شبکه‌های ماهواره‌ای بی‌عفتی را ترویج می‌دهد

غلامی ادامه داد: خانم خانه به جای اینکه به نیاز همسرش توجه کند غفلت می‌کند و خیلی عادی جلوه می‌دهد و با پوشش آن چنانی برخی از زنان در خیابان‌ها و مقایسه مردان زنان در خیابان با همسر خودشان باعث سردی کانون خانواده می‌شود و موجب خیانت می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر تمام زیبایی‌های زن در کانون خانواده و در اختیار مرد قرار گیرد قطعا خیلی از مواقع مشکلات حل می‌شود و بزرگترین راهکار انسان خدا را فراموش نکند.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر اذعان کرد: دشمنان ما صد‌ها کانال غیر اخلاقی با زبان فارسی ایجاد کرده‌اند؛ امروز ماهواره بر زندگی‌ها تاثیر گذاشته و با تبلیعات تجمل‌گرایی مفاسد را به خانه‌ها آورده است وشبکه‌هایی که وجود دارد بی‌عفتی را ترویج می‌دهد.

طلاق بین بلاگر‌های اینستاگرام افزایش یافته است

غلامی تاکید کرد: امروز طلاق بین بلاگر‌های اینستاگرام افزایش یافته و این خانم تمام زیبایی‌هایی که خداوند به آن داده در معرض دید همگان قرار داده است تا صفحه‌اش را ارتقا دهد و آن‌ها گدای نگاه دیگران شده‌اند.

وی گفت: بسیاری از خانم‌هایی که به مراکز مشاوره رجوع می‌کنند از دخالت خانواده‌ها به خصوص مادر شوهر رنج می‌برند و نباید در زندگی زوج‌های جوان دخالت کرد؛ باید راهنما باشیم نه دخالت کننده زندگی آن‌ها که چه بپوشند، چه بخورند، کجا بروند و...

برای ازدواج حتما باید پیش یک مشاور متعهد رفت

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر تصریح کرد: اگر فردی تصمیم به ازدواج دارد حتما باید پیش یک مشاور متعهد برود و از آمادگی انواع بلوغ خود از جمله جسمی، عقلی، اقتصادی، آگاهی و... اگاه شوند و مشاور می‌تواند دستورالعمل‌هایی به آن‌ها بدهد و بر اساس آن عمل کنند.

غلامی خاطر نشان کرد: برای پرورش یک گل اطلاعات و آگاهی کسب می‌کنیم و برای آغاز زندگی نیز باید با آگاهی وارد شد.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های نوظهور استفاده بیش از حد از فضای مجازی است، گفت: فضای مجازی و رسانه هر چند که می‌تواند برای انسان فرصت باشد؛ و این یک نوع تکنولوژی است که کسی با آن مخالف نیست و برای تاثیر در کار و پیشبرد اهداف و رشد و تعالی استفاده می‌شود؛ اما اگر انسان بلد نباشد و فرهنگ استفاده از آن را نداشته باشد این فرصت تبدیل به تهدید می‌شود.

غلامی گفت: یکی از عوامل اصلی در افزایش طلاق استفاده ناآگاهانه از فضای مجازی استمدیر فنی دفتر مشاوره خانواده مهر قشم افزود: بهتر است در هر مسئله‌ای اگر امکانات و فناوری و صنعتی وارد می‌شود ما فرهنگ استفاده از آن را بیاموزیم و اگر در استفاده از آن تعامل وجود نداشته باشد موجب دردسر می‌شود؛ از جمله جایی که توازن برگزار نشد و آسیب‌زا بود در بحث فضای مجازی و رسانه‌های نوظهور بود و فرهنگ استفاده آنگونه که مد نظر بود استفاده نشد و این آسیب رساند و تبدیل به تهدید شد و یکی از چیز‌هایی که خیلی آسیب رساند بحث خانواده‌ها است و حریم خانواده را نشانه گرفته است.

رئیس اداره تبلیغات اسلامی بندرخمیر مطرح کرد: امروز بلاگر‌ها تمام زندگیشان را برای دیده شدن بیشترو تبلیغات بیشتر به معرض دید قرار داده‌اند که با فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی ناسازگار است.

وی تصریح کرد: در دین مبین اسلام زن حرمت و قداست دارد و از زن به عنوان یک شخص برجسته و مکمل مرد و ریحانه است؛ اما متاسفانه امروز در فضای مجازی به عنوان کالا تبلیغ می‌کنیم و جایگاه و شان و شخصیت زن فراموش شده و این سردی روابط در زندگی‌ها را به وجود می‌آرود که منجر به طلاق و جدایی می‌شود و ما می‌بینیم که طلاق‌های عاطفی صورت گرفته است و بعد از آن خیلی راحت طلاق توافقی صورت می‌گیرد.

وی تأکید کرد: یکی از عوامل اصلی در افزایش طلاق استفاده ناآگاهانه از فضای مجازی است که برای فردی که تخصص استفاده از آن را ندارد تبدیل به دام می‌شود.

ارسال نظر
پربازدیدترین مطالب
آخرین اخبار
پرطرفدار